Ακύρωσαν (την ορθότατη) καμπάνια κατά των αμβλώσεων

Με «φοβική» εντολή Καραμανλή κατέβηκαν οι αφίσες από το μετρό, υποχωρώντας στις αναίτιες και ηθικοπλαστικές αντιδράσεις ορισμένων

Ήξερες ότι στο αγέννητο παιδί από την 18η ημέρα ΚΤΥΠΑ η ΚΑΡΔΙΑ του; Από την 42η ημέρα ανιχνεύονται ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ κύματα; Από την 8η εβδομάδα ΟΛΑ τα όργανά του έχουν δημιουργηθεί; Από τη 10η εβδομάδα ΝΟΙΩΘΕΙ ΠΟΝΟ. Διάλεξε τη Ζωή. Κίνημα υπέρ της Ζωής». 

Το εν λόγω μήνυμα, που παρουσιάζει μόνο μια σειρά ηθικών διλημμάτων σχετικά με τις αμβλώσεις, αναγράφεται στην αφίσα του κινήματος «αφήστε με να ζήσω!». Η εν λόγω πληρωμένη διαφημιστική καμπάνια άρχισε (και τερματίστηκε) χθες, αφού το υπουργείο υποχώρησε στις αναίτιες και ηθικοπλαστικές αντιδράσεις ορισμένων.

Είχε τοποθετηθεί σε 31 πλαίσια 17 σταθμών του μετρό και ήταν προγραμματισμένη να παραμείνει έως τις 26 Ιανουαρίου 2020. Παρ’ όλα αυτά, η καμπάνια διακόπηκε πρόωρα, στερώντας το δικαίωμα των σωματείων που εναντιώνονται στις εκτρώσεις να προβάλουν τις απόψεις τους, ενώ δεν είχαν καταφερθεί εναντίον οιουδήποτε.

Η αφίσα προκάλεσε αντιδράσεις πολιτών, αλλά και εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝ.ΑΛ., που έσπευσαν να μιλήσουν για προσβολή της γυναίκας που έχει κάνει έκτρωση, ενώ πουθενά δεν υπήρχε στις αφίσες τέτοια αναφορά και σε καμία περίπτωση δεν έθιγαν οι αφίσες τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων που κατοχυρώθηκαν με τον ν. 1609 του 1986 του ΠΑΣΟΚ. Οι αντιδράσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα το υπουργείο Μεταφορών να αδιαφορήσει για τα ηθικά και κοινωνικά διλήμματα που θέτει η καμπάνια και να δώσει μια «φοβική» εντολή να αφαιρεθούν οι αφίσες.

Υπεύθυνη για τις διαφημίσεις στους σταθμούς είναι η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. και το υπουργείο Μεταφορών σε ανακοίνωσή του επισήμανε ότι «το υπουργείο δεν είχε την παραμικρή ενημέρωση, όπως και η κυβέρνηση» και πρόσθεσε ότι η καμπάνια του κινήματος «αφήστε με να ζήσω!» στρέφεται «εναντίον ενός απολύτως κατοχυρωμένου και αναμφισβήτητου δικαιώματος των γυναικών». Παρεμπιπτόντως, στην αφίσα δεν γίνεται άμεση αναφορά στις αμβλώσεις, παρά στα στάδια ανάπτυξης του εμβρύου από τη σύλληψή και μετά, γεγονός που δείχνει το φοβικό σύνδρομο με το οποίο κινήθηκε το υπουργείο.

Το υπουργείο αναφέρθηκε στην ευθύνη της ΣΤΑΣΥ Α.Ε.: «Ο έλεγχος και η έγκριση του περιεχομένου των διαφημίσεων που αναρτώνται στους χώρους του μετρό είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ. Την αρμοδιότητα αυτή οφείλει να την ασκεί με υπευθυνότητα και κοινωνική συνείδηση. Οι καμπάνιες που γίνονται στους δημόσιους χώρους δεν πρέπει να διχάζουν την κοινή γνώμη ούτε ασφαλώς να προσβάλλουν γυναίκες που έχουν αναγκαστεί να κάνουν μια τέτοια δύσκολη επιλογή στη ζωή τους.

Ζήτησε εξηγήσεις

Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάλεσε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να εξηγήσει το σκεπτικό με το οποίο επέτρεψε μια τέτοια καμπάνια και ζήτησε να εξαντληθεί κάθε περιθώριο για να κατέβουν το συντομότερο οι αφίσες από τους χώρους του μετρό». Κύκλοι της ΣΤΑΣΥ έλεγαν ότι δεν μπορούν να απαγορεύσουν μια καμπάνια παρά μόνο αν αυτή προκαλεί το δημόσιο αίσθημα και πως «αυτή η καμπάνια κρίθηκε ότι δεν προκαλεί, καθώς δεν έχει άμεση αναφορά στις αμβλώσεις».

Ο νόμος σχετικά με τις αμβλώσεις στην Ελλάδα επιτρέπει την έκτρωση μόνο με τη συναίνεση της εγκύου και μόνο από γιατρό μαιευτήρα - γυναικολόγο εντός των πρώτων 12 εβδομάδων της κύησης σε κάθε περίπτωση και εντός των πρώτων 24 εβδομάδων, αν υπάρχουν ενδείξεις σοβαρής ανωμαλίας του εμβρύου.

Στο κίνημα «αφήστε με να ζήσω!» συμμετέχουν 19 ορθόδοξα χριστιανικά σωματεία Αθηνών και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), ενώ ως σκοπός του αναφέρεται «η προώθηση του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής από τη σύλληψή της και η προάσπιση των δικαιωμάτων του αγέννητου παιδιού».