Μένος Σταθόπουλου για το Αγιον Ορος

Πρότεινε κατά τη διάρκεια της «φιέστας των αθέων» να καταργηθεί το άβατο των γυναικών επειδή «είναι μουσείο»!

Αθεη», αντιεκκλησιαστική και αντικληρικαλιστική «φιέστα», που επιχείρησε να ντύσει με τον μανδύα μιας δήθεν επιστημονικής ημερίδας, πραγματοποίησε το Σάββατο η Ενωση Αθέων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με τις ευλογίες της διοίκησης του ιδρύματος και του Τμήματος Κοινωνιολογίας.

Ο Φώτης Φραγκόπουλος, πρόεδρος της Ενωσης Αθέων, στον χαιρετισμό που απηύθυνε στη έναρξη της ημερίδας επιχείρησε να αιτιολογήσει τη «φιέστα» υποστηρίζοντας ότι η Ενωση Αθέων «θέλει να αντιπαραθέσει στις φωνές της κινδυνολογίας και της παραπλάνησης τον ορθολογισμό». Ο κ. Φραγκόπουλος προσπάθησε να δικαιολογήσει τη μη πρόσκληση εκπροσώπου της διοίκησης της Εκκλησίας, όπως θα ήταν πρέπον σε μια πραγματικά επιστημονική ημερίδα, υποστηρίζοντας ότι «η εκδήλωση είναι απάντηση στον μονόλογο και στην προνομιακή θέση της Εκκλησίας».

Παρότι το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πάντειου Πανεπιστημίου είχε την ευθύνη για τη διοργάνωση της ημερίδας, η «φιέστα» μόνο ακαδημαϊκού επιπέδου δεν ήταν, όπως φάνηκε από κάποιες από τις εισηγήσεις. Μερικοί ομιλητές, με εμφανή την προσωπική τους εμπάθεια κατά του χριστιανισμού, αναλώθηκαν σε μία άνευ προηγουμένου επίθεση κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας, πολλές φορές χωρίς να επιχειρηματολογούν, όπως θα έπρεπε σε μια επιστημονική ημερίδα, αλλά με προσωπικές τοποθετήσεις προσπάθησαν να επηρεάσουν αρνητικά το ακροατήριο.

Το Αμφιθέατρο «Σάκη Καράγιωργα ΙΙ» που επιλέχθηκε αποδείχθηκε τελικά... πολύ μεγάλο για την «άθεη φιέστα», καθώς σε όλη τη διάρκεια της ημερίδας, που κράτησε πάνω από έξι ώρες, τα μισά καθίσματα ήταν μονίμως... άδεια. Βεβαίως, οι διοργανωτές επικαλέστηκαν τις κακές καιρικές συνθήκες και την καταρρακτώδη βροχή που έπληξε την Αθήνα.

Ασάφειες

Η ημερίδα στο μεγαλύτερο μέρος της αναλώθηκε σε μία άνευ προηγουμένου επίθεση κατά της Εκκλησίας και κανείς από τους ομιλητές ή τους εκπροσώπους της ένωσης δεν μίλησε για το τι πρεσβεύουν η αθεΐα και ο αγνωστικισμός σε πνευματικό και διανοητικό επίπεδο.

Αποκορύφωμα ήταν η ομιλία του συνταξιούχου πανεπιστημιακού Μιχάλη Σταθόπουλου, του «σημαιοφόρου» του πολέμου κατά της Εκκλησίας και του μακαριστού Χριστόδουλου την περίοδο των ταυτοτήτων. Ο υπουργός της κυβέρνησης Σημίτη, χωρίς να το τεκμηριώσει επιστημονικά, ως όφειλε σεβόμενος τις πανεπιστημιακές του περγαμηνές, καταφέρθηκε εναντίον του αβάτου του Αγίου Ορους, που προστατεύεται από το Σύνταγμα της Ελλάδος και τις ευρωπαϊκές Συνθήκες, χαρακτηρίζοντας «άδικο και άνισο να αποκλείονται οι γυναίκες από το Αγιον Ορος, που έχει μουσειακό χαρακτήρα και έχει χρηματοδοτηθεί από τη φορολογία ανδρών και γυναικών». Μάλιστα, ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών αναγνώρισε το Περιβόλι της Παναγιάς όχι ως έναν ανεκτίμητο πνευματικό θησαυρό παγκόσμιας ακτινοβολίας, αλλά απλώς ως έναν χώρο «μουσειακού χαρακτήρα» όπως είπε.

