Απειλή λουκέτου για εκατοντάδες εργοτάξια ανά την Ελλάδα

Το …δημοψήφισμα περιμένουν και οι διοικήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών οι οποίες υποστηρίζουν πως έχουν αντοχές για λίγες ημέρες. Σε κάθε περίπτωση, πολλά εργοτάξια θα σταματήσουν καθώς το δημόσιο και οι τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση.

Οριστικό κλείσιμο εκατοντάδων εργοταξίων ανά την Ελλάδα, προβλήματα στην εκτέλεση έργων στο εξωτερικό, αδυναμία ανάληψης οποιουδήποτε νέου έργου (ακόμα και κάποιων που διεκδικούσαν), αλλά και σοβαρότατα ζητήματα με την ολοκλήρωση εργολαβιών του ΕΣΠΑ (με τον κίνδυνο απώλειας πόρων να εμφανίζεται απειλητικός) είναι οι πρώτες επιπτώσεις στον κατασκευαστικό κλάδο από την κατάσταση πολιορκίας στην οποία βρίσκεται από την Δευτέρα η Ελλάδα.

Στελέχη κατασκευαστικών ομίλων υποστηρίζουν πως τα «λουκέτα» στα εργοτάξια θα είναι σταδιακά και οι επιπτώσεις θα γίνουν αισθητές τις επόμενες ημέρες, ανάλογα με τις εξελίξεις. Οι ίδιοι τονίζουν πως από την Δευτέρα όλοι οι προμηθευτές πρώτων υλών (τσιμέντου, σιδήρου, κλπ) θέλουν προκαταβολή ολόκληρο το ποσό προκειμένου να εκτελέσουν την παραγγελία. «Για όσο υπάρχουν πρώτες ύλες τα εργοτάξια θα συνεχίσουν» λένε.

Οσο για τους μεγάλους οδικούς άξονες, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στην Ολυμπία Οδό καθώς στη χρηματοδότηση συμμετείχε ενεργά η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία έχει κλείσει τη στρόφιγγα.

Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί και στην Ιόνια Οδό, ενώ με αργότερους ρυθμούς αναμένεται να κλείσουν τα εργοτάξια στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας. Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών επισημαίνουν πως οι συγκεκριμένες προβλέψεις βασίζονται στο χειρότερο σενάριο. Αν υπάρξει συμφωνία, τα εργοτάξια μπορούν να “ζωντανέψουν”.

Για παράδειγμα, η ΕΤΕπ είχε ενημερώσει την ελληνική πλευρά πως σε περίπτωση συμφωνίας θα προχωρήσει τόσο στην εκταμίευση της συμμετοχής της στα έργα που συμμετέχει άμεσα, όσο και τμήματος του δανείου (320 εκατ. ευρώ) μέσω του οποίου θα καλυφθεί η χρηματοδοτική συνδρομή του δημοσίου.

Στην κατασκευαστική αγορά δεν στέκονται μόνο στις εφιαλτικές συνέπειες από τη μη επίτευξη συμφωνίας τις επόμενες ημέρες. Επισημαίνουν πως ακόμα και στην περίπτωση που υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές, θα χρειαστεί αγώνας δρόμου με τις Βρυξέλλες ώστε να μη χαθούν δισεκατομμύρια από το εν εξελίξει ΕΣΠΑ. Είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους εκατοντάδες έργα, όπως προβλέπεται από το ΕΣΠΑ 2007 – 2014, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στον αέρα περισσότερο από 1,5 δισ. ευρώ.

Για τα έργα εξωτερικού τα οποία εκτελούν και οι τέσσερις μεγάλοι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς και αρκετές μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις, επισημαίνεται πως τα προβλήματα είναι μικρότερα. «Σαφώς θα επηρεαστεί η ομαλή λειτουργία τους στην περίπτωση που παραταθεί η κρίση, αλλά προς το παρόν οι συναλλαγές γίνονται τοπικά και συνεπώς ανεμπόδιστα» δηλώνουν.

Ομως, με την μη έκδοση εγγυητικών επιστολών, καθίσταται αδύνατη η ανάληψη έργων και αποκλείονται οι επιχειρήσεις από τρέχοντες διαγωνισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επίσης, παρουσιάζεται αδυναμία σε περιπτώσεις αιτήματος αντικατάστασης ήδη εκδοθέντων εγγυητικών από Ελληνικές τράπεζες.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα