Αγιογράφος με... tablet ζωγραφίζει όπου βρεθεί

Αντί για πινέλο κρατάει... ακίδα, ενώ αντί για καμβά χρησιμοποιεί tablet! Ο καταξιωμένος ζωγράφος-αγιογράφος και ακαδημαϊκός Γιώργος Κόρδης πειραματίζεται με την τεχνολογία και δημιουργεί μια σειρά έργων -53 στον αριθμό- τα οποία την περίοδο αυτή φιλοξενούνται στην γκαλερί Αέναον της Αθήνας. Τίτλος της ενδιαφέρουσας έκθεσης είναι «Ενα βήμα μπροστά» και γι' αυτήν μας μιλά ενδελεχώς ο καλλιτέχνης.

 

«Η τεχνοτροπία των έργων που παρουσιάζονται είναι η ίδια που χρησιμοποιώ όλα αυτά τα χρόνια» δηλώνει στη «κυριακάτικη δημοκρατία» ο ζωγράφος-αγιογράφος, διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για συνθέσεις «που συνδυάζουν την ελληνική βυζαντινή παράδοση με τον μοντερνισμό, ωστόσο έχουν πάντα ως σημείο αναφοράς τους την παραδοσιακή ζωγραφική». «Το διαφορετικό στην εν λόγω έκθεση έγκειται στην τεχνική. Διότι όλα τα έργα είναι φτιαγμένα σε μια ταμπλέτα, με την οποία δουλεύεις κανονικά σαν να ζωγραφίζεις, αφού διαθέτει πολύ ευαίσθητη οθόνη. Ο δημιουργός δεν έχει καμία αίσθηση ότι παρεμβάλλεται κάτι ξένο. Εχει μεγάλη αμεσότητα. Και φυσικά το καλύτερο από όλα είναι ότι μπορεί να ζωγραφίζει κανείς οπουδήποτε. Στο μετρό, στο αεροπλάνο. Αυτό άλλωστε σου επιτρέπει να έχεις πολλά διαφορετικά ερεθίσματα από το να είσαι κλεισμένος σε ένα εργαστήρι» τόνισε ο ίδιος.

 

Η επαφή του με την τεχνική αυτή -που γνωρίζει μεγάλη απήχηση και στα μουσεία του εξωτερικού- έγινε κατά την περίοδο της παραμονής του την περασμένη χρονιά στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Εκεί αγιογραφούσε ορθόδοξους ναούς της Αμερικής, ενώ παράλληλα παρέδιδε μαθήματα βυζαντινής ζωγραφικής σε πανεπιστήμια, όπως το Γέιλ. «Ουσιαστικά ανακάλυψα τη μεθοδολογία αυτήν το φθινόπωρο» μας λέει ο κ. Κόρδης. «Αμέσως την ερωτεύτηκα. Αρχιζα να ζωγραφίζω μετά μανίας. Είναι απίστευτο και δεν μπορώ να περιγράψω πόσο κοντινό είναι στη σημερινή ζωγραφική. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα πως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης αλλά και το Μητροπολιτικό της Νέας Υόρκης έχουν ολόκληρες συλλογές έργων που έχουν δημιουργηθεί με αυτήν την τεχνική».

 

Οπως εξηγεί, η εκτύπωση των έργων αυτών γίνεται με έναν πολύ ασφαλή τρόπο -που αποκαλείται Giclee-, ο οποίος διασφαλίζει ότι θα έχουν τον χαρακτήρα του αυθεντικού χαρακτικού. Μάλιστα, οι δημιουργίες παίρνουν σάρκα και οστά σε ειδικούς εκτυπωτές, οι οποίοι δεν διαθέτουν χημικά μελάνια, αλλά ανεξίτηλα χρώματα, όμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στη ζωγραφική. «Με αυτόν τον τρόπο πλέον οι δημιουργοί έχουν τη δυνατότητα να παράγουν το έργο σε πολλαπλά αντίτυπα» σχολιάζει ο κ. Κόρδης.

 

Υπάρχει όμως συγκεκριμένη θεματολογία των έργων που φιλοξενούνται στην γκαλερί Αέναον;

«Τα θέματα ποικίλλουν. Θα έλεγα ότι οι δημιουργίες αυτές είναι ένα ημερολόγιο συναισθημάτων για όλο αυτό το διάστημα που έλειπα στο εξωτερικό. Την περασμένη χρονιά ήμουν σχεδόν έξι μήνες στην Αμερική. Ημουν μόνος μου, μακριά από το σπίτι μου και την οικογένειά μου, και φυσικά ένιωθα νοσταλγία. Πρόκειται για αλληγορικές συνθέσεις και μορφές».

 

Info: Η έκθεση του Γιώργου Κόρδη με τίτλο «Ενα βήμα μπροστά» θα παραμείνει στην γκαλερί Αέναον (Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι) έως και τις 28 Ιανουαρίου.

