Ο «Xenos» στη χώρα του μύθου

Ο σπουδαίος χορευτής Ακραμ Καν παρουσιάζει στην Αθήνα το τελευταίο σόλο της καριέρας του

Από τη
Γιώτα Βαζούρα 

Εχουν ξεπεραστεί οι παλιοί μύθοι. Η νέα γενιά οφείλει να τους επανεξετάσει και να δημιουργήσει νέους μύθους. Ολα σήμερα περιστρέφονται γύρω από το “εγώ”. Είμαστε πολύ η γενιά του “I”, δεν είναι τυχαίο ότι έχουμε iPhone, iPad. Οι παλιότεροι, οι γονείς μας δηλαδή, πίστευαν πολύ στο “εμείς”».

Ο Ακραμ Καν, στον οποίο ανήκουν οι παραπάνω δηλώσεις, επιστρέφει στην Αθήνα με το πιο πολιτικό έργο του, την παραγωγή «Xenos» (είναι εμπνευσμένη από την αντίστοιχη ελληνική λέξη) που θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στις 21 Φεβρουαρίου.
Λίγο πριν από την έναρξη του νέου έργου του και του τελευταίου στο οποίο θα τον δούμε να χορεύει ο ταλαντούχος χορευτής και χορογράφος μίλησε χθες στους δημοσιογράφους για την έμπνευσή του, για το τελευταίο σόλο του αλλά και για τα επόμενα σχέδιά του.

Οπως μας εξήγησε, η ιδέα της χορευτικής παράστασης είναι εμπνευσμένη από τον ελληνικό μύθο του Προμηθέα. «Η ιστορία τού πώς ο Προμηθέας θυσιάστηκε για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους με συνάρπαζε πάντα. Ηταν ένας αιώνιος στρατιώτης, ο οποίος, αν και γνώριζε πως ήταν καταδικασμένος, εντούτοις δεν έπαψε ποτέ να ελπίζει» υποστήριξε. Ορμώμενος από τον μύθο του Προμηθέα, ο γεννημένος στο Λονδίνο, με καταγωγή από το Μπανγκλαντές χορευτής «έστησε» ένα ενδιαφέρον χορευτικό σόλο, στο οποίο ο πρωταγωνιστής του είναι ένας Ινδός στρατιώτης, που παλεύει να επιβιώσει στα χαρακώματα.

«Προτού καταταχθεί ήταν χορευτής. Συνειδητοποιεί πως για να ζήσει θα πρέπει να σκοτώσει και να χάσει την ανθρωπιά του» μας λέει. Για την έρευνά του, μάλιστα, ο Καν μελέτησε χιλιάδες αρχεία του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να αποδώσει σωστά τον ήρωά του και να καταγράψει το χάος του πολέμου. «Αυτό που συνειδητοποίησα είναι ότι η Ιστορία γράφεται από τους νικητές και όχι από τους ηττημένους. Αισθανόμουν λοιπόν ότι είχα ανάγκη να βρω την αλήθεια και να την πω στα παιδιά μου. Ας πούμε, πολλοί ακόμη και σήμερα δεν γνωρίζουν ότι στο πλευρό των Βρετανών στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο είχαν πολεμήσει και πολλοί Ινδοί».

Για τη νέα παραγωγή ο Καν συνεργάστηκε με μια εξαιρετική ομάδα, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν ο Καναδός θεατρικός συγγραφέας Jordan Tannahill και πέντε σπουδαίοι μουσικοί που θα τον συνοδεύουν επί σκηνής. Πώς αισθάνεται για το τελευταίο σόλο του; «Το σώμα μου είναι η φωνή μου. Οταν μιλούσα, κανείς δεν μου έδινε σημασία, όταν όμως χόρευα, όλοι με πρόσεχαν. Επειδή μεγάλωσα σε μια οικογένεια με βαθιά ακαδημαϊκό υπόβαθρο, απέκτησα εμμονή με τα φυσικά μοτίβα. Πιστεύω πως, όταν το σώμα μιλάει, δεν μπορεί να κρυφτεί. Από την άλλη, οι λέξεις “κρύβουν” την αλήθεια. Ημουν πολύ συνειδητοποιημένος από την αρχή ότι αυτό επρόκειτο να είναι το τελευταίο σόλο μου. Χορογραφώντας τη “Ζιζέλ” στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας και βλέποντας τους νέους χορευτές, κατάλαβα πως δεν ήμουν ικανοποιημένος με το σώμα μου».

Χωρίς να κρύψει την απαισιοδοξία του, ο Ακραμ Καν μίλησε για τη νέα θρησκεία της εποχής μας, που δεν είναι άλλη από το «χρήμα και την τεχνολογία», αλλά και για τη «μεταβατική περίοδο στην οποία ζούμε», υποστηρίζοντας: «Εμείς έχουμε αντικαταστήσει πλέον τον Προμηθέα και έχουμε γίνει, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι ίδιοι θεοί».

• Info: Η πρεμιέρα της παραγωγής «ΧΕΝΟΣ» θα γίνει στις 21 Φεβρουαρίου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Ελλάδα φέρνει άγχος

«Είμαι πολύ ενθουσιασμένος και ταυτόχρονα αγχωμένος για την παρουσίαση του έργου στην Αθήνα» εξήγησε ο καταξιωμένος χορευτής Ακραμ Καν: «Γνωρίζω πολύ καλά ότι η Ελλάδα έχει μια μεγάλη και μακρά ιστορία και πως μας έχει δώσει μερικούς από τους ωραιότερους συγγραφείς όλων των εποχών. Γι' αυτό και είμαι αγχωμένος και λίγο τρομοκρατημένος για την πρεμιέρα της παράστασής μου εδώ».