Ο λογαριασμός στους επιβάτες

«Ταφόπλακα» στο πλάνο εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας έβαλε η κυβέρνηση με το πολυνομοσχέδιο! Στο άρθρο 14 αναφέρεται ρητά ότι οι απαιτήσεις του οργανισμού από διάφορα υπουργεία και ΔΕΚΟ δεν είναι πλέον απαιτητές, δηλαδή διαγράφονται. Την ώρα όμως που το Δημόσιο διαγράφει τα χρέη του προς τις συγκοινωνίες οι επιβάτες πληρώνουν το κατά 40% αυξημένο εισιτήριο και βλέπουν και το επίπεδο των υπηρεσιών να μειώνεται συνεχώς.

 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το Δημόσιο έσβησε μονομιάς απαιτήσεις 80.000.000-100.000.000 ευρώ. Στελέχη του οργανισμού, αν και προσπαθούσαν να μετριάσουν τις εντυπώσεις, δεν μπορούσαν να κρύψουν την πικρία τους. «Η μονομερής κίνηση του υπουργείου Οικονομικών ίσως δημιουργήσει δεδικασμένο και για τις επόμενες αξιώσεις του ΟΑΣΑ από φορείς του Δημοσίου, κυρίως από υπουργεία, που έχουν κηρύξει στάση πληρωμών» αναφέρουν ενδεικτικά πηγές του ΟΑΣΑ.

 

Από πού προέρχονται τα χρωστούμενα; Τα υπουργεία, αν και έχουν υπογράψει συμβάσεις για τη δωρεάν ή με έκπτωση μετακίνηση ειδικών κοινωνικών ομάδων (π.χ. φοιτητές, πολύτεκνοι, στρατιώτες κ.ο.κ.), σπάνια καταβάλλουν το αντίτιμο ή τη διαφορά που προκύπτει από το ισχύον εισιτήριο. Ομως υποχρεούνται να το πράξουν, σύμφωνα με τον νόμο 2669/98.

 

Μόνο για το έτος 2011 ο ΟΑΣΑ διεκδικούσε 61.592.061 ευρώ από τα υπουργεία Παιδείας, Απασχόλησης, Υγείας, Προστασίας του Πολίτη και Εθνικής Αμυνας. Μεγαλύτεροι οφειλέτες για το 2011, εμφανίζονταν τα υπουργεία Παιδείας με 24.380.177 ευρώ και Απασχόλησης με 23.006.473 ευρώ. Με μεγάλη διαφορά ακολουθούν τα υπουργεία Υγείας με 12.685.332 ευρώ, Εθνικής Αμυνας με 814.609 ευρώ και Προστασίας του Πολίτη με 705.470 ευρώ.

 

Οι απαιτήσεις αυτές είναι απολύτως αναγκαίες για την οικονομική εξυγίανση του ΟΑΣΑ. Ο ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2012, θα μειώσει τις ζημιές στα 29.770.000 ευρώ, έναντι 244.760.000 ευρώ το 2011. Το πώς ο ΟΑΣΑ, δηλαδή οι ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΤΡΑΜ, ΑΜΕΛ και ΗΣΑΠ, θα πετύχει βελτίωση οικονομικού αποτελέσματος κατά 215.000.000 ευρώ μέσα σε 12 μήνες αποτελεί ένα τεράστιο ερωτηματικό.

 

Ισως, ο προϋπολογισμός να θεωρεί ότι οι οφειλές τρίτων προς τον ΟΑΣΑ θα καταβάλλονται πραγματικά και δεν θα αποτελούν μια απλή λογιστική απεικόνιση, όπως συμβαίνει με τον ισολογισμό του ομίλου ΟΣΕ. Το πολυνομοσχέδιο όμως ανατρέπει τις παραπάνω υποθέσεις. Ο ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τις επιταγές της τρόικας, θα πρέπει από φέτος να δανείζεται δίχως την εγγύηση του Δημοσίου. Εγχείρημα, αν μη τι άλλο, εξαιρετικά δύσκολο.

 

 

Φώτης Φωτεινός

Ετικέτες: