Σημαία η γαστρονομία για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης!

Μεγάλη η προοπτική της πόλης στον τομέα αυτό, στον οποίο επενδύει τα τελευταία χρόνια συστηματικά, συστήνοντας τις τοπικές γεύσεις εντός και εκτός συνόρων, και αποτελώντας πόλο έλξης για τους επισκέπτες της

Από τη
Μαρία Μαθιοπούλου

Σε σημαία της Θεσσαλονίκης, στην προσπάθειά της να προσελκύσει τουρίστες τόσο από το εξωτερικό όσο και από το εσωτερικό, έχει εξελιχθεί τελευταία η τοπική γαστρονομία, με την πόλη να επενδύει συστηματικά σε αυτή, αναγνωρίζοντας ότι μπορεί να γίνει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια της.

Μετά τον πρώτο γαστρονομικό οδηγό που δημιούργησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με έμφαση στην παραδοσιακή γαστρονομία της πόλης, έτοιμος είναι και ο δεύτερος, που εστιάζει στις σύγχρονες γαστρονομικές προτάσεις της Θεσσαλονίκης, η οποία δεν μένει προσκολλημένη μόνο στα παλιά, αλλά δημιουργεί και καινούργια πιάτα, που γίνονται trend και προκαλούν το ενδιαφέρον όχι μόνο εντός συνόρων, αλλά και εκτός.

«Η γαστρονομία παίζει ήδη κομβικό ρόλο στην τουριστική στρατηγική της Θεσσαλονίκης. Αλλωστε, αποτελεί ένα από τα ατού της. Πιστεύω ότι τώρα έχουν αρχίσει να δημιουργούνται οι ροές αυτών που έρχονται στην πόλη για το καλό και ιδιαίτερο φαγητό της» σημειώνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, τονίζοντας ότι είμαστε ακόμη στην αρχή της προσπάθειας και υπάρχει μπροστά μεγάλη προοπτική.

Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν αρχίσει να αναδεικνύονται και τοπικά γαστρονομικά αφηγήματα στη Θεσσαλονίκη, μέσω νέων σεφ που «ξεπηδούν» από μικρά εστιατόρια και δίνουν το στίγμα τους στην κουζίνα της πόλης.
«Σε μερικά χρόνια θα αφηγούμαστε το gastronomy story (σ.σ.: τη γαστρονομική ιστορία) της Θεσσαλονίκης» λέει χαρακτηριστικά.

Η καλώς εννοούμενη εμμονή με τη γαστρονομία στη Θεσσαλονίκη είναι εμφανής παντού, από το Thessaloniki Food Festival έως το thessbrunch και από τον φωτογραφικό διαγωνισμό με κάδρο το κουλούρι έως το Thessaloniki Coffee and Brunch Festival, ενώ όλο και κάποιο νέο
εστιατόριο κάνει την εμφάνισή του στην πόλη, θέλοντας να αξιοποιήσει αυτό το γαστρονομικό κύμα που την έχει παρασύρει.

Αλλωστε, σύμφωνα με μελέτες ικανοποίησης που έχει εκπονήσει η Ενωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, οι τουρίστες επιλέγουν την πόλη για την προσωπικότητα, το φαγητό και τα μνημεία της, δίνοντας, ειδικά στη γαστρονομία της, υψηλό βαθμό. Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, τη γαστρονομική ιδιαιτερότητα της νύμφης του Θερμαϊκού ανακαλύπτουν το ένα μετά το άλλο και τα διεθνή έντυπα.
Πριν από μία διετία οι «New York Times» ανακάλυψαν τον γαστρονομικό παράδεισο της Θεσσαλονίκης και τον πρότειναν ως ένα από τα 52 κορυφαία μέρη του κόσμου για το 2016.

Κατάταξη

Το ταξιδιωτικό τμήμα της εφημερίδας, στην καθιερωμένη ετήσια κατάταξη ταξιδιωτικών προορισμών που αξίζει να δει κανείς, είχε τοποθετήσει τότε τη νύμφη του Θερμαϊκού στην 47η θέση, με βασικό κριτήριο τη γαστρονομία της, τη φρέσκια ματιά των επαγγελματιών της εστίασης στο φαγητό, αλλά και τις καλές τιμές των εστιατορίων της.

«Οι νέοι επαγγελματίες της βορειοελλαδικής αυτής πόλης αντιμετώπισαν τα υψηλά επίπεδα ανεργίας της χώρας με έναν ασυνήθιστο τρόπο: άνοιξαν εστιατόρια που προσθέτουν μια μοντέρνα πινελιά στις παραδοσιακές ελληνικές, σλαβικές και οθωμανικών επιρροών γεύσεις» ανέφερε η εφημερίδα.

Το 2015 και το «National Geographic» εστίασε στον γαστρονομικό πλούτο της Θεσσαλονίκης, δοκιμάζοντας μάλιστα πιάτα με οδηγό τον δήμαρχό της Γιάννη Μπουτάρη. Το βασικό δε tip του περιοδικού στους αναγνώστες του ήταν ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει το καλύτερο ψάρι της Ελλάδας, το οποίο μπορεί κανείς να προμηθευτεί στις δύο κλασικές αγορές Καπάνι και Μοδιάνο, όπου οι ντόπιοι ψωνίζουν καθημερινά.

Πριν από μερικούς μήνες Ρώσοι δημοσιογράφοι, προσκεκλημένοι του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, απόλαυσαν το φημισμένο κουλούρι της πόλης, μαγεύτηκαν από τη μελιτζανοσαλάτα, την ψαρόσουπα και τον ροφό, και έμαθαν πώς γίνεται η μπουγάτσα, εντρυφώντας στη μακεδονική κουζίνα και στους γαστρονομικούς θησαυρούς της πόλης, τους οποίους μετέφεραν μέσω των ηλεκτρονικών μέσων όπου εργάζονταν στο ρωσικό κοινό.

«Μακεδονική κουζίνα» με ειδικό σήμα για ξενοδοχεία και εστιατόρια

Η τρέλα της γαστρονομίας, όμως, δεν αφορά μόνο τη Θεσσαλονίκη. Στο επόμενο διάστημα τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια της κεντρικής Μακεδονίας που θα εφοδιαστούν με το σήμα της «Μακεδονικής κουζίνας» θα σερβίρουν γεύσεις της περιοχής σε τουρίστες και επισκέπτες.
Το σήμα της «Μακεδονικής κουζίνας», για την απόκτηση του οποίου κάθε επαγγελματίας θα κρίνεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ποιότητας, θα πιστοποιεί ότι καθεμιά από τις εν λόγω συνταγές προέρχονται από το μητρώο των 122 αντιπροσωπευτικών συνταγών της κεντρικής Μακεδονίας που έχουν καταγραφεί από επίσημες πηγές.

Παράλληλα, κάθε συνταγή ορίζει ότι η εκτέλεσή της θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο και με τα γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα που παράγονται εντός των ορίων της κεντρικής Μακεδονίας. Τα βασικά χαρακτηριστικά της «Μακεδονικής κουζίνας» είναι η χρήση εκλεκτών κρεάτων, γαλακτοκομικών, οσπρίων και λαχανικών. Οι ιστορικές αναφορές των συνταγών προέρχονται από τη μακεδονική κουζίνα, ενώ υπάρχουν επίσης στοιχεία από την κουζίνα των Σαρακατσαναίων, την ποντιακή, τη βλάχικη, τη μικρασιάτικη, την αρμένικη και την εβραϊκή.