Ακόμα σαπίζουν οι λιμουζίνες των βασιλιάδων

Οι Rolls Royce που χρησιμοποίησε και ο Ντε Γκολ, τα αγαπημένα MG της Φρειδερίκης και οι περίτεχνες άμαξες του Γεωργίου Α΄, αν και χαρακτηρίστηκαν μνημεία, παραμένουν εγκαταλελειμμένα!

Χαρακτηρίστηκαν μνημεία πριν από έξι μήνες (από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων – ΚΣΝΜ), αλλά εξακολουθούν να σκουριάζουν στις αποθήκες και στους κήπους του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι, περιμένοντας από το υπουργείο Πολιτισμού να αποφασίσει για την… τύχη τους. Η πολυτελής Rolls Royce, που επιστρατεύθηκε για τις μετακινήσεις του προέδρου της Γαλλίας, στρατηγού Σαρλ ντε Γκολ, στην επίσημη επίσκεψή του στην Αθήνα τον Μάιο του 1963, το μικρό λευκό Fiat με τα ψάθινα καθίσματα, τα αγαπημένα MG Cabrio της βασίλισσας Φρειδερίκης και άλλα έξι ιστορικά οχήματα που ανήκαν στην τέως βασιλική οικογένεια παραμένουν στο… έλεος των τρωκτικών, των καιρικών συνθηκών, της υγρασίας, αλλά και των πλιατσικολόγων που κάθε τόσο επισκέπτονται το κτήμα.

«Παρά την απόφαση του ΚΣΝΜ, που μας γέμισε χαρά και ικανοποίηση, δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στο ζήτημα της επισκευής και της συντήρησης των αυτοκινήτων. Η απάντηση που μας δίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες κάθε φορά που επαναφέρουμε το συγκεκριμένο θέμα είναι ότι χωρίς χρηματοδότηση δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Η δική μας πρόταση για μεταφορά των ιστορικών οχημάτων σε ασφαλές σημείο και αποκατάσταση των ζημιών με δικά μας έξοδα παραμένει βέβαια στο τραπέζι, αλλά κανείς δεν ασχολείται» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος του σωματείου «Φίλοι Κτήματος Τατοΐου» Βασίλης Κουτσαβλής.

Από τα 10 αυτοκίνητα που αναγνωρίστηκαν ως μνημεία, λόγω της ιδιαίτερης τεχνολογικής και αισθητικής αξίας τους, αλλά και της σύνδεσής τους με σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας, τα περισσότερα βρίσκονται στο κτίριο του Βουστασίου, ενώ κάποια είναι εκτεθειμένα στους κήπους του κτήματος. Σύμφωνα με το σωματείο «Φίλοι Κτήματος Τατοΐου», πρόκειται για οκτώ επιβατικά βενζινοκίνητα και δύο ηλεκτροκίνητα τρίκυκλα, μοντέλα της Rolls Royce, της Fiat και της MG, που κατασκευάστηκαν σε μικρό αριθμό αντιτύπων και χρησιμοποιούνταν σε επίσημες εκδηλώσεις, επετείους και στις καθημερινές μετακινήσεις της τέως βασιλικής οικογένειας, εντός ή εκτός των ορίων του κτήματος.

Τα ιστορικά αυτοκίνητα με τις ξύλινες επενδύσεις και τα δερμάτινα καθίσματα, που κινήθηκαν για τελευταία φορά το 1994, στο πλαίσιο της συντήρησής τους, έχουν «φιλοξενήσει» αρχηγούς κρατών, όπως ο πρώτος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και ο θεμελιωτής του μεταπολεμικού γιουγκοσλαβικού κράτους Γιόσιπ Μπροζ Τίτο, μέλη βασιλικών οικογενειών από όλη την Ευρώπη και σπουδαίες προσωπικότητες, όπως η Τζάκι Κένεντι Ωνάση. Στο πρώην βασιλικό κτήμα (χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνονται στη λίστα με τα οχήματα που αναγνώρισε ως μνημεία το ΚΣΝΜ) βρίσκονται επίσης ένα λευκό φορτηγό (Mercedes), τουλάχιστον άλλα δύο αυτοκίνητα και οι βασιλικές άμαξες, που παραμένουν κλειδωμένες από το 1967 στον στάβλο του βασιλιά Γεωργίου Α΄.

«Τα αυτοκίνητα και οι άμαξες της τέως βασιλικής οικογένειας πρέπει να απομακρυνθούν προσωρινά από το κτήμα, να επισκευαστούν και στη συνέχεια να τοποθετηθούν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Τατόι, που θα λειτουργεί ως Μουσείο Βασιλικών Οχημάτων. Δυστυχώς το υπουργείο Πολιτισμού δείχνει μέχρι τώρα να μην αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα δημιουργίας του μουσείου. Μας λένε ότι τα αυτοκίνητα (αν και όταν επισκευαστούν) θα παραμείνουν ως εκθέματα στους κήπους του κτήματος. Αλήθεια, πώς θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο, όταν μεταξύ των οχημάτων υπάρχουν τρεις Rolls Royce τεράστιακς αξίας;» αναφέρει ο κ. Κουτσαβλής.

Στον αέρα (λόγω ΕΣΠΑ) τα σχέδια για μουσείο και συνεδριακό κέντρο

Ο σχεδιασμός του υπουργείου Πολιτισμού για το πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόι προβλέπει τη μετατροπή του θερινού ανακτόρου σε μουσείο, με ήπιες παρεμβάσεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του κτιρίου και διατήρηση των αντικειμένων που βρέθηκαν στην κουζίνα, στη σοφίτα και σε άλλα δωμάτια. Προβλέπονται επίσης η δημιουργία συνεδριακού κέντρου στο κτίριο του Βουστασίου, η λειτουργία γραφείων, ερευνητικών κέντρων, ιατρείου και αναψυκτηρίων, αλλά και η «μεταμόρφωση» ιστορικών κτιρίων σε καφετέριες και ταβέρνες. «Η πληροφορία ότι το θερινό ανάκτορο θα γίνει μουσείο μάς έδωσε μεγάλη χαρά. Υπάρχουν όμως πολλά ανοιχτά ζητήματα, που πρέπει να διευθετηθούν πριν από την έκδοση της ΚΥΑ για το Τατόι. Η ιστορική φυσιογνωμία της περιοχής πρέπει να προστατευτεί» λέει ο κ. Κουτσαβλής.

Το σωματείο «Φίλοι Κτήματος Τατοΐου» έχει ήδη παραδώσει στο υπουργείο Πολιτισμού μελέτες αποκατάστασης του Βουτυροκομείου και του Τηλεγραφείου του κτήματος, ενώ αυτή την περίοδο «τρέχουν» άλλες δύο, για το Νοσοκομείο της Βασίλισσας Ολγας και την Οικία Στουρμ. «Εχουμε ρίξει όλο το βάρος στις μελέτες αποκατάστασης των κτιρίων, ώστε να προλάβουμε το νέο ΕΣΠΑ. Αν δεν ενταχθούν τα έργα στο ΕΣΠΑ, τα σχετικά κονδύλια θα χαθούν και μαζί τους θα χαθεί μία μεγάλη ευκαιρία -ίσως η τελευταία- για να σωθεί το πρώην βασιλικό κτήμα. Είμαστε στη διάθεση του υπουργείου, ώστε να προλάβουμε τις προθεσμίες και να ξεπεράσουμε κάθε πιθανό εμπόδιο. Δεν μπορεί να χαθεί άλλος χρόνος για το Τατόι» καταλήγει ο ίδιος.

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα