Η Κομισιόν βγάζει λάδι την Κεραμέως

Εκτεθειμένοι ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝ.ΑΛ. για το άρθρο 50 του νομοσχεδίου για τους αποφοίτους κολεγίωνΡεπορτάζ
Αντώνης Τριανταφύλλου

Με έναν απίστευτο «χαρτοπόλεμο» ανακοινώσεων ανάμεσα στην υπουργό Παιδείας και στον ΣΥΡΙΖΑ, που είχε οξύτατο περιεχόμενο, κορυφώθηκε χθες, πριν από την ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή, η πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση με «μήλο της Εριδος» το επίμαχο άρθρο 50 του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τη συμμετοχή πτυχιούχων πανεπιστημίων της αλλοδαπής σε διαγωνισμούς για την πρόσληψη εκπαιδευτικών. 

Η κόντρα άρχισε με ανάρτηση του Αλέξη Τσίπρα στο facebook. Συγκεκριμένα, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι «το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης που δίνει πρόσβαση στο Δημόσιο σε αποφοίτους κολεγίων ισότιμα με τους πτυχιούχους ΑΕΙ παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 του Συντάγματος».

Στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης απάντησε η υπουργός Παιδείας. Η Νίκη Κεραμέως υποστήριξε ότι «για τέσσερα χρόνια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αναγνώριζε κανονικά την επαγγελματική ισοδυναμία των αποφοίτων των λεγόμενων κολεγίων, ως όφειλε με βάση το Ενωσιακό Δίκαιο».

Στην υπουργό απάντησε ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένοντας στη «γραμμή» ότι η Νίκη Κεραμέως «συνεχίζει τον θλιβερό ρόλο του ντελίβερι των κολεγίων» και ότι «με τη ρύθμισή της υποβαθμίζει τα δημόσια πανεπιστήμια και υπονομεύει το ευαίσθητο λειτούργημα του εκπαιδευτικού» και «συνεχίζει να ψευδολογεί».

Η επιστολή

Επικοινωνιακό, αλλά περισσότερο βαθιά πολιτικό «φάουλ» για το υπουργείο Παιδείας ήταν τελικά η άρνηση της Νίκης Κεραμέως να δημοσιοποιήσει στη Βουλή την επίμαχη επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το έγγραφο ήρθε τελικά στο φως από τις ιστοσελίδες esos.gr και την «Καθημερινή». Το αδιαβάθμητο έγγραφο «βγάζει λάδι» την κυβέρνηση για τις κινήσεις που έκανε σχετικά με τους αποφοίτους πανεπιστημίων της αλλοδαπής και εξέθεσε την τακτική της αντιπολίτευσης, κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ.

Η 21 σελίδων επιστολή της Ε.Ε., που χρονολογείται από τον Ιούλιο του 2019, απειλούσε την Ελλάδα με κυρώσεις αν δεν εναρμόνιζε την εσωτερική νομοθεσία με βάση το Δίκαιο της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά την πιστοποίηση των επαγγελματικών και όχι ακαδημαϊκών προσόντων όσων έχουν φοιτήσει σε παραρτήματα (κολέγια) που λειτουργούν με πανεπιστήμια της αλλοδαπής μέσω δικαιόχρησης (franchise).

Τον Ιανουάριο του 2019 ο τότε υπουργός Κώστας Γαβρόγλου έφερε ρύθμιση που κατάργησε αυτή τη δυνατότητα, με το πρόσχημα ότι πρέπει να αναγνωριστούν πρώτα ακαδημαϊκά από τον ΔΟΑΤΑΠ, που όμως έχει ως ευθύνη την πιστοποίηση ακαδημαϊκών αλλά όχι επαγγελματικών προσόντων.

Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι ενώ οι κάτοχοι τίτλων είχαν πιστοποιημένα επαγγελματικά προσόντα, εντούτοις δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό πρόσληψης εκπαιδευτικών.

Γι’ αυτό παρενέβη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας από την Ελλάδα να εναρμονίσει το δίκαιο και πρακτικά να ακυρώσει τον νόμο Γαβρόγλου, που ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοζε απαρέγκλιτα για τέσσερα χρόνια. Ο ΣΥΡΙΖΑ, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, ακόμα και το ΚΙΝ.ΑΛ., που ως ΠΑΣΟΚ είχε δρομολογήσει την εφαρμογή των επαγγελματικών προσόντων πτυχιούχων ιδιωτικών πανεπιστημίων του εξωτερικού, προκάλεσαν σύγχυση μπερδεύοντας τα επαγγελματικά προσόντα με τα ακαδημαϊκά.

