Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2021

Το ημερολόγιο που καίει τους εργολάβους

Τι αποκαλύπτουν οι σημειώσεις του Στέγγου. Σε απολογία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού 45 τεχνικές για στημένους διαγωνισμούς

Για περίπου δύο δεκαετίες σχεδόν όλα τα μεγάλα έργα της χώρας κατακυρώθηκαν σε τεχνικές εταιρίες που είχαν προεπιλεγεί από το καρτέλ των εργολάβων λίγες ημέρες, εβδομάδες ή και μήνες πριν από τον διαγωνισμό. Αυτό είναι το συμπέρασμα της εισήγησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού (που παρουσιάζει το inside story.gr και επιβεβαιώνει το σχετικό ρεπορτάζ της «δημοκρατίας»), με βάση την οποία καλούνται να απολογηθούν 45 τεχνικές εταιρίες σε ακρόαση στις 21 Ιουλίου για τη σύσταση καρτέλ στον χώρο των δημόσιων έργων.

Τα στοιχεία από το προσωπικό σημειωματάριο του γνωστού κατασκευαστή Κωνσταντίνου Στέγγου, ιδρυτή και προέδρου του ομίλου Τεχνική Ολυμπιακή, σε συνδυασμό με όσα συγκέντρωσαν τα κλιμάκια της Επιτροπής Ανταγωνισμού από εφόδους σε γραφεία τεχνικών εταιριών (μεταξύ των οποίων σε ΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ κ.λπ.) και εργοληπτικών συνδέσμων οδηγούν σε απίστευτα συμπεράσματα.

Σύμφωνα με την εισήγηση, το καρτέλ, που ξεκίνησε αρχικά με στόχο συγκεκριμένα έργα, έφτασε να λειτουργεί «επιστημονικά» με «ομάδες», «ομαδάρχες», συσκέψεις, κληρώσεις, κατανομή έργων με χειρουργική ακρίβεια, λευκές επιταγές ώστε να περιορίζονται οι διαρροές, ακόμα και πόντους («δικαιώματα»), που μπορούσαν να εξαργυρωθούν με μετρητά στο παραχρηματιστήριο του κυκλώματος! Ο Κ. Στέγγος αναγκάστηκε στην ουσία να σημειώνει τα πάντα, γιατί, σε διαφορετική περίπτωση, θα έχανε τον λογαριασμό από τα απανωτά ραντεβού πριν από τους διαγωνισμούς, τις κληρώσεις, τους πόντους, τους «κύκλους έργων» που μοίραζαν μήνες πριν από την ημερομηνία κατάθεσης προσφορών κ.λπ.

Η έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (ΓΔΑ) αποκάλυψε τέσσερις χρονικές περιόδους όπου το καρτέλ λειτουργούσε με διαφορετικούς τρόπους: την πρώιμη φάση (1989-1997), την ώριμη φάση (1998-2000), τον «δεύτερο κύκλο έργων» (2001-2010) και τον «τελευταίο κύκλο έργων» (2011-2015). Στον δεύτερο κύκλο καθώς και σε κάποιους από τους επόμενους, εκτός από τους ισχυρούς εγχώριους ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ κ.λπ.), θεωρεί ότι εμπλέκονται και πασίγνωστοι διεθνείς όμιλοι, όπως η Siemens, η Hochtief, η Alstom Transport, η FCC, η Vinci και οι ιταλικές Salini Impregilo, Seli, Impresa κ.λπ.

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