Προεκλογική κοροϊδία με τη στήριξη του Τύπου!

Πρόγραμμα με προχειρότητα και ασάφειες που δεν διαχωρίζει τις εφημερίδες και τις αφήνει έρμαια στις διαθέσεις των υπουργών

Σε ακόμη ένα προεκλογικό πυροτέχνημα επιδίδεται η κυβέρνηση, που εντελώς υποκριτικά εμφανίζεται, με ανίκανους -καθ' ύλην... αρμόδιους κατά τα λοιπά- υπουργούς, να επιχειρεί δήθεν να στηρίξει τις εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας. Με άλλη μία κοροϊδία, που προφανώς σχετίζεται με τις επικείμενες κάλπες, αλλά και με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, θέτει σε εφαρμογή ένα υποτυπώδες πρόγραμμα για τη διάσωση του γραπτού Τύπου, με πολλά όμως ανοικτά ζητήματα και περίεργες διατάξεις, οι οποίες μπορούν να ερμηνευθούν αλλά και να αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε υπουργό ποικιλοτρόπως. 

Με κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2355/18-6-2019/αριθμ. 107) που υπογράφουν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης και ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος παρατίθενται οι όροι εφαρμογής του συγκεκριμένου προγράμματος, το οποίο χαρακτηρίζεται από μεγάλη προχειρότητα και πολλές ασάφειες. Με αυτό ουσιαστικά όλες οι εφημερίδες μπαίνουν «στο ίδιο τσουβάλι» και δεν τίθενται αντικειμενικά κριτήρια για τον διαχωρισμό τους, όπως ο αριθμός των εργαζομένων και ο αριθμός των φύλλων που πουλούν. Στην πραγματικότητα (και αυτό δείχνει την πλήρη αποτυχία των μέτρων) οι δύο υπουργοί προσφέρουν στήριξη μόνο στις εφημερίδες που... δεν έχουν ανάγκη στήριξης. Πραγματικό έπος! 

Εντύπωση, εξάλλου, προκαλεί το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση τίθενται πολύ περισσότεροι όροι σε σχέση με την αντίστοιχη απόφαση για τον περιφερειακό Τύπο που έχει προηγηθεί, ενώ αποκλείονται και τα ειδικά έντυπα (θρησκευτικά, αγροτικά κ.ά.) επειδή θέλει «η ύλη τους να περιλαμβάνει πολιτικές, αθλητικές, πολιτιστικές και οικονομικές ειδήσεις».

Πολλά άρθρα του νόμου είναι εξαιρετικά γενικόλογα, ώστε ο κάθε υπουργός πρακτικά να μπορεί να κάνει... παιχνίδι και κάθε είδους παζάρια με τους εκδότες, δείχνοντας εύνοια σε κάποιους και αποκλείοντας κάποιους άλλους, απλά ερμηνεύοντας όπως θέλει τις διάφορες διατάξεις οι οποίες μπορεί στο τέλος να αποδειχθούν και ανεφάρμοστες.

Προϋπόθεση

Για παράδειγμα, ως προϋπόθεση υπαγωγής μιας επιχείρησης Τύπου στον συγκεκριμένο νόμο είναι, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 4, η ύλη των εφημερίδων «να μη θίγει τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, να μην εισάγει ή προάγει διακρίσεις βάσει φύλου, φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, εθνικότητας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού». Οπερ σημαίνει ότι η ερμηνεία του από κάθε ενδιαφερόμενο είναι άκρως υποκειμενική, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη φερεγγυότητα και την αξιοπιστία της απόφασης αυτής. Προκειμένου να υπαχθούν στο πρόγραμμα οι επιχειρήσεις έκδοσης εφημερίδων πανελλήνιας κυκλοφορίας θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να έχουν κάνει έναρξη δραστηριότητας έκδοσης έντυπων εφημερίδων τουλάχιστον προ 24 μηνών από την υποβολή της αίτησης και οι αγγελίες και οι διαφημιστικές καταχωρήσεις να μην υπερβαίνουν ποσοστό 30% της συνολικής ύλης της εφημερίδας. 

Επίσης, να μην έχουν οφειλές προς τους εργαζομένους από εργατικές απαιτήσεις (δεδουλευμένες αποδοχές, επιδόματα εορτών αδείας) κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής. Η δαπάνη για την υλοποίηση του προγράμματος ανέρχεται στο ποσό των 6.000.000 ευρώ και θα καλυφθεί από τον τακτικό Προϋπολογισμό.