Εγκαινίαζαν εργοτάξια που ήταν... χωματερές!

Μύλος με τις εργολαβίες του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος λόγω Καλογρίτσα. Φιέστα Σπίρτζη σε χώρο με 50.000 τόνους σκουπίδια

Από τον
Φώτη Κόλλια

Ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης οργάνωσε προεκλογική φιέστα για την έναρξη εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, όμως ο νέος υπουργός Κώστας Καραμανλής βρέθηκε αντιμέτωπος με μια χωματερή!

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, στην πέμπτη (τμήμα Σαγαίικα - Βάρδα) από τις οκτώ εργολαβίες του οδικού άξονα η σύμβαση με τον ανάδοχο υπογράφηκε στις 19 Απριλίου και ο κ. Σπίρτζης έσπευσε να εγκαινιάσει το εργοτάξιο στα τέλη του μήνα.

Ομως στην πραγματικότητα εγκαινίασε μια χωματερή (!), αφού, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που δημοσιεύει η «δημοκρατία», σε μεγάλου μήκους τμήμα του χώρου εκτέλεσης του έργου που είχε απαλλοτριωθεί υπέρ του Δημοσίου έχει γίνει απόθεση μεγάλων ποσοτήτων απορριμμάτων, τα οποία υπολογίζονται σε 50.000 τόνους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος του έργου ζητεί περισσότερα από 2.000.000 ευρώ προκειμένου να μεταφέρει τους χιλιάδες τόνους απορριμμάτων σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ).

Εκτός από τα σκουπίδια, που δεν τα είχε δει κανένας (!), διαπιστώθηκε και αφαίρεση ποσοτήτων υλικών από τα κατασκευασμένα την περίοδο 2009-2011 μεταβατικά επιχώματα των τεχνικών έργων. Με εντολή του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή πρόκειται να διενεργηθεί έλεγχος τόσο για τα απορρίμματα στον χώρο του εργοταξίου όσο και για τα υλικά που αφαιρέθηκαν.

Η υλοποίηση του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, που είχε τεμαχιστεί σε οκτώ τμήματα από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του κ. Καραμανλή, καθώς η κατάσταση που έχει παραλάβει είναι ζοφερή.

Τον Οκτώβριο του 2014 το κρίσιμο έργο Πάτρα - Πύργος ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση ως ενιαίο έργο και με προϋπολογισμό 443.000.000 ευρώ.

Επειτα από τεσσεράμισι χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η νέα κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός παρέλαβαν ένα έργο σπασμένο σε οκτώ κομμάτια, χωρίς ουσιαστικά να έχει αρχίσει η υλοποίηση σε κανένα από τα τμήματα, με τεράστια και ενδεχομένως αξεπέραστα προβλήματα, συνολικού αρχικού προϋπολογισμού 502.000.000 ευρώ και με εκπτώσεις κοντά στο 50%, που καθιστούν την υλοποίησή του ακόμα πιο αβέβαιη, όπως λένε στο υπουργείο.

Το έργο έχει τεμαχιστεί, όπως προαναφέρθηκε, σε οκτώ τμήματα: τμήμα 1 Πύργος - Δουναίικα, τμήμα 2 Αμαλιάδα - Δουναίικα, τμήμα 3 Α.Κ. Κυλλήνης - Αμαλιάδα, τμήμα 4 Βάρδα - Α.Κ. Κυλλήνης, τμήμα 5 Σαγαίικα - Βάρδα, τμήμα 6 Κάτω Αχαΐα - Σαγαίικα, τμήμα 7 Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας - Κάτω Αχαΐα και τμήμα 8 Μιντιλόγλι - Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας.

Με βάση τις υποβληθείσες προσφορές για τις πέντε υπογεγραμμένες συμβάσεις (τμήματα 2, 5, 6, 7 και 8) και τις τρεις που υπολείπονται προς υπογραφή (τμήματα 1, 3, 4) το κόστος του έργου ανέρχεται στα 252.000.000 ευρώ με ΦΠΑ.

Η ολοκλήρωσή του προβλέπεται σε χρονικό διάστημα 42 μηνών από την υπογραφή κάθε σύμβασης, δηλαδή στις αρχές του 2023.

Με βάση τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Ελληνική Δημοκρατία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο χρόνος ολοκλήρωσης του συνολικού έργου δεν μπορεί να υπερβεί την τελική προθεσμία, στις 31.12.2023.

Σε διαφορετική περίπτωση, τίθεται θέμα επιστροφής πόρων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Συνεπώς, οι ημερομηνίες είναι ασφυκτικές, όταν είναι γνωστές οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση μεγάλων έργων στη χώρα μας.