Αίσθηση, όμως, προκάλεσε και η άποψη που εξέφρασε για τους δωδεκαθεϊστές και τις άλλες μη αναγνωρισμένες θρησκευτικές κοινότητες. Ο Μιχάλης Σταθόπουλος πρότεινε την άμεση αναγνώριση των οπαδών των θεών του Ολύμπου, χωρίς καμία διαδικασία αναγνώρισης, απλώς και μόνο με την επίκληση της αρχής της ελευθερίας της συνείδησης, υπογραμμίζοντας όμως ότι όλες οι θρησκευτικές κοινότητες οφείλουν να μην προκαλούν τα χρηστά ήθη.

Επίθεση στη «δημοκρατία»

Με απαράδεκτους χαρακτηρισμούς επιτέθηκε στη «δημοκρατία», που αποκάλυψε με πρωτοσέλιδό της την αντιεκκλησιαστική «φιέστα» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Σταθόπουλος. Ο άνθρωπος που πρωτοστάτησε επί κυβέρνησης Σημίτη στην πολεμική κατά της Εκκλησίας και δίχασε χωρίς λόγΟ την ελληνική κοινωνία «ενοχλήθηκε» επειδή η «δημοκρατία» επέκρινε τη διοίκηση του Πάντειου Πανεπιστημίου. Προφανώς ένιωσε πολύ περήφανος για την εκδήλωση στην οποία συμμετείχε, γι' αυτό και προχώρησε στο αντιεκκλησιαστικό παραλήρημα που τον εξέθεσε όχι μόνο πολιτικά αλλά και επιστημονικά.

Μετωπική στην Εκκλησία από τους ομιλητές

Οι σχέσεις κράτους - Εκκλησίας, η ανάγκη των διακριτών ρόλων τους μέσα από τον χωρισμό, η συνταγματική αναθεώρηση και η απάλειψη της επίκλησης στην Αγία Τριάδα, στην προμετωπίδα του Συντάγματος, τα οικονομικά της Εκκλησίας, η καύση
των νεκρών και το μάθημα των Θρησκευτικών ήταν τα θέματα που συζητήθηκαν στην «άθεη φιέστα».

Βέβαια, πολλοί από τους ομιλητές εκτίμησαν ότι η Εκκλησία μόνο κερδισμένη θα βγει από τον πλήρη διαχωρισμό του ρόλου της απέναντι στο κράτος.

Ο Μιχάλης Σταθόπουλος υποστήριξε ότι «με τον χωρισμό από το κράτος, η Εκκλησία θα κερδίσει σε αυτονομία, αλλά αυτό δεν το επιθυμεί η ίδια, καθώς διακατέχεται από αίσθημα ανασφάλειας».

Ο Παναγιώτης Γεννηματάς, επίτιμος αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, προκάλεσε αίσθηση στους παρισταμένους, καθώς χωρίς καμία θεολογική ή επιστημονική τεκμηρίωση πρότεινε, για λόγους περιστολής δαπανών (!), να καταργηθεί το υφιστάμενο σύστημα των μητροπόλεων και να αντικατασταθεί από έναν μητροπολίτη ανά νομό (!)

Ο Μιχάλης Τσαπόγας, δρ της Νομικής του πανεπιστημίου Μονάχου, υποστήριξε, αντιεπιστημονικά, ότι το δικαίωμα στη λατρεία θα πρέπει να είναι αποκλειστικά ιδιωτικό, άποψη που απέκρουσε η Πηνελόπη Φουντεδάκη, καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου και πρόεδρος Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, υποστηρίζοντας ότι η λατρεία ως έννοια και ορισμός ανήκει στη δημόσια σφαίρα.

Ο Δημήτρης Σαραφιανός, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, με εμφανή την αντίληψη που έχει για την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, λοιδόρησε τη γονυκλισία του Προκόπη Παυλόπουλου στη λειτουργία της Πεντηκοστής τον περασμένο Ιούνιο, στην Κρήτη.

Τέλος, ο Κωστής Παπαϊωάννου, πρώην γ.γ. του υπουργείου Δικαιοσύνης, ο οποίος μήνυσε τον μητροπολίτη Χίου Μάρκο, χαρακτήρισε ΔΕΚΟ την Εκκλησία, που διαπλέκεται με το κράτος για να μη θιγούν τα κεκτημένα της, και κατήγγειλε τον διαρκή εναγκαλισμό της Εκκλησίας με τη λεγόμενη «δεξιά του Κυρίου».