ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΥΘΙΞΙΑ; Αδιανόητη οικολογική καταστροφή σε όλη την Αττική, που γέμισε με πετρέλαιο

Εγκλήματα με το τάνκερ-βόμ  βα και την κρατική ολιγωρία • Μειωμένο ασφάλιστρο για ρύπανση πλήρωνε η Fos! Στη Γλυφάδα η πετρελαιοκηλίδα 

Φωτό: Δημήτρης Γκολφομήτσος

Επρεπε να φτάσει η πετρελαιοκηλίδα στη Φρεαττύδα, στον Αγιο Κοσμά και στη Γλυφάδα για να αντιληφθούν οι Αρχές ότι έχουμε να κάνουμε με τεράστια οικολογική καταστροφή;

Γιατί, ενώ το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» συνέβη στις 2 τα ξημερώματα της Κυριακής, όλοι έλεγαν «δεν είναι σοβαρό, σε λίγες μέρες όλα θα είναι όπως πριν»; Ποιος θα δώσει τώρα λόγο και, κυρίως, ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο;

Το ηλικίας 45 ετών δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ», χωρητικότητας 3.200 τόνων, ναυπηγήθηκε το 1972 στη Γερμανία. Η πλοιοκτήτρια εταιρία Fos Petroleum, η οποία εδρεύει στο Πέραμα, το αγόρασε το 2008 από εταιρία της Νορβηγίας, το ονόμασε «Ευτυχία» και ύψωσε ελληνική σημαία. Λίγο αργότερα, το πλοίο αποσύρθηκε από τον γερμανικό νηογνώμονα και ετέθη υπό την παρακολούθηση της επιθεώρησης εμπορικών πλοίων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Παράλληλα, αποσύρθηκε από τον Pool Club ασφαλιστικό οργανισμό, στον οποίο ανήκε και ο οποίος του παρείχε κάλυψη 1 δισ. δολαρίων για περιστατικά ρύπανσης και μεταφέρθηκε σε ένα Fix Pedtroleum Club, δηλαδή σε υποδεέστερο ασφαλιστικό οργανισμό (Lode Star Marine Insurance), όπου πληρώνεις εφάπαξ ένα ποσό κάθε χρόνο και σου παρέχει μειωμένο ασφάλιστρο για ρύπανση.

Συνεχή παραπτώματα

Η διαχειρίστρια εταιρία Agia Zοni Shipping Co έχει άλλα δύο μεγάλης ηλικίας πλοία, τα «Αγία Ζώνη Ι» (1976) και «Αγία Ζώνη ΙΙΙ» (1969). Το δεύτερο πλοίο, από το 2004 μέχρι το 2009, κρατήθηκε οκτώ φορές από λιμενικές Αρχές ανά την Ευρώπη για διάφορες παραβάσεις. Το 2006 κρατήθηκε για 205 ημέρες (!) στο λιμάνι Σατέ της Γαλλίας για μειωμένη στελέχωση, δηλαδή με λιγότερους ναυτικούς από όσους ανέφεραν τα πιστοποιητικά ασφαλείας του πλοίου.

Να σημειώσουμε ότι στο «Αγία Ζώνη ΙΙ», που βυθίστηκε υπό περίεργες συνθήκες έξω από τον Πειραιά, επέβαιναν μόνο δύο άτομα ενώ το πλοίο είχε φορτίο 2.700 τόνους καυσίμων!

Μια σειρά από ερωτήματα αλλά και ευθύνες προκύπτουν από το περίεργο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ», που μαύρισε τον Σαρωνικό με το φορτίο πετρελαίου, το οποίο βρισκόταν στις δεξαμενές του. Τα ερωτήματα είναι σοβαρά και χρειάζονται απάντηση:

Πώς ένα πλοίο, ηλικίας 45 ετών, που δεν παρακολουθείται από κάποιον σοβαρό νηογνώμονα, αλλά από τις υπηρεσίες του υπουργείου, χρησιμοποιείται από σοβαρούς traders αλλά και μεγάλες εταιρίες;

Ποια ήταν η κατάσταση του πλοίου τον τελευταίο καιρό; Είχε υποστεί τους απαραίτητους ελέγχους; Είχε τα απαραίτητα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας; Αν ήταν πράγματι αξιόπλοο, πώς βυθίστηκε μέσα σε δύο ώρες, με φορτίο που επρόκειτο να παραδώσει το επόμενο πρωί; Και γιατί στο πλοίο επέβαιναν μόνο δύο άτομα, τα οποία -καθώς φαίνεται- ειδοποιήθηκαν ότι το σκάφος είχε κλίση από παραπλέον φορτηγό;

Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε φορτίο 2.700 τόνους καυσίμων και επρόκειτο να εφοδιάσει τα πλοία «Lucie», Α/S «Rosalia» και «Assure» της μεγάλης πολυεθνικής Evergreen και το πλοίο «Αl Chilal» της επίσης μεγάλης πολυεθνικής Hapac Lloyd.

Πώς, αλήθεια, τόσο μεγάλες εταιρίες αλλά και γνωστοί traders εμπιστεύονταν ένα υπερήλικο βαπόρι, με νεφελώδεις ασφαλιστικές προδιαγραφές, να κάνει μια τόσο ευαίσθητη δουλειά; Στο λιμάνι, μάλιστα, πολλές φορές εφοδίαζε κρουαζιερόπλοια, στα οποία βρίσκονταν χιλιάδες επιβάτες!

Θα δώσει, άραγε, το υπουργείο τα αποτελέσματα και τις ημερομηνίες των ελέγχων που είχαν πραγματοποιήσει οι υπηρεσίες του; Θα αντέξουν όσοι συνεργάστηκαν με το πλοίο που μαύρισε τον Σαρωνικό την οργή των επιχειρηματιών και των κατοίκων, οι οποίοι ήδη συμβουλεύονται δικηγόρους για να στραφούν κατά παντός υπευθύνου, που έφερε το μοιραίο τάνκερ στα σπίτια τους;

Πώς είναι δυνατόν ένα τόσο προβληματικό πλοίο να έχει τα «χαρτιά» για να διενεργεί τόσο ευαίσθητη εργασία κατά μήκος μιας τόσο ευαίσθητης και σημαντικής ακτογραμμής;

Ανακλήθηκε, άραγε, η άδεια από την πλοιοκτήτρια εταιρία, θα δούμε αύριο ένα από τα άλλα «τεφαρίκια» της να βγαίνει παγανιά στο λιμάνι;

Tα ερωτήματα και οι ευθύνες τόσο για το υπουργείο Ναυτιλίας όσο και για άλλους, που έδιναν στο μοιραίο πλοίο «γήπεδο για να παίξει», θα φανούν από τις έρευνες των πραγματογνωμόνων και των νομικών.

Σύσκεψη στο ΥΕΝ τέσσερις μέρες μετά

Χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε μια ευρεία σύσκεψη (σχεδόν τέσσερις μέρες έπειτα από τη ζημιά). Οπως ανακοινώθηκε, η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε για την ενημέρωση των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σχετικά με την πορεία των επιχειρήσεων αντιμετώπισης της ρύπανσης, με την παρουσία του γενικού γραμματέα του υπουργείου Χ. Καλαματιανού και του γενικού γραμματέα Λιμένων Χρ. Λαμπρίδη και της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο αντιπεριφερειάχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης, ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Π. Χατζηπέρος, οι δήμαρχοι Σαλαμίνας, Περάματος, οι αντιδήμαρχοι Πειραιά, στελέχη του υπουργείου και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Δουζίνας, Ελένη  Σταματάκη και Νίνα Κασσιμάτη. 

Διαβάστε παρακάτω τη συνέχεια: 

ΠΕΜΕΝ: Ανικανότητα και ανεπάρκεια σχεδιασμού

Σοβαρότατες είναι οι καταγγελίες της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, σχετικά με την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», η βύθιση του οποίου έχει προκαλέσει πρωτοφανή οικολογική καταστροφή. Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ανακοίνωσή της, το πλοίο ήταν υπερήλικο, κατασκευής του 1972, και ως εκ τούτου εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Η ΠΕΜΕΝ χαρακτηρίζει το γηρασμένο δεξαμενόπλοιο «κινητή οικολογική βόμβα» και σύμφωνα με αναφορές και καταγγελίες που επικαλείται «στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες».

Στην ανακοίνωση γίνεται λόγος για τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά. «Η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με τη βύθιση του πλοίου έγινε έπειτα από 13 ώρες, ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει» αναφέρει η ΠΕΜΕΝ και συνεχίζει: «Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά, όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν εννέα από τα 11 μέλη του πληρώματος».

Η ένωση κάνει λόγο για ανικανότητα και ανεπάρκεια σχεδιασμού για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και τονίζει ότι μόλις χθες ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή τέσσερις μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Κάνει «σκόνη» τον Κουρουμπλή πρώην πρύτανης

«Καταπέλτης» κατά των χειρισμών του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή ήταν ο πρ. πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθηγητής Ακτομηχανικής και Θαλάσσιων Εργων Κώστας Μουτζούρης.

Σε δήλωσή του τόνισε, μεταξύ άλλων: «Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε ραδιοφωνικά ότι “τα υπόγεια (προφανώς εννοεί τα υποθαλάσσια, αλλά ίσως δυσκολεύεται να κάνει τη διάκριση γης - υπόγεια και θάλασσας - υποθαλάσσια) ρεύματα κινούν την πετρελαιοκηλίδα και δεν ξέραμε πού θα κινηθούν για να λάβουμε τα μέτρα μας”. Η πολύ απλή επιστημονική αλήθεια, όμως, είναι ότι η πετρελαιοκηλίδα κινείται ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΑ και όχι υπόγεια - υποθαλάσσια, επειδή έχει ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΕΙΔΙΚΟ ΒΑΡΟΣ από το νερό. Τα επιφανειακά ρέυματα δημιουργούνται από τον άνεμο. Τους ανέμους των επόμενων ημερών τούς γνωρίζουμε από την ΕΜΥ. Αρα, ήταν ήδη γνωστό από τα ξημερώματα της Κυριακής προς τα πού θα εκινείτο η πετρελαιοκηλίδα. Αποτελεί επιεικώς ολιγωρία το ότι δεν ελήφθησαν από άγνοια και αμέλεια τα ανάλογα μέτρα».

Ενας στόλος υπερήλικων τάνκερ εφοδιάζει πλοία στο λιμάνι του Πειραιά

H περίπτωση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ», το οποίο έχει προκαλέσει μια χωρίς προηγούμενο οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό, φέρνει στην επιφάνεια μια μεγάλη παθογένεια του λιμανιού του Πειραιά.

Πρόκειται για έναν στόλο υπερήλικων δεξαμενόπλοιων, τα οποία εφοδιάζουν πλοία τόσο στο λιμάνι όσο και έξω από αυτό.

Από τους πίνακες που υπάρχουν στο υπουργείο Ναυτιλίας, βλέπουμε πλοία κατασκευής του 1964, του 1966, του 1969 και του 1970.

Τα πλοία αυτά, τα οποία επιτελούν σοβαρό και σημαντικό έργο, πρέπει να τηρούν ευλαβικά αυστηρούς κανόνες ασφαλείας και να είναι ασφαλισμένα σε σοβαρούς οργανισμούς, ώστε, σε περίπτωση ατυχήματος, να μπορεί να καλυφθούν τα έξοδα αποκατάστασης των ζημιών.

Η εταιρία Φως Ανώνυμη Βιομηχανική και Ναυτιλιακή Εταιρεία Πετρελαιοειδών, με έδρα στο Πέραμα, διαθέτει ιστοσελίδα (www.fospteroleum.com), στην οποία παρουσιάζεται το διοικητικό συμβούλιο. Μάλλον πρόκειται για την οικογένεια του ιδιοκτήτη.

Αν προσέξει κανείς, μάλλον δεν θα του γεμίσει το μάτι για εταιρία η οποία μπορεί να συνεργάζεται με ναυτιλιακούς κολοσσούς, όπως η Evergreen και η Hapac Lloyd, ούτε για επιχείρηση η οποία (όπως λέγεται) μπορεί και πληρώνει cash τα καύσιμα στα ΕΛ.ΠΕ.

Στην Ελλάδα, όμως, και κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά, όλα είναι δυνατά...

Δήμαρχος Γλυφάδας: Ανιση μάχη

«Η μάχη είναι άνιση» αναφέρει ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου, ο οποίος απηύθυνε έκκληση μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο facebook, καθώς η ρύπανση που έφτασε στο παραλιακό μέτωπο είναι εκτεταμένη και η οσμή έντονη, με αποτέλεσμα να καθίσταται απαγορευτική η όποια δραστηριότητα στη θάλασσα. Ο κ. Παπανικολάου καλεί τους πολίτες να συμμορφωθούν με τις υποδείξεις τις Δημοτικής Αστυνομίας και εκφράζει την ελπίδα πως το πρόβλημα θα περιοριστεί.

Χάνεται η ζωή

Σύμβολο της πρωτοφανούς οικολογικής καταστροφής που προκάλεσε το ναυάγιο του γηρασμένου δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι η φωτογραφία μίας μικρής αλκυόνης, «βουτηγμένης» στο μαζούτ, στην παραλία της Σαλαμίνας. Το πτηνό οδηγήθηκε στον Σύλλογο Προστασίας και Περίθαλψης Αγριας Ζωής ΑΝΙΜΑ, ωστόσο οι αρμόδιοι δεν κατάφεραν να το κρατήσουν στη ζωή.