Στο εδώλιο για το Dieselgate η Volkswagen

Τέσσερα χρόνια μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου άρχισε η δίκη με ενάγοντες 450.000 καταναλωτές που ζητούν δικαίωση

Από τον
Γιώργο Τραπεζιώτη

Άρχισε χθες στη Γερμανία η πρώτη μεγάλη δίκη εναντίον της Volkswagen, με ενάγοντες πάνω από 450.000 καταναλωτές -πελάτες της γερμανικής φίρμας- που ζητούν αποζημίωση για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που αγόρασαν με παραποιημένο λογισμικό, σχεδόν τέσσερα χρόνια αφότου το 2015 ξέσπασε το σκάνδαλο Dieselgate!

Για τη Volks-wagen, το σκάνδαλο με τους ρύπους «ανήκει πια στην ιστορία του ομίλου, όπως ανήκουν το “κατσαριδάκι” αλλά και το Golf» δήλωνε πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, επιχειρώντας να λειάνει τις «γωνίες» ενός σκανδάλου που έλαβε παγκόσμιες διαστάσεις και να καταδείξει προς τα έξω ότι η εταιρία επενδύει στην ηλεκτροκίνηση. Για να κερδίσει, όμως, ξανά η Volkswagen «την εκτίμηση της κοινωνίας», όπως θα ήθελαν τα στελέχη της, θα πρέπει πρώτα να κλείσει τους... παλιούς λογαριασμούς μαζί της.

Η πρώτη ακροαματική συνεδρίαση της ιστορικής δίκης, η οποία αναμένεται να διαρκέσει χρόνια, πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο περιφερειακό δικαστήριο του Μπρούνσβικ, ενώ η δεύτερη προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στις 18 Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, η ένωση καταναλωτών VZBV, εκπροσωπώντας τους πελάτες της εταιρίας, κατηγορεί τον όμιλο Volkswagen ότι έβλαψε εσκεμμένα τους αγοραστές συγκεκριμένων μοντέλων αυτοκινήτων εγκαθιστώντας εν αγνοία τους ένα λογισμικό που εμφάνιζε το όχημα λιγότερο ρυπογόνο απ' ό,τι είναι στην πραγματικότητα.

«Θα ήθελα η Volkswagen να επιστρέψει το τίμημα της αγοράς» δήλωνε χθες στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Αντρέας Σαρκλέτι, ιδιοκτήτης αυτοκινήτου της εταιρίας από το Ανόβερο, σημειώνοντας όμως ότι «φοβάμαι πως η δίκη θα διαρκέσει πάρα πολύ καιρό».

Εξαπάτηση

«Πιστεύουμε ότι έχουμε πιθανότητες να κερδίσουμε, επειδή η Volkswagen εξαπάτησε» δήλωνε χθες πριν από την έναρξη της πρώτης ακροαματικής διαδικασίας ο Ραλφ Ζάουερ, δικηγόρος της VZBV.

Εντούτοις, η Volkswagen εκτιμά ότι «δεν υπάρχει βλάβη και συνεπώς δεν υπάρχει βάση για την προσφυγή αυτή». «Σήμερα ακόμη εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα χρησιμοποιούνται» στους δρόμους, επιμένει η Μαρτίνα ντε Λιντ φαν Βάινγκαρντεν, σύμβουλος της επιχείρησης.

Ακόμη κι αν αποδειχθεί δυσμενής για τη Volkswagen, η ετυμηγορία δεν θα επιφέρει άμεσα κάποια επιστροφή χρημάτων: κάθε καταναλωτής που συμμετέχει στην προσφυγή θα πρέπει στη συνέχεια να διεκδικήσει ατομικά τα δικαιώματά του.

Η εξέταση αυτής της συλλογικής προσφυγής αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον έως το 2023, καθώς υπάρχει δυνατότητα έφεσης ενώπιον του ομοσπονδιακού δικαστηρίου, σύμφωνα με τη Volkswagen. Ακολούθως και οι ατομικές διαδικασίες μπορεί να απαιτήσουν ακόμη πάνω από έναν χρόνο στη συνέχεια.