Η Αμφίπολη και ο θρησκευτικός τουρισμός

Το καλοκαίρι του 2014 η Αμφίπολη απασχολούσε την παγκόσμια επικαιρότητα με την αποκάλυψη του μοναδικού ταφικού μνημείου στην τοποθεσία «Καστά» και γι΄ αυτό είχε εκατοντάδες επισκέπτες κάθε μέρα. Από πολιτιστικό σωματείο της Θεσσαλονίκης που ήξεραν την καταγωγή μου από Αμφίπολη μου ζήτησαν κάποιες πληροφορίες για το τι να επισκεφθούν και ζήτησαν την παρέμβασή μου να γευματίσουν σε ταβέρνα οικισμού της Αμφίπολης. Τηλεφώνησα σε ιδιοκτήτη ψησταριάς και ζήτησα να τους περιποιηθεί αλλά με έκπληξη άκουσα να μου λέει «δεν γίνεται. Είναι η μέρα των καθολικών». Ρωτώντας τον για το τι εννοεί μου αποκάλυψε ότι μια φορά την εβδομάδα έρχονται τρία πούλμαν με καθολικούς από Κορέα που κάνουν την περιοδεία του Αποστόλου Παύλου στην Ευρώπη.

Αρχίζουν από Καβάλα και συνεχίζουν σε Φιλίππους, Αμφίπολη, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Κόρινθο και συνεχίζουν στην Ιταλία. Στο πλαίσιο της επίσκεψης στην Αμφίπολη γευματίζουν στην ταβέρνα του γιατί έχει σύμβαση με τουριστικό οργανισμό και ταυτόχρονα μου ανέφερε ότι στα προσεχή χρόνια αναμένονται πάνω από 5 εκατομμύρια επισκεπτών καθολικών μόνο από τις Ανατολικές-Ασιατικές χώρες. Από έρευνα που έκανα διαπίστωσα ότι το γεγονός το αγνοούσαν οι Ελληνικές αρχές και η Ελληνική εκκλησία κι΄ ότι αντίθετα η Καθολική εκκλησία προωθούσε ως προσκύνημα στα βήματα του Αποστόλου Παύλου την περιοδεία καθολικών σε Ελλάδα και Ιταλία.

Το ανέφερα αυτό για να επισημάνω πόσα πολλά θα κέρδιζε η χώρα μας και ειδικά η Θεσσαλονίκη με τα βυζαντινά μνημεία αν είχε πρόγραμμα προβολής και αξιοποίησης του θρησκευτικού τουρισμού με προβολή ντοκυμαντέρ, διοργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων στις πόλεις που πέρασε ο Απόστολος Παύλος. Μάλιστα αν η προβολή αυτή συνδυαζόταν με προβολή της αρχαίας ιστορίας και μνημείων με διοργάνωση θεματικών εκθέσεων αρχαιοτήτων στις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες η αύξηση του τουριστικού ρεύματος θα ήταν θεαματική και μάλιστα θα είχαμε επισκέπτες υψηλού οικονομικού αλλά και πνευματικού επιπέδου σε όλη την διάρκεια του έτους.

Δυστυχώς όμως εμφανώς τουλάχιστον δεν υπάρχει τέτοια πολιτική και εκ τύχης και αντανακλαστικά έχουμε τέτοιους επισκέπτες που μόνοι τους ανακαλύπτουν και την Ελλάδα του Αποστόλου Παύλου και την βυζαντινή Ελλάδα. Γι΄ αυτό σκόπιμο είναι να αναφέρω ότι ο εφημέριος της Αμφίπολης, Αρχιμανδρίτης Κύριλλος Σταυρόπουλος, έχει ξεκινήσει την ανέγερση στην Αμφίπολη νέας εκκλησίας αφιερωμένης στον Απόστολο των Εθνών, τον Απόστολο Παύλο. Παράλληλα ερεύνησε, κατέγραψε και προβάλλει τους Αγίους της Αμφίπολης. Γιατί στην αρχαία Αμφίπολη, την «Μακεδόνων Πρώτη», μαρτύρησαν «για του Χριστού την πίστη την Αγία» οι ιερομάρτυρες: Θεσσαλονίκη, Αύκτος, Ταυρίων, και ο Μώκιος. Ο Μώκιος ήταν Επίσκοπος στην Αμφίπολη και μαρτύρησε την εποχή του Διοκλητιανού και μάλιστα προς τιμήν του ο Μέγας Κωνσταντίνος ανήγειρε μεγαλοπρεπή ναό στην Κων/πολη όπου τοποθετήθηκαν τα λείψανα του Μωκίου. Η αγία Θεσσαλονίκη είχε πατέρα τον Κλέωνα, πλούσιο πιστό του δωδεκαθέου που ήταν και ιερέας σε αρχαιοελληνικό ναό της Αμφίπολης και οδηγήθηκε στην πυρά γιατί δεν απαρνήθηκε την πίστη της.

Στην σημερινή Αμφίπολη σώζονται στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας ακρόπολης τέσσερις Παλαιοχριστιανικές Βασιλικές και το Επισκοπείο (4ος-5ος μ.χ. αιώνας) κτισμένες με υλικά από αρχαίους ναούς ενώ δυτικά του σημερινού χωριού υπάρχει το παρεκκλήσι της Αγίας Φωτεινής όπου στο ιερό του μέσα υπάρχει πηγάδι με αγίασμα και βρίσκεται σε τοποθεσία που ήταν κτισμένο το μετόχι της Μονής Παντοκράτορος του Αγίου ΄Ορους στην οποία μονή ανήκε και ο Βυζαντινός Πύργος.
Άξια η προσπάθεια προβολής και της Χριστιανικής Αμφίπολης παράλληλα με την αρχαία Αμφίπολη γιατί έτσι δίνεται η ενότητα της ιστορίας μιας περιοχής που για 1.200 χρόνια (από τον 5ο π.χ. αιώνα μέχρι και τον 7ο μ.χ. αιώνα) ήταν Μητροπολιτικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής που άρχιζε από τον Στρυμωνικό κόλπο και κάλυπτε την σημερινή Ανατολική Μακεδονία και μέρος της Δυτικής Θράκης.

Τελειώνοντας επισημαίνω ότι ως χώρα πρέπει να δούμε και να αξιοποιήσουμε και τον θρησκευτικό τουρισμό, γιατί ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελεί μια από τις παλιότερες μορφές μετακίνησης ανθρώπων. Ακόμη και στην αρχαία Ελλάδα το ταξίδι με θρησκευτικό χαρακτήρα και προορισμό αποτέλεσε ισχυρό κίνητρο που οδηγούσε Έλληνες και ξένους σε Ελληνικά θρησκευτικά κέντρα. Ας γνωρίσουμε, ας προβάλλουμε κι ας αξιοποιήσουμε και την Ελλάδα των θρησκευτικών μνημείων και στο πλαίσιο αυτό επιβάλλεται η πολιτεία, η εκκλησία αλλά και άλλοι φορείς να βοηθήσουν στην αποπεράτωση του νέου ναού του Αποστόλου Παύλου που ανεγείρεται στην Αμφίπολη, γιατί θα αποτελεί τόπο προσκυνήματος.

Η προσκυνηματική επίσκεψη των καθολικών στα βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ευρώπη (που στην Ελλάδα την αγνοούμε) περιλαμβάνει επισκέψεις σε Καβάλα, Φιλίππους, Αμφίπολη, Θεσσαλονίκη, Βέροια, Αθήνα, Κόρινθο κλπ., και πέραν του θρησκευτικού χαρακτήρα, δημιουργεί την δυνατότητα-βεβαιότητα να έχει η χώρα μας στο διηνεκές κάποια εκατομμύρια τουριστών ετησίως για θρησκευτικούς λόγους αρκεί το Ελληνικό κράτος, οι τοπικοί Δήμοι και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να στηρίξουν την προσπάθεια με συγκεκριμένες δράσεις.

Ο Δημήτρης Γαρούφας είναι δικηγόρος-συγγραφέας, πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα