Εισφορές- φωτιά για δικηγόρους, μηχανικούς!

Οργιο παρανομιών στην αγορά. Κλοπές με πειραγμένες αντλίες και φοροδιαφυγή που ανέρχεται σε 20.000.000 ευρώ τον χρόνο 

Λ αθρεμπόριο, κλοπές από αντλίες και τεράστιες απώλειες φορολογικών εσόδων από το Δημόσιο χαρακτηρίζουν τη λειτουργία της αγοράς υγραερίου κίνησης, σύμφωνα με στελέχη από τον χώρο της ενέργειας. Μάλιστα η παραβατικότητα έχει αυξηθεί, ενώ απουσιάζουν οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Οι παραβάσεις αυξήθηκαν όχι μόνο λόγω της αίσθησης ατιμωρησίας, αλλά και από την πρόσφατη επιβολή επιπλέον δασμού στο υγραέριο κίνησης, με το εκτιμώμενο ύψος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο να ξεπερνά τα 20.000.000 ευρώ ετησίως.

Μεταξύ άλλων παρατηρούνται κλοπή στις αντλίες (εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος των πρατηρίων παρεμβαίνει στις αντλίες με διάφορους τρόπους, αφού δεν υπάρχει σύστημα εισροών / εκροών, όπως στη βενζίνη) και πώληση υγραερίου χαμηλότερης φορολογίας (βιομηχανικό) στα πρατήρια ως υγραερίου κίνησης (λαθρεμπορία).

Οπως επισημαίνουν στην αγορά, περισσότερο από το 20% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), οι οποίες γίνονται παράνομα. Κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,21 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό κίνητρο για παραβατική συμπεριφορά μέρους των πρατηρίων είναι τώρα ακόμα πιο ισχυρό.
Τα ίδια στελέχη τονίζουν την απουσία ελέγχων και την ελλιπή εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας, την ίδια ώρα που ψηφίζονται υποτιθέμενα νέα μέτρα, τα οποία δημιουργούν υψηλή γραφειοκρατία, ενώ έχουν πολύ περιορισμένη αποτελεσματικότητα.

Απουσία μηχανισμού

Για παράδειγμα, δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός συνδεδεμένος με τον διανομέα στα πρατήρια υγραερίου κίνησης (σε αντίθεση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων, στα οποία αυτό έχει επιβληθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό και προ της θέσπισης του συστήματος εισροών - εκροών).

Η κατάσταση γίνεται ακόμη χειρότερη εξαιτίας της έλλειψης πόρων, μέσων και ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (π.χ. τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κ.λπ.) και την έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών. Επίσης, οι περισσότεροι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις και με διπλές πλακέτες παρακάμπτονται και τα υποτυπώδη συστήματα ελέγχου.

Επειδή οι αντλίες του υγραερίου κίνησης δεν εκδίδουν αυτόματα αποδείξεις, πρέπει ο καταναλωτής να τη ζητεί. Ετσι, ο πρατηριούχος υποχρεούται να δηλώσει το προϊόν που πουλά και δυσκολεύεται να διακινήσει παράνομες ποσότητες.