Τελευταία παράσταση για τον μετρ του σινεμά!

Εφυγε χθες (στη Ρώμη) από τη ζωή ο διάσημος σκηνοθέτης Βιτόριο Ταβιάνι, βυθίζοντας στο πένθος τον κινηματογραφικό κόσμο

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Aχώριστοι στη ζωή αλλά και στον κινηματογράφο. Ο σκηνοθέτης Βιτόριο Ταβιάνι, ο αδερφός του Πάολο και μόνιμος συνεργάτης του για περισσότερο από μισό αιώνα, άφησε την τελευταία του πνοή χθές το πρωί στη Ρώμη, σε ηλικία 88 ετών, βυθίζοντας στο πένθος τον κινηματογραφικό κόσμο και αφήνοντας μόνο το καλλιτεχνικό του ταίρι.

Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή η κόρη του Τζουλιάνα. Οπως αναφέρει ο ιταλικός Τύπος, ο διάσημος σκηνοθέτης πέθανε έπειτα από μακρά περίοδο ασθένειας. Ο Βιτόριο ήταν μαζί με τον Πάολο ένα από τα πιο αγαπημένα αλλά και φημισμένα δημιουργικά ντουέτα στον χώρο του κινηματογράφου. Οι δυο τους έβαλαν την υπογραφή τους σε εξαιρετικές ταινίες, ανάμεσα στις οποίες φυσικά ξεχωρίζουν ο «Πατέρας αφέντης» (Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες το 1977), η «Νύχτα του Σαν Λορέντζο» (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες το 1982), το «Χάος» αλλά και το «Αλονζανφάν».

Διδάκτορες

Ιδιαίτερα στενή ήταν η σχέση των δύο Ιταλών κινηματογραφιστών με την Ελλάδα, αφού το 2015 οι μετρ του κινηματογράφου αναγορεύτηκαν επίτιμοι διδάκτορες του τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τότε οι δυο τους, με έναν συγκλονιστικό λόγο που είχε τον τίτλο «Εκ του σύνεγγυς στην ελληνική γη», ευχαρίστησαν τους Ελληνες για την τιμή που τους έκαναν, εκθειάζοντας τον ελληνικό πολιτισμό και τα ελληνικά ιδεώδη. «Κοιτάζοντας μέσα στο πηγάδι του παρελθόντος αισθανόμασταν ανέκαθεν εγγύτερα στον ελληνικό πολιτισμό, παρά στον ρωμαϊκό» είπαν -μεταξύ άλλων- στον λόγο τους, μέσα από τον οποίο έκαναν μια αναδρομή στην πλούσια κινηματογραφική πορεία τους.

Ο Βιτόριο Ταβιάνι, δύο χρόνια μεγαλύτερος από τον Πάολο, γεννήθηκε στο Σαν Μινιάτο τον Σεπτέμβριο του 1929. Οπως είχαν αποκαλύψει, το πάθος τους για την έβδομη τέχνη είχε «ξυπνήσει» όταν ήταν ακόμη έφηβοι, έχοντας δει την ταινία «Παϊζά» του Ρομπέρτο Ροσελίνι, τον οποίο θεωρούσαν πνευματικό τους πατέρα στο σινεμά.

Το ντεμπούτο τους στη μεγάλη οθόνη έγινε το 1954 με τη μικρού μήκους ταινία «Σαν Μινιάτο, Ιούλης 44», ενώ η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία τους ήταν το φιλμ «Ενας άντρας στην πυρά», με τον Τζιαν Μαρία Βολοντέ. Το 1974 προβλήθηκε το «Αλονζαφάν», μια ταινία τους με έντονο πολιτικό χρώμα, με πρωταγωνιστές τους Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και Λέα Μασάρι, της οποίας τη μουσική είχε γράψει ο Ενιο Μορικόνε. Ακολούθησε το φιλμ «Πατέρας αφέντης», ίσως η πιο γνωστή ταινία τους, η οποία μιλάει για την ιστορία ενός νεαρού βοσκού που κάνει τη δική του επανάσταση εναντίον του αυταρχικού πατέρα του.

Οι αδερφοί Ταβιάνι γύρισαν περισσότερες από 20 ταινίες, βάζοντας στο κινηματογραφικό τους μικροσκόπιο ιστορικά θέματα, αλλά και την ιταλική πραγματικότητα. Το 2012 το φιλμ τους «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει» απέσπασε τη Χρυσή Αρκτο του Βερολίνου, ενώ η τελευταία δουλειά τους ήταν το 2017, η ταινία «Una questione privata».