«Εγκυρη μόνο η έντυπη ενημέρωση»

Ο γκουρού του μάρκετινγκ μιλά για το ίντερνετ και τον ρόλο της διαφήμισης στην επιβίωση του Τύπου! 

Ρεπορτάζ
Θεανώ Καρούτα

Σε μια εποχή που η διαφημιστική πίτα για τα μέσα ενημέρωσης έχει συρρικνωθεί σημαντικά, οι πωλήσεις των εντύπων πέφτουν σε παγκόσμιο επίπεδο και το διαδίκτυο επικυριαρχεί στις πηγές ενημέρωσης, οι εφημερίδες έχουν βρεθεί σε μια ιστορική καμπή. Σε αυτή όπου θα αποδειχτεί αν τελικά θα επιβιώσουν ή θα αφανιστούν.

Το σενάριο της επιβίωσης είναι αυτό επάνω στο οποίο «ποντάρει», παρακινώντας πελάτες και συνεργάτες του ένας «γκουρού» του χώρου της διαφήμισης, ο σερ Μάρτιν Σορέλ. Ο λόγος, βέβαια, για τον σύμβουλο της GroupM, της μεγαλύτερης διαφημιστικής εταιρίας στον κόσμο, ο οποίος σε άρθρο του στην «Telegraph» υποστηρίζει με επιχειρήματα τη μεγάλη σημασία που έχει η βιωσιμότητα των εφημερίδων και προσθέτει ότι οι πελάτες του δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παραβλέπουν τα διαφημιστικά οφέλη των εντύπων, ούτε να ξοδεύουν αλόγιστα τα χρήματά τους στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, που βρίθουν από λανθασμένες ή ψευδείς ειδήσεις, και παράλληλα δεν διστάζουν να θυσιάσουν το έγκυρο ρεπορτάζ για μερικά παραπάνω «κλικ».

Πρόκληση

Γράφοντας για την πρόκληση που αντιμετωπίζουν σήμερα τα φύλλα, ο σερ Σορέλ αναφέρει ότι η μείωση των πωλήσεων των εφημερίδων συνδέεται -σταδιακά αλλά νομοτελειακά- με την πτώση των εμπορικών εσόδων, κάτι που, όπως εξηγεί, είναι λογικό από μια σκοπιά, καθώς οι διαφημιζόμενοι θέλγονται από την αμεσότητα και την ακριβή στόχευση καταναλωτικών κοινών που παρέχει το διαδίκτυο.

«Οι διαφημιστές ονειρεύονται ψηφιακούς παραδείσους όπου οι διαφημίσεις τους θα είναι τεράστιας κλίμακας και έτσι το Google ή το facebook θα “καταβροχθίζουν” το σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης». Ωστόσο, επισημαίνει ο ειδικός, το παραμύθι έχει «δράκο».

Οι ψηφιακές διαφημίσεις, τοποθετούνται και ελέγχονται ρομποτικά και ως εκ τούτου πολλές φορές κινδυνεύουν να δημοσιευτούν δίπλα σε προσβλητικό υλικό – κάτι που μακροπρόθεσμα ενδεχομένως να βλάψει ανεπανόρθωτα τον διαφημιζόμενο. «Τέτοιου είδους κενά της διαδικτυακής διαφήμισης σε συνδυασμό με τα fake news, την παραπληροφόρηση και τις “κίτρινες” κατηγορίες θα έπρεπε να κάνουν τον κόσμο να επιζητά, ειδικά στις μέρες μας, την παραδοσιακή δημοσιογραφία – την αξιοπιστία, τη συνέπεια και την εγκυρότητα που παρέχουν οι εφημερίδες».

Με το σκεπτικό αυτό λειτουργεί ο σερ Σορέλ και την εταιρία του, τον κολοσσό της διαφήμισης GroupM, όπου ένα από τα πρώτα πράγματα που επισημαίνονται στον πελάτη είναι τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα της διαφήμισης σε εφημερίδα, έναντι άλλων μέσων. «Ερευνες καταδεικνύουν, άλλωστε, πως οι άνθρωποι είναι πιο συγκεντρωμένοι όταν διαβάζουν εφημερίδα απ’ όταν περιηγούνται στο διαδίκτυο, κι αυτό είναι κάτι που αναμφίβολα θέλουν οι διαφημιστές».

Η «ζούγκλα» των ψηφιακών «ειδήσεων»

Με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να είναι πλέον η βασική πηγή ενημέρωσης και το ρεπορτάζ να περνά «μαύρες» μέρες στην εποχή όπου ζητούμενο είναι μόνο η ταχύτητα, το έδαφος για τις ψευδείς ειδήσεις, τα γνωστά πια και ως fake news, έχει γίνει κάτι παραπάνω από πρόσφορο.
«Πηγές» που δεν κατονομάζονται -όχι επειδή προστατεύονται- και δεν αξιολογούνται, φήμες που διαδίδονται με ταχύτητα φωτός, ανυπόγραφες «γνώμες» κάνουν τον γύρο του διαδικτύου σε χρόνο μηδέν. Κι όλα αυτά, όντας στη διάθεση ανθρώπων εύπιστων ή απλώς δεν είναι σε θέση να εξακριβώσουν τι ακριβώς συμβαίνει ή δεν γνωρίζουν να το κάνουν – η «ζημιά» έχει γίνει.

Διαψεύσεις

Ψευδώνυμοι «δημοσιογράφοι» των διάφορων ιστοτόπων ή ακόμα και γραφιάδες σε εντεταλμένη υπηρεσία «εκσφενδονίζουν» στον ψηφιακό κόσμο ειδήσεις σε ένα ταξίδι που δεν έχει επιστροφή. Τι κι αν αργότερα διαψεύδονται; Κανείς δεν θα τους εγκαλέσει, κανείς δεν θα τους διώξει για διασπορά ψευδών ειδήσεων, η οποία είναι ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης.

Εν τέλει, οι ρυθμοί του διαδικτύου είναι τόσο ταχείς, που κανείς δεν θα το θυμάται όχι «την επόμενη εβδομάδα», αλλά κιόλας από την επόμενη ημέρα. Αλλωστε, στον «μαγικό» ψηφιακό κόσμο το ρητό «ποτέ μην αφήνεις την αλήθεια να σου χαλάσει μια ωραία ιστορία» αποτελεί πια τον γενικό κανόνα ενημέρωσης ή παραπληροφόρησης.

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα