Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2021

Ο Ζογγολόπουλος πάει στην Ανδρο

Ενα μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο γλύπτη εγκαινιάζει στις 19 Ιουνίου το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Πέρυσι ήταν ο υπερρεαλιστής Man Ray, εφέτος είναι ο δικός μας Γιώργος Ζογγολόπουλος. Στο καλλιτεχνικό σύμπαν του διακεκριμένου γλύπτη
μάς «ταξιδεύει» η φετινή έκθεση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στην Ανδρο. Ο τίτλος της ενδιαφέρουσας παρουσίασης (εγκαινιάζεται στις 19 Ιουνίου), η οποία υπόσχεται μια «γλαφυρή» περιήγηση στο πολυσχιδές έργο ενός ιδιαίτερα ταλαντούχου καλλιτέχνη, είναι «Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης» και περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα του Ελληνα δημιουργού. Μεταξύ αυτών θα εκτεθεί ίσως και η πιο διάσημη ενότητα της δουλειάς του, οι ομπρέλες, τα έργα με τους μεγεθυντικούς φακούς, φωτογραφίες αλλά και μακέτες από τις μνημειώδεις κατασκευές του καλλιτέχνη στους δημόσιους χώρους.

Οπως αναφέρουν και οι εμπνευστές του εγχειρήματος (μια σύμπραξη του Ιδρύματος Γουλανδρή και του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου), η διαρθρωτική δομή του αφιερώματος ξεκινάει από την πρώιμη νεανική περίοδο του καλλιτέχνη. Μια εποχή η οποία χαρακτηρίζεται από τις εντυπωσιακές ρεαλιστικές σχεδιαστικές δυνατότητές του. Η επόμενη ενότητα περιλαμβάνει έργα στα οποία ο καλλιτέχνης επιχειρεί με υπαινικτικό τρόπο να καταγράψει το αντικείμενο που τον ενδιαφέρει, ενώ η έκθεση καταλήγει με την παρουσίαση έργων του, τα οποία χαρακτηρίζονται από την παντελή έλλειψη ρεαλιστικών αναφορών.

Αξιοσημείωτο είναι δε ότι κάθε θεματική ενότητα πλαισιώνεται με εμπεριστατωμένα και ενδελεχή κείμενα, που συνέγραψαν άνθρωποι οι οποίοι γνωρίζουν με εμβρίθεια τις δημιουργίες του Ελληνα καλλιτέχνη. Ειδική αναφορά στη μεγάλη ρετροσπεκτίβα της Ανδρου θα γίνει και στα ζωγραφικά σχέδια του Ζογγολόπουλου, με τα οποία δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένο το φιλότεχνο κοινό.

Γεννημένος στην Αθήνα το 1903 ο Γιώργος Ζογγολόπουλος σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Από το διάσημα 1926-1927 εργάστηκε στη Διεύθυνση Αναστηλώσεων Αρχαίων και Βυζαντινών Μνημείων του υπουργείου Παιδείας, ενώ είχε υπάρξει και ενεργό μέλος καλλιτεχνικών ομάδων, μεταξύ αυτών η Ενωσις Ελεύθεροι Καλλιτέχναι και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Καλλιτεχνών.

Από πολύ νωρίς έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τα γλυπτά στους δημόσιους χώρους, δημιουργώντας μια σειρά από έργα που κοσμούν εμβληματικά τοπόσημα της πόλης, όπως είναι η δημιουργία του με τίτλο «Στήλη», η οποία έχει τοποθετηθεί στο πάρκο Ριζάρη, οι «Ολυμπιακοί κύκλοι» του στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και το περίφημο γλυπτό του «Ομπρέλες» στην είσοδο του Ψυχικού. Ο διαπρεπής καλλιτέχνης είχε εκπροσωπήσει πολλάκις την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας, ενώ πολλά έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα.
Το 2004 ο ίδιος ο καλλιτέχνης ίδρυσε το κοινωφελές Ιδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου με έδρα την κατοικία του, που ήταν και το εργαστήριό του. Εφυγε από τη ζωή τον Μάιο της ίδιας χρονιάς.

* Info: Η έκθεση του Γιώργου Ζογγολόπουλου με τίτλο «Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης», ξεκινάει στις 19 Ιουνίου και θα διαρκέσει ως τις 25 Σεπτεμβρίου.

Δίγλωσσος κατάλογος 209 σελίδων

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση θα συνοδεύεται και από έναν δίγλωσσο κατάλογο στα ελληνικά και τα αγγλικά, 209 σελίδων, όπου αναπαράγεται και το σύνολο των 107 έργων τα οποία παρουσιάζονται. Θα εκδοθεί από τη Μικρή Αρκτο.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