 

 

Τα έργα στις ΗΠΑ και τα μαθήματα που παραδίδει στο Γέιλ

 

Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού ο καλλιτέχνης -μεταξύ άλλων- έκανε την αγιογράφηση ενός ορθόδοξου ναού στη Βοστόνη, ενώ παρέδιδε και μαθήματα βυζαντινής ζωγραφικής σε διάφορα πανεπιστήμια της ηπείρου. Μάλιστα, στις αρχές του 2015 θα επιστρέψει στη Βοστόνη για την ολοκλήρωση των τοιχογραφικών εργασιών. «Ηταν πραγματικά μια εκπληκτική εμπειρία για μένα και κάτι που δεν περίμενα, διότι είχα μια λανθασμένη εικόνα για τις κοινότητες των Ελλήνων στην Αμερική. Είδα ανθρώπους οργανωμένους, που λειτουργούν με πολύ δημοκρατικό τρόπο. Οι Ελληνες που ζουν εκεί έχουν ενταχθεί πλήρως στην Αμερική, κατέχουν διάφορες θέσεις και δημιουργούν μνημειακά πράγματα που μιλούν όχι μόνο για την ορθοδοξία αλλά και για τον Ελληνισμό εν γένει» σχολιάζει ο κ. Κόρδης, ο οποίος έχει αγιογραφήσει πολλούς ιερούς χώρους της Αμερικής αλλά και της Ελλάδας, ενώ η πρώτη του δουλειά εκεί ήταν σε μια εκκλησία στη Νότια Καρολίνα.

«Ως επί το πλείστον αγιογραφώ στην Αμερική, αλλά κάνω και μαθήματα στο πανεπιστήμιο του Γιέιλ, ενώ έχω επαφές και με κάποια άλλα μουσεία. Διαπιστώνω λοιπόν ότι στο εξωτερικό εκτιμούν πολύ τη βυζαντινή παράδοση, κάτι που στην Ελλάδα δεν συμβαίνει, ενώ θα έπρεπε. Διότι εδώ έχουμε προκατάληψη. Την ταυτίζουμε με την Εκκλησία και την απορρίπτουμε» τονίζει ο δημιουργός. «Οι Αμερικανοί ενδιαφέρονται πολύ για την εικονογραφία αλλά και για τη βυζαντινή ζωγραφική. Να φανταστείτε, οι μαθητές μου στα μαθήματα αγιογραφίας είναι σχεδόν όλοι Αμερικανοί. Μάλιστα, η μεγάλη έκθεση με θέμα τον βυζαντινό πολιτισμό που φιλοξενεί την περίοδο αυτή το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έχει τρομερή απήχηση».

 

 

Το ταξίδι στην Αμερική και οι δημιουργίες που συνδυάζουν μοντέρνα και παραδοσιακά στοιχεία

 

Ο γνωστός ζωγράφος-εικονογράφος την περίοδο αυτή έχει στα σκαριά ακόμη μία παρουσίαση, που αναμένεται να φιλοξενηθεί στους χώρους του Γέιλ την άνοιξη του 2014. Πρόκειται για μια μεγάλη έκθεση, στην οποία θα δείξει στο αμερικανικό κοινό πρωτότυπες φορητές εικόνες και φωτογραφίες τοιχογραφιών από μνημειακές δουλειές του. «Θα δείξω περίπου 40-50 εικόνες μου, ενώ μετά αυτή η παρουσίαση θα ταξιδέψει στο Νιου Τζέρσι, όπου όμως θα συμπεριλάβω και ζωγραφικά μου έργα. Εκεί θα παραμείνει από τον Σεπτέμβριο έως και τον Ιανουάριο του 2015». Ο διακεκριμένος καλλιτέχνης και ακαδημαϊκός, ο οποίος εντάσσει στη δουλειά του στοιχεία από τη βυζαντινή παράδοση και το μοντέρνο, έχει καταφέρει να αποκτήσει ένα δικό του ζωγραφικό ιδίωμα. «Δεν μου αρέσει να αντιγράφω. Ακολουθώ κάποια δεδομένα, αλλά πάντα δίνω τις δικές μου, προσωπικές εκδοχές».

 

Εχοντας κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις και έχοντας αγιογραφήσει πολλούς ιερούς χώρους -μεταξύ των οποίων τη Μονή Δοχειαρίου στο Αγιον Ορος και τον Μητροπολιτικό Ναό Ελληνορθοδόξων στον Λίβανο-, ο ταλαντούχος δημιουργός δηλώνει ότι η τρέχουσα έκθεσή του στην γκαλερί Αέναον είναι για εκείνον ένα βήμα μπροστά.

 

Ποιες όμως από τις δουλειές που έχει κάνει μέχρι σήμερα κατέχουν μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του; «Μια από αυτές είναι σίγουρα και η αγιογράφηση της Παναγίας της Φανερωμένης στη Βουλιαγμένη, την περίοδο 2010-2011. Είναι μια προσεγμένη δουλειά και ένας εξαιρετικός ναός, που θεωρώ ότι είναι και το πιο ώριμο καλλιτεχνικά έργο μου στη βυζαντινή ζωγραφική».

 

Οσο για τις επιρροές του στην τέχνη των εικαστικών, όπως λέει, υπήρξαν πολλές. «Οταν ξεκινούσα, ήταν σίγουρα ο Φώτης Κόντογλου. Αγαπώ πολύ τον Κωνσταντίνο Παρθένη, τον Νίκο Εγγονόπουλο, αλλά και τους χαράκτες Τάσσο και Βάσω Κατράκη» λέει ο εικαστικός, ο οποίος, αν και ήταν επίκουρος καθηγητής στη Θεολογική Σχολή των Αθηνών, τον περασμένο Μάρτιο επέλεξε να παραιτηθεί από τη θέση του. Ο λόγος; Διότι πολύ απλά ήθελε να ζωγραφίζει απερίσπαστος...

 

 

Γιώτα Βαζούρα