Η Ε.Ε. θέλει, εφόσον υπάρχουν ίσα επαγγελματικά προσόντα ενός πτυχιούχου δημόσιου πανεπιστημίου με έναν πτυχιούχο ιδιωτικού, αυτοί να έχουν ίσες ευκαιρίες για πρόσληψη, διορισμό και εργασία σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.

Ψηφίστηκε με 153 «ναι» – Πέρασε και η σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση των ΑΕΙ

Με φόντο τις σφοδρές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, αλλά και της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, «πέρασε» από την Ολομέλεια της Βουλής η ρύθμιση που επιτρέπει σε αποφοίτους κολεγίων να διορίζονται στο Δημόσιο χωρίς αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ.

Το επίμαχο άρθρο, για το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, ψηφίστηκε χθες το πρωί μόνο με τις «γαλάζιες» ψήφους (153 «ναι»), ενώ 136 βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝ.ΑΛ., το ΚΚΕ, την Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ25 καταψήφισαν.

Εγκρίθηκαν, επίσης, (με ευρύτερη πλειοψηφία, καθώς υπερψήφισαν και ορισμένοι βουλευτές της αντιπολίτευσης) οι διατάξεις για τη σύνδεση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγησή τους, καθώς και για την αναστολή λειτουργίας των 37 νέων τμημάτων.

Οξύτητα

Η ονομαστική ψηφοφορία διεξήχθη εν μέσω έντασης και οξύτητας. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανέβασε τους τόνους, κάνοντας λόγο για κατάφωρη παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, καταγγέλλοντας ταυτοχρόνως ότι η Νίκη Κεραμέως παραπλάνησε σκοπίμως τη Βουλή, μη καταθέτοντας την επιστολή της Κομισιόν και αποκρύπτοντας το επίμαχο έγγραφο του ΔΟΑΤΑΠ, που μιλά για «ανεπίτρεπτη παραβίαση του Συντάγματος».

Σφοδρή κριτική δέχθηκε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και από τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ το Κίνημα Αλλαγής προειδοποίησε ότι θα εξαντλήσει όλα τα κοινοβουλευτικά όπλα.

Ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων ζητά η Σύγκλητος του ΑΠΘ

Συμφωνεί με το άρθρο 50 του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας η Σύγκλητος του ΑΠΘ, με ψήφισμα, αλλά ζητεί να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν της υπουργού οι προτάσεις της «ώστε να υπάρξει ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων».

Μεταξύ άλλων, η Σύγκλητος επισημαίνει ότι συμφωνεί με την αρχή της κοινής ευρωπαϊκής δράσης, όπως αυτή ορίζεται στον ευρωπαϊκό κανονισμό, κρίνει, όμως, ότι η κοινοτική οδηγία, με βάση την εθνική πρακτική και το ελληνικό Δίκαιο, δίνει τη δυνατότητα να υπάρξουν εκ μέρους της Πολιτείας ασφαλιστικές δικλίδες, όπου αυτές χρειάζονται, έτσι ώστε να διασφαλίζονται αφενός η ακαδημαϊκή ισοτιμία και αντιστοιχία και αφετέρου τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των ΑΕΙ.

Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα που εξέδωσε η Σύγκλητος του ΑΠΘ, «τα μέλη της Συγκλήτου του ΑΠΘ, ως ακαδημαϊκό και ερευνητικό εκπαιδευτικό προσωπικό του ΑΠΘ, επιθυμούν να συνεισφέρουν στην ουσιαστική βελτίωση της ανώτατης εκπαίδευσης και για τον λόγο αυτό προτείνουν:

α) Τα κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, εκτός του ελέγχου που τυγχάνουν από την αρχή αξιολόγησης της χώρας προέλευσης, να αξιολογούνται με τα ίδια κριτήρια και από την ίδια ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί όλα τα ελληνικά ΑΕΙ και πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών τους,

β) οι τίτλοι σπουδών των αποφοίτων των κολεγίων αυτών να ελέγχονται για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και αντιστοιχία από τον ΔΟΑΤΑΠ,

γ) η επαγγελματική ισοτιμία και ισοδυναμία να ελέγχονται αυστηρότερα από το ΣΑΕΠ και

δ) ειδικά για τους αποφοίτους των “καθηγητικών” και παιδαγωγικών σχολών, το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ) να αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε συμμετοχή σε διαδικασίες διορισμού που προβλέπονται από την Ελληνική Πολιτεία. Σημειώνεται ότι οι απόφοιτοι/ες των δημόσιων ΑΕΙ αποκτούν το ΠΠΔΕ κατά τη διάρκεια των σπουδών τους».

{{-PCOUNT-}}30{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα