Οι κληρονόμοι που ανέστησαν την Dur

Η... κόλαση μπορεί να περιμένει για την εισηγμένη εταιρία ανδρικής ένδυσης Δούρος Α.Ε. (Dur), καθώς ήδη από πέρυσι -και κυρίως φέτος- οι προσπάθειές της να παραμείνει στο κλαμπ των «ζωντανών» φαίνεται ότι έχουν πιάσει τόπο.

 

Το «πατρόν» της επανάκαμψης της πατρινής Dur έμελλε να το «κόψει» και να το «ράψει» η δεύτερη γενιά της εταιρίας, ήτοι ο μοναχογιός του Νίκου Δούρου Θεόδωρος Δούρος, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, οι αδελφές του Αγγελική και Μαρίνα, υπεύθυνες για το εμπορικό και το δημιουργικό κομμάτι αντίστοιχα, και η εξαδέλφη τους Φαίδρα, κόρη του Ανδρέα Δούρου, που χειρίζεται τις προμήθειες.

 

 

Εχοντας το προνόμιο να ανήκουν στους λιγοστούς επιβιώσαντες ενός εξανδραποδισμένου κλάδου, οι διοικούντες την αμιγώς ελληνική Dur ψάχνουν πλέον ευκαιρίες ανάπτυξης εντός και εκτός συνόρων. Τα εγκαίνια πριν από μερικές ημέρες του πρώτου καταστήματος της εταιρίας στη Βουλγαρία, και συγκεκριμένα στο εμπορικό κέντρο των Βασίλη Φουρλή και Γιάννη Κούστα Sofia Ring Mall, στη Σόφια, ήταν μέρος της «αντεπίθεσης» που έχουν σχεδιάσει οι Πατρινοί, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, για τα επόμενα τρία χρόνια σχεδιάζουν τη λειτουργία 10 νέων καταστημάτων, κυρίως σε κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων της Ελλάδας, προκειμένου να ενισχυθεί το δίκτυο πωλήσεων, με τον αριθμό των καταστημάτων της εταιρείας να φτάσει τα 35.

 

Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο όμως, σε αντίθεση με τις επενδύσεις που έκανε η εταιρία στο παρελθόν, γίνεται με προσεκτικά βήματα και με την πρόνοια τα νέα σημεία που θα δημιουργηθούν να είναι όχι μόνο βιώσιμα αλλά και κερδοφόρα. Δεδομένου ότι το δίκτυο της εταιρίας το 2010 αποτελούνταν από 40 καταστήματα, το οποίο τα τέσσερα τελευταία χρόνια συρρικνώθηκε στο πλαίσιο της εξυγίανσής της και το 2017, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα έχει 35 καταστήματα, καταλαβαίνει κάποιος τη διαφορά.

 

 

Στα σχέδια της εταιρίας περιλαμβάνεται και η δυναμικότερη ενασχόληση με τον τομέα της χονδρικής πώλησης, όπου έπειτα