Ενα φορτηγό βόμβες για τα ελικόπτερα ΝΗ-90

Η εισαγγελέας διερευνά τα στοιχεία για την προμήθεια με απευθείας ανάθεση των ιπτάμενων μέσων του Στρατού Ξηράς και την πληρωμή του swap των 41.900.000 ευρώ

Μια μεγάλη δικαστική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για την προμήθεια με απευθείας ανάθεση των ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς ΝΗ-90 από την κοινοπραξία NHI, με κύριο ρόλο της γαλλικής Eurocopter, υπό τη γερμανική ηγεσία της EADS Hellas! Πριν από λίγες εβδομάδες, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος διαβίβασε στην εισαγγελέα Διαφθοράς Ελένη Ράικου φάκελο με όλα τα στοιχεία της προμήθειας των 11 μεταφορικών ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς, από τα οποία μόνο ένα είναι σε επιχειρησιακή κατάσταση. Μάλιστα, όπως αποκαλύφθηκε από τον κ. Καμμένο, για την επίμαχη προμήθεια έχει διαβιβαστεί -από τις 30 Ιανουαρίου 2015- από την εισαγγελέα Διαφθοράς δικογραφία στη Βουλή για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων για την επίμαχη προμήθεια.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Καμμένος προσκόμισε στην εισαγγελέα Διαφθοράς στοιχεία (σύμφωνα με δικαστικές πηγές, ο όγκος τους είναι τόσο μεγάλος ώστε γεμίζουν ένα… φορτηγό με έγγραφα, ενώ αναμένονται κι άλλα από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας) για ένα swap ύψους 41.900.000 ευρώ, που, όπως τόνισε, πληρώθηκε παλαιότερα από το υπουργείο Οικονομικών και το χαρακτήρισε «μίζα».

Οπως εξήγησε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, η σύμβαση για την παραλαβή των 11 ελικοπτέρων αντιστοιχούσε σε ποσό 690.000.000 ευρώ, αλλά, κάνοντας την πρόσθεση για την καταβολή όλων των ποσών για την αγορά, έβγαινε το σύνολο των 659.000.000 ευρώ! Η διαφορά αφορούσε ένα swap, που θα πληρωνόταν έξτρα από τη συμφωνία. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι στρατιωτικοί τού απάντησαν ότι η πληρωμή δεν έγινε, αλλά το υπουργείο Οικονομικών ανακάλυψε πως τελικά το ποσό είχε δοθεί.

Η εισαγγελέας Διαφθοράς όσα στοιχεία τής απέστειλε και θα της αποστείλει ο κ. Καμμένος τα διαβιβάζει στην ήδη υπάρχουσα δικογραφία που έχει σχηματιστεί για την υπόθεση και βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό διερεύνηση από τη Δικαιοσύνη -στο στάδιο της ανάκρισης- από τον ανακριτή Διαφθοράς Γαβριήλ Μαλλή. Πλέον, οι δικαστικές Αρχές, αφού αξιολογήσουν αυτά τα στοιχεία, θα αναζητήσουν τους αποδέκτες των παράνομων πληρωμών οι οποίες ενδεχομένως έγιναν για την προμήθεια του επίμαχου εξοπλιστικού προγράμματος, προκειμένου να τους αποδώσουν τις ποινικές ευθύνες που τους αναλογούν.

Η επίμαχη σύμβαση προμήθειας των μεταφορικών ελικοπτέρων, συνολικού κόστους 659.000.000 ευρώ, από την αρχή της υλοποίησής της αντιμετώπισε σημαντικά προβλήματα και εξελίχθηκε μετ’ εμποδίων. Κι αυτό διότι, ενώ έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το 2009 με την παράδοση και του τελευταίου ελικοπτέρου, σημειώθηκαν τραγικές καθυστερήσεις στην γραμμή παραγωγής, αλλά υπήρξαν προβλήματα και στο ζήτημα της τεχνικής υποστήριξης. Συγκεκριμένα, τα ελικόπτερα αγοράστηκαν τον Αύγουστο του 2003, επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου. Η σύμβαση που υπεγράφη στις 29 Αυγούστου 2003 προέβλεπε ότι οι παραδόσεις των ελικοπτέρων έπρεπε να ξεκινήσουν το 2005. Η EADS Hellas πέτυχε το 2008, επί υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευάγγελου Μεϊμαράκη και γενικού διευθυντή Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων Ευάγγελου Βασιλάκου, να υπογραφούν τρεις τροποποιήσεις του προγράμματος, παρά τις καθυστερήσεις και τις (όπως αναφέρεται σε υπηρεσιακά έγγραφα) «διαπιστωμένες αποκλίσεις από τις προδιαγραφές της σύμβασης».

Ενα από τα πιο σημαντικά προβλήματα της επίμαχης σύμβασης ήταν ότι δεν προβλέφθηκε η υπογραφή σύμβασης «follow on support», οπότε τα ελικόπτερα, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, δεν μπορούν να περάσουν τις τακτικές τεχνικές επιθεωρήσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να πετάει ένα ή, το πολύ, δύο. Πέραν της αρχικής σύμβασης που υπεγράφη το 2003 από τον Γιάννο Παπαντωνίου και των τροποποιήσεων του προγράμματος που έγιναν το 2008, το 2010, επί υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου, έγινε ακόμα μία αλλαγή στη σύμβαση, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης που υπήρχε στις παραδόσεις των ελικοπτέρων. Με την τροποποίηση αυτήν άλλαξε το χρονοδιάγραμμα παραλαβών και προβλέφθηκαν ρήτρες 120.000.000 ευρώ, από 34.000.000 ευρώ που ίσχυαν έως τότε, αλλά και πάλι δεν υπεγράφη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης.

Για την «αμαρτωλή» σύμβαση, μάλιστα, διενήργησε έρευνα η Επιτροπή Εσωτερικού Ελέγχου του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, προκειμένου να διαπιστώσει εάν η επίμαχη προμήθεια ζημίωσε το Ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τα πορίσματα, η επίμαχη προμήθεια κόστισε ακριβότερα σε σχέση με ανάλογες αγορές που έγιναν από άλλες χώρες την αντίστοιχη χρονική περίοδο.

Προκαταβολή μαμούθ 40%

Επισημαίνεται ότι για την επίμαχη προμήθεια δόθηκε προκαταβολή του 40% του συνόλου της σύμβασης, ενώ συνήθως η προκαταβολή που δίνεται είναι της τάξεως του 15% με 20%. Επιπλέον, δεν κατατέθηκε τραπεζική εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου, αλλά προτιμήθηκε από την τότε ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας η χρήση εγγυητικών επιστολών της ίδιας της κατασκευάστριας εταιρίας (κάτι ανάλογο είχε συμβεί και στην προμήθεια των υποβρυχίων).

Σημειώνεται ότι ο κ. Καμμένος έχει δώσει εντολή να μην καταβληθεί στην κατασκευάστρια εταιρία μια δόση ύψους 110.000.000 ευρώ για την εξόφληση της προμήθειας που υπεγράφη το 2003 επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου, όπως επίσης και ενός ποσού 70.000.000 ευρώ για τεχνική υποστήριξη και συντήρηση των ελικοπτέρων (follow on support). Επίσης, έδωσε εντολή στον πρώην αρχηγό ΓΕΣ, αντιστράτηγο Χρίστο Μανωλά, να μην υπογραφεί το πρωτόκολλο παραλαβής του 12ου ελικοπτέρου από την Αεροπορία Στρατού, με το σκεπτικό ότι δεν «θέλουμε ακόμη ένα ελικόπτερο καθηλωμένο να σκουριάζει».

Πλέον, τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη, η οποία θα αναλάβει να ρίξει «φως» στην «αμαρτωλή» σύμβαση και να αποδώσει ποινικές ευθύνες στους εμπλεκομένους στην υπόθεση, εφόσον στοιχειοθετηθεί κάτι τέτοιο.

Βάσω Παλαιού

Στην τελική (δικαστική) ευθεία η υπόθεση με τα αμαρτωλά υποβρύχια

Ακόμα μία «αμαρτωλή» προμήθεια εξοπλιστικών προγραμμάτων βρίσκεται στην τελική ευθεία της δικαστικής διερεύνησης. Πρόκειται για την προμήθεια των τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 (γνωστά στο ευρύ κοινό ως «τα υποβρύχια που γέρνουν») από τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την κοινοπραξία HDW-Ferrostaal.
Πριν από λίγες εβδομάδες, εκδόθηκε το βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών, με το οποίο παραπέμφθηκαν στο εδώλιο 32 κατηγορούμενοι για το «μαύρο» χρήμα που φέρεται ότι διακινήθηκε κατά την προμήθεια των τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214, την περίοδο υπουργίας του Ακη Τσοχατζόπουλου. Στους κατηγορουμένους περιλαμβάνονται γνωστοί επιχειρηματίες, δύο πρώην στελέχη της Διεύθυνσης Εξοπλισμών, τραπεζίτες και πρώην στελέχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως και απόστρατοι αξιωματικοί.

Ειδικότερα, στο εδώλιο παραπέμφθηκαν οι πρώην συνεργάτες του Ακη Τσοχατζόπουλου, Γιάννης Μπέλτσιος και Σωτήρης Εμμανουήλ, ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Αβατάγγελος, ο εφοπλιστής Μιχάλης Ματαντός, ο πρώην γενικός γραμματέας Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας (επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου) Σπύρος Τραυλός, οι τραπεζίτες Φάνης Λυγινός και Ζαν Κλοντ Οσβαλντ, ο έμπορος όπλων Παναγιώτης Ευσταθίου, ο νομικός Σπύρος Μεταξάς και ο πρώην επικεφαλής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Σωτήρης Εμμανουήλ, ο Αντώνης Χάγιας, συνεργάτης του Μιχάλη Ματαντού, καθώς και ο γνωστός επιχειρηματίας Πάνος Γερμανός. Επίσης, στο εδώλιο θα καθίσουν οι Εμμανουήλ Σαρτζετάκης, Αλέξανδρος Μαδώνης, Δημήτρης Παπαθανασίου, Κωνσταντίνος Τζιώτης, το πρώην στέλεχος της Ελληνικής Βιομηχανίας Οπλων (ΕΒΟ) Γιώργος Σκάρλας, καθώς και η Ελγκεν Στρόφεγκεν, αδελφή της πρώην συζύγου του Ακη Τσοχατζόπουλου, Γκούντρουμ Μολτενάουερ. Η επίμαχη σύμβαση («Αρχιμήδης») του Πολεμικού Ναυτικού υπογράφηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2000 και αφορούσε την κατασκευή τριών υποβρυχίων τύπου 214, με δικαίωμα ενός ακόμα ως option (3+1), συνολικής αξίας 1.385.277.117 ευρώ.

Την υπόθεση διερεύνησαν οι ανακριτές Διαφθοράς Γαβριήλ Μαλλής και Γιάννης Σταυρόπουλος, οι οποίοι κατάφεραν να αποκρυπτογραφήσουν την πορεία που ακολούθησαν οι μίζες άνω των 60.000.000 ευρώ, οι οποίες διακινήθηκαν για την προμήθεια του εν λόγω εξοπλιστικού προγράμματος, και έφτασαν τόσ στα πρόσωπα που έλαβαν αυτά τα χρήματα όσο και σε όσους τα έδωσαν με την ιδιότητα του μεσάζοντα.

Την ίδια στιγμή, η Δικαιοσύνη ερευνά και όσες ενέργειες έγιναν για την επίμαχη προμήθεια στην μετά Ακη Τσοχατζόπουλου εποχή στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας από τις επόμενες πολιτικές ηγεσίες του, καθώς υπήρξαν τροποποιήσεις της αρχικής σύμβασης. Πρόσφατα, μάλιστα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, πέρα από τα στοιχεία που έστειλε για τα ελικόπτερα στη Δικαιοσύνη, διαβίβασε στην εισαγγελέα Διαφθοράς Ελένη Ράικου έγγραφα που αφορούν την προμήθεια των υποβρυχίων, δηλώνοντας μάλιστα: «Ο Ακης Τσοχατζόπουλος είναι μέσα για τροχαία παράβαση σε σχέση με όσα έχουν κάνει άλλοι».

Λογοδοτούν και Σημίτης,Βενιζέλος

Επειτα από αλλεπάλληλα αιτήματα του Ακη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος αυτήν την περίοδο μαζί με τους συγκατηγορουμένους του δικάζεται ενώπιον του Πενταμελούς Εφετείου Κακουργημάτων και για τις «χρυσές» μίζες που φέρεται ότι έλαβε από την προμήθεια των υποβρυχίων, πρώην μέλη του ΚΥΣΕΑ θα απαντήσουν στις ερωτήσεις της Δικαιοσύνης για την επίμαχη σύμβαση. Η επίμαχη προμήθεια εγκρίθηκε με απόφαση του ΚΥΣΕΑ στις 27 Ιουλίου 1999.

Στις 29 Απριλίου 2015, ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης και οι πρώην υπουργοί της κυβέρνησής του, Βάσω Παπανδρέου, Ευάγγελος Βενιζέλος και Γιάννος Παπαντωνίου, έχουν κληθεί ενώπιον του δικαστηρίου προκειμένου να απαντήσουν στις ερωτήσεις των δικαστών, του Ακη Τσοχατζόπουλου και της υπεράσπισής του για την επίμαχη προμήθεια. Ενώπιον του Πενταμελούς Εφετείου Κακουργημάτων θα βρεθούν και ο στρατηγός εν αποστρατεία Μανούσος Παραγιουδάκης, ο πτέραρχος εν αποστρατεία Αθανάσιος Τζογάνης και ο ναύαρχος εν αποστρατεία Γεώργιος Ιωαννίδης, αρχηγοί -τότε- των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ο Ακης Τσοχατζόπουλος από την αρχή της δικαστικής περιπέτειάς του, το 2012, υποστήριζε ότι η απόφαση για την προμήθεια των υποβρυχίων ήταν συλλογική πολιτική επιλογή της τότε κυβέρνησης, και μάλιστα επωφελής για το Ελληνικό Δημόσιο. Γι’ αυτόν τον λόγο ζητούσε συνεχώς να κληθούν από τη Δικαιοσύνη και τα υπόλοιπα μέλη του τότε ΚΥΣΕΑ. Ωστόσο, το αίτημά του δεν είχε γίνει δεκτό μέχρι πρόσφατα.

«Τα ως άνω πρόσωπα μετείχαν ή προετοίμασαν τη λήψη των υπό εξέταση ομόφωνων αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ για προμήθεια των τεσσάρων υποβρυχίων ”214” για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Διευκρινίζεται ότι το ΚΥΣΕΑ με διαδοχικές ομόφωνες αποφάσεις του ενέκρινε την αγορά των τεσσάρων υποβρυχίων. Είχε προηγηθεί η κατά νόμο αναγκαία υπηρεσιακή και ιεραρχική προετοιμασία από το Πολεμικό Ναυτικό (αρμόδιες υπηρεσίες και συμβούλια) και από τις υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της προτάσεως του Σ.ΑΜ. (Συμβούλιο Αμυνας) προς το ΚΥΣΕΑ» έχουν επισημάνει στο παρελθόν οι συνήγοροι του πρώην υπουργού, ζητώντας την κλήση των μαρτύρων, πολιτικών και στρατιωτικών προσώπων.
Μένει να φανεί στην πράξη ποια θα είναι η στάση που θα τηρήσουν οι πρώην σύντροφοι του Ακη Τσοχατζόπουλου ενώπιον του δικαστηρίου και εάν θα επιβεβαιώσουν ή όχι τα λεγόμενά του.

{{-PCOUNT-}}24{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα