Η έκπτωση του αναδόχου και ο κίνδυνος να τιναχτεί όλο το έργο στον αέρα

Μοιραία η επιλογή ΣΥΡΙΖΑ για κατάτμηση της κατασκευής

Τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Στις εργολαβίες 1 και 4, λόγω αδυναμίας του ομίλου Καλογρίτσα, που έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος, να προσκομίσει εγγυητικές καλής εκτέλεσης, έχει εκκινήσει ήδη διαδικασία έκπτωσής του. 

Λόγω της ανάγκης επιλογής νέου αναδόχου, καθώς και της προβλεπόμενης διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθηθεί στη συνέχεια αν οριστικοποιηθεί η «έξωση» του ομίλου Καλογρίτσα τον Αύγουστο (δηλαδή, πρόσκληση για υποβολή αιτιολόγησης από τον αμέσως επόμενο υποψήφιο σε σειρά μειοδοσίας, εξέταση της αιτιολόγησης, ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, υποβολή προδικαστικών προσφυγών κατά του αποτελέσματος καθώς και προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας και υποβολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο) εκτιμάται ότι η έναρξη αυτών των εργολαβιών στην καλύτερη περίπτωση θα γίνει σε 12 μήνες από σήμερα.

Συνεπώς, στην περίπτωση που ακολουθηθεί αυτή η διαδικασία, ακόμα και αν στη συνέχεια, κατά την υλοποίηση του έργου, δεν απαιτηθεί καμία παράταση στο αρχικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής των 42 μηνών από την υπογραφή των συμβάσεων (πράγμα εξαιρετικά σπάνιο με βάση τα συνήθη δεδομένα), θα παρέλθει η τελική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (31.12.2023) για να μην επιστραφούν κοινοτικοί πόροι.

Οπως εξηγούν από το υπουργείο Υποδομών, μόνο και μόνο από το συγκεκριμένο πρόβλημα, το οποίο οφείλεται στην επιλογή ΣΥΡΙΖΑ να κατατμηθεί το έργο και να ανατεθούν εργολαβίες στον γνωστό εργολάβο, μπορεί να τιναχτεί όλο το έργο στον αέρα.

Επιπλέον, όσον αφορά την εργολαβία 3, εξαιτίας αιτήσεων ακυρώσεως που κατατέθηκαν στο ΣτΕ κατά τη διαδικασία ανάθεσής της, εκτιμάται ότι η εκκίνησή της θα γίνει στην καλύτερη περίπτωση επίσης σε 12 μήνες από σήμερα.

Κατά συνέπεια, ήδη και για αυτή την εργολαβία ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος να παρέλθει η τελική προθεσμία για την ολοκλήρωση του έργου που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (31.12.2023), ακόμη και αν δεν απαιτηθεί καμία παράταση στο αρχικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής, και να ζητηθεί η επιστροφή πόρων.

Πρόκειται για δυσεπίλυτα προβλήματα σχετικά με την τύχη του έργου, η οποία θα αποφασιστεί από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών τις επόμενες ημέρες.