Γιάννης Λεμπέσης: «Αρρωστος με το ρεμπέτικο»!

37 «αδέσποτα» και παραδοσιακά τραγούδια ερμηνεύει ο Γιάννης Λεμπέσης, σε μια συλλογή με την «κυριακάτικη δημοκρατία»

Από τη 
Γιώτα Βαζούρα

Το ρεμπέτικο τραγούδι στα καλύτερά του! Μια μοναδική συλλογή με «37 “αδέσποτα” ρεμπέτικα και παραδοσιακά τραγούδια», που φέρει την επιμέλεια του αγαπημένου και ιδιαίτερα δημοφιλούς ερμηνευτή Γιάννη Λεμπέση και του Παναγιώτη Κουνάδη, θα συνοδεύει την έκδοση της «κυριακάτικης δημοκρατίας», η οποία θα κυκλοφορήσει εκτάκτως το Σάββατο 17 Φεβρουαρίου.

Πρόκειται για ένα διπλό cd, το οποίο περιλαμβάνει 37 «διαμάντια» της μουσικοποιητικής μας λαλιάς, τραγούδια που ερμήνευσαν γενιές και γενιές, ωστόσο δεν έχουν αποδοθεί ποτέ σε έναν συγκεκριμένο δημιουργό. Η εν λόγω συλλογή είναι και ιδιαιτέρως επίκαιρη, μια και πριν από περίπου δύο μήνες το ρεμπέτικο τραγούδι εισήχθη στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.

«Ακριβώς επειδή δεν αποδίδονται σε κάποιον δημιουργό αποκαλούνται “αδέσποτα”» αναφέρει στη «δημοκρατία» ο Γιάννης Λεμπέσης, ο οποίος ερμηνεύει τα συγκεκριμένα κομμάτια μαζί με την Ασημένια και τον Γιώργο Ζορμπά. «Είναι κατά έναν τρόπο παραδοσιακά, διότι κάποιος σκάρωσε ένα στιχάκι και έπειτα από αρκετά χρόνια κάποιος πρόσθεσε κάτι άλλο, με αποτέλεσμα αυτά να φτάσουν στις μέρες μας με τη μορφή που έχουν».

Σε αυτό το διπλό cd συναντάμε τραγούδια όπως «Τα μαλλιά σου τα πλεμένα», «Η τράτα», «Τι σε μέλλει εσένα», «Βάρα με το στιλέτο σου», «Τα παιδιά της γειτονιάς σου», «Αντριάννα μου γλυκιά», «Ησουνα ξυπόλητη» καθώς και άλλα 30 κομμάτια, τα οποία σταχυολόγησε ο ερμηνευτής μαζί με τον συνεργάτη του, τον Παναγιώτη Κουνάδη, ο οποίος διαθέτει ένα μεγάλο αρχείο τραγουδιών. Το ενδιαφέρον είναι ότι σε αυτήν την ξεχωριστή συλλογή υπάρχουν -εκτός από γνωστά τραγούδια, όπως τα «Τι σε μέλλει εσένα» και «Τα παιδιά της γειτονιάς σου»- και συνθέσεις, οι οποίες δεν έχουν δισκογραφηθεί ποτέ και ηχογραφούνται για πρώτη φορά. Ανάμεσα σε αυτές είναι και το τραγούδι «Ρίχνω ζάρια».

Ο ερμηνευτής, ο οποίος κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι εμφανίζεται μαζί με την Εύα Κανέλλη, τη Μαρία Σταφυλοπάτη και τον Αγγελο Χρονά στο διαχρονικό στέκι της πλατείας Αμερικής, Το Αρχοντικό του Σαράντη, υποστηρίζει ότι το ρεμπέτικο τραγούδι θα συνεχίσει να υπάρχει και έπειτα από 1.000 χρόνια. «Εχει μια αλήθεια. Μπορεί να έχω απογοητευτεί ανά καιρούς από όσα βγαίνουν στο τραγούδι, ωστόσο επειδή είμαι άρρωστος με αυτό που κάνω δεν θέλησα ποτέ να τα παρατήσω».

Η γνωριμία με τον εκατοντάχρονο Γιώργο Κατσαρό

Οπως μας εξηγεί ο κ. Λεμπέσης, αυτό το cd δεν θα είχε βγει ποτέ αν το 1988 δεν είχε γνωρίσει και δεν είχε περάσει έναν ολόκληρο μήνα μαζί με τον θρυλικό ρεμπέτη Γιώργο Κατσαρό, γνωστό και ως Θεολογίτη. Εναν σπουδαίο ερμηνευτή που έζησε στην Αμερική και καθ' όλη τη διάρκεια της υπεραιωνόβιας ζωής του διέδιδε τις ρεμπέτικες μελωδίες στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

«Ολοι νόμιζαν ότι είχε πεθάνει, όμως το 1988 τον εντόπισε ο Κουνάδης και τον έφερε στην Ελλάδα για μια μοναδική συναυλία στον Πειραιά. Ηταν τότε 100 χρονών. Οταν έφτασε από την Αμερική, πήγαμε και τον πήραμε από το αεροδρόμιο και, αφού φάγαμε, τον πήγαμε στο ξενοδοχείο. Εκεί, λοιπόν, παρά την κούραση του δεκάωρου ταξιδιού και παρά την ηλικία του πήρε την κιθάρα του και μας έπαιξε για πέντε ολόκληρες ώρες τα κομμάτια του.

Επειτα από έναν χρόνο, λοιπόν, και ενώ είχε γυρίσει στην Αμερική, με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι θέλει να ξαναγυρίσει για να κάνει κάποιες εμφανίσεις στην Ελλάδα, ζητώντας μου να βρούμε χώρο! Τέτοιος άνθρωπος ήταν. Αν δεν τον είχε παρασύρει αυτοκίνητο στα 107 του, δεν νομίζω ότι θα είχε πεθάνει ποτέ! Αν δεν τον είχα γνωρίσει, δεν νομίζω πως θα έκανα ποτέ αυτό το cd».
Αυτός, βέβαια, δεν ήταν και ο μοναδικός ρεμπέτης, με τον οποίο έχει συνεργαστεί ο αγαπημένος ερμηνευτής, που έλκει την καταγωγή του από τον Κρεμαστό Ευβοίας.

Κατά τη διάρκεια της 36χρονης πορείας του στο πάλκο, ο Γιάννης Λεμπέσης έχει συμπράξει με τον Μιχάλη Γενίτσαρη, την Ιωάννα Γεωργακοπούλου, τον Οδυσσέα Μοσχονά, τον Κώστα Ρούκουνα, την Αννα Χρυσάφη, τον Βαγγέλη Περπινιάδη και αρκετούς ακόμη.