«Μην βάζετε υπερβολικά πρόστιμα»!

Η απίστευτη εντολή της ΑΑΔΕ προς τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς και ο ρόλος της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ)

Μέρος 8ο

Ερευνα:
Μαρία Παναγιώτου
Ντίνα Ιωακειμίδου

Η συντριπτική πλειονότητα των υποθέσεων μεγάλης φοροδιαφυγής, στις οποίες περιλαμβάνονται λίστες, πολιτικό χρήμα, εξοπλιστικά, ολυμπιακά σκάνδαλα, εθνικοί εργολάβοι και άλλα, αφορά την προηγούμενη δεκαετία. Ενδεικτικά, η «λίστα Λαγκάρντ» αφορά καταθέσεις στην Ελβετία την περίοδο 2005 έως και 2007, η «λίστα Μπόργιανς» με τους 10.500 ΑΦΜ αναφέρεται στο διάστημα 2006 έως 2007. Οπως έχουμε ήδη υπογραμμίσει, έως το 2008 τα εισοδήματα που έφυγαν από τη χώρα ξεπερνούν τα 350 δισ. ευρώ, ενώ μεγάλη φυγή κεφαλαίων διαπιστώνεται και τη διετία 2010-2012. Επομένως, η φορολογική Αρχή δεν θα έπρεπε, ευλόγως, να προτάξει τις υποθέσεις της χρονικής περιόδου από το 2002 έως το 2012; Η απάντηση είναι βεβαίως καταφατική.

Οπως είναι γνωστό, το Συμβούλιο της Επικρατείας απεφάνθη τον περασμένο Νοέμβριο πως η Φορολογική Διοίκηση δεν μπορεί να προβαίνει σε ελέγχους για απόκρυψη εισοδήματος πέραν της πενταετούς προθεσμίας παραγραφής που ορίζουν οι φορολογικές διατάξεις. Η ΑΑΔΕ έσπευσε ασμένως να συμμορφωθεί στην απόφαση του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου, όπως θα αναφερθούμε αναλυτικά σε επόμενες δημοσιεύσεις μας.

Πριν όμως από τη δημοσιοποίηση της απόφασης του ΣτΕ, και με πλήρη επίγνωση του κινδύνου παραγραφής των υποθέσεων, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται νομοθετικά από τα μνημονιακά προαπαιτούμενα για έλεγχο των υποθέσεων μετά το 2010! Με δυο λόγια, προτάσσει τις υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας, παρά το γεγονός ότι το χρήμα και τα κεφάλαια έχουν πλέον φύγει σε μέρη εξωτικά ή λιγότερο εξωτικά.

Ετσι, για το έτος 2016 ορίζεται πως «θα διενεργηθούν 4.000 πλήρεις φορολογικοί έλεγχοι και 18.000 μερικοί από τις ελεγκτικές υπηρεσίες ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ και ΔΟΥ» και ότι παράλληλα «από το σύνολο των υποθέσεων που θα ελεγχθούν το 50% θα αφορά φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους της τελευταίας πενταετίας (2011-2015)».



Για το έτος 2017 ορίζεται ότι θα διενεργηθούν «3.500 πλήρεις φορολογικοί έλεγχοι και 19.800 μερικοί από τις ελεγκτικές υπηρεσίες», ενώ «από το σύνολο των υποθέσεων που θα ελεγχθούν το 60% θα αφορά φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους ή υποχρεώσεις της τελευταίας πενταετίας (2012-2016)». Αντίστοιχα, για το τρέχον έτος με απόφαση του επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, που δόθηκε στη δημοσιότητα χθες, ορίζεται πως «το 2018 θα διενεργηθούν 24.750 φορολογικοί έλεγχοι, με το 75% των υποθέσεων που θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα να είναι υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας (2013 και μετά)». Ας πάνε στην ευχή τα παλιά εν ολίγοις;

«Δεν πειράζει»

Η εντολή προς τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς εκ μέρους της ΑΑΔΕ είναι σαφής: «Τα ποσά και τα πρόστιμα στη φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου φροντίστε να μην είναι υπερβολικά». Και αν συμβεί να είναι, δεν πειράζει, καθώς διαθέτουμε ακόμη έναν μηχανισμό με απόλυτες εξουσίες. Και αυτός δεν είναι άλλος από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, γνωστή ως ΔΕΔ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει έγγραφο του ΚΕΦΟΜΕΠ, στο οποίο αναγράφονται οι εκκρεμότητες ενώπιον της ΔΕΔ.

Χαρακτηριστικά, σημειώνεται: «Το 2013 βεβαιώθηκαν 41.700.000. Εισπράχτηκαν τα 11.090.000, ενώ διαγράφηκαν με δικαστική απόφαση ή απόφαση της ΔΕΔ 12.570.000. Το 2014 βεβαιώθηκαν 248.200.000, διεγράφησαν 55.030.000, ενώ εισπράχτηκαν 63.700.000. Το 2015 βεβαιώθηκαν 417.200.000, διεγράφησαν 65.300.000, ενώ εισπράχτηκαν 63.600.000».

Επίσης, τονίζεται πως σε ό,τι αφορά το 2015 «βεβαιώθηκαν τον μήνα Οκτώβριο 52.200.000, τον Νοέμβριο 8.600.000 και τον Δεκέμβριο 164.500.000. Συνολικά βεβαιώθηκαν 225.300.000. Οι παραπάνω οφειλές εκκρεμούν «ενώπιον της ΔΕΔ, ενώ θα πρέπει να τονιστεί ότι από τους 520 οφειλέτες της υπηρεσίας μας οι υποθέσεις των 381 εκκρεμούν είτε ενώπιον της ΔΕΔ (225.300.000 ευρώ) είτε ενώπιον των δικαστηρίων».

Μάλιστα, σε ακόμη ένα έγγραφο που απεστάλη προς την ΑΑΔΕ τίθεται μετ' επιτάσεως (και υφέρπουσα οργή) το χρονικό περιθώριο των τεσσάρων μηνών που παρέχεται στη ΔΕΔ για την έκδοση απόφασης: «Η ΔΕΔ έχει τέσσερις μήνες προθεσμία για την έκδοση απόφασης. Στο διάστημα αυτό έχει βεβαιωθεί το 100% του φόρου, αλλά απαιτητό είναι το 50%. Ο φορολογούμενος δεν υποχρεούται, ωστόσο, να το καταβάλει για να προσφύγει στη ΔΕΔ και συνήθως δεν το καταβάλλει».

Οργή για τις μεγάλες καθυστερήσεις αλλά και τη «σπατάλη» προσωπικού

Το 2016, παράλληλα, διακινείται ένα non paper από τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς με οργισμένες διαπιστώσεις: «Εμπόδιο στην πάταξη της διαφθοράς είναι οι πολυδαίδαλες και μακρόσυρτες διαδικασίες της ολοκλήρωσης των ελέγχων. Απαιτούνται οκτώ, κατ' ελάχιστον, μήνες... Οι τελευταίοι φορολογικοί νόμοι των θεσμών δίνουν άπλετο χρόνο στους ελεγχομένους να προετοιμάσουν την υπεράσπισή τους. Εχουν θεσπιστεί τρία διακεκριμένα στάδια, στα οποία οι φορολογούμενοι μπορούν να εκφράσουν τις ενστάσεις τους. Το πρώτο είναι το Σημείωμα Διαπιστώσεων, σε είκοσι ημέρες από την ημέρα παράδοσης. Αφού επεξεργαστούν τα τραπεζικά δεδομένα, ύστερα από δέκα έως είκοσι ημέρες, τότε επιδίδεται το Αίτημα Παροχής Πληροφοριών. Επειδή οι τράπεζες αδυνατούν να απαντήσουν άμεσα, δίνονται δεκαήμερες παρατάσεις.

Τα στοιχεία που θα προσκομίσουν αξιολογούνται από τους ελεγκτές και σε είκοσι ημέρες συντάσσουν το Σημείωμα Διαπιστώσεων. Συνήθως ο ελεγχόμενος απαντά την τελευταία ημέρα. Επειτα από δέκα με δεκαπέντε ημέρες συντάσσεται η έκθεση και σε τριάντα ημέρες καταθέτει ο ελεγχόμενος την ενδικοφανή προσφυγή. Η ΔΕΔ πριν από την προσφυγή εξετάζει τις αιτιάσεις του ελεγχόμενου σε προθεσμία 120 ημερών (τέσσερις μήνες). Σε πολλές περιπτώσεις διαγράφουν σημαντικά ποσά. Το εξωφρενικό της υπόθεσης είναι ότι οι προθεσμίες αυτές ήταν αρχικά εξήντα ημέρες, στη συνέχεια ανήλθαν στις ενενήντα και τώρα στις 120, με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να ευνοεί τον φορολογούμενο». Εν κατακλείδι, «όλες οι εξουσίες ελέγχου έχουν συγκεντρωθεί στη ΔΕΔ και απασχολούνται στην υπηρεσία αυτή 150 ελεγκτές, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αλλού».
Και όταν γίνεται λόγος για τις εξουσίες που έχουν συγκεντρωθεί στη ΔΕΔ, αξίζει να διευκρινιστεί πως όταν η ΔΕΔ διαγράφει ποσά ουδείς δικαιούται να προσφύγει ή να διατυπώσει αντιρρήσεις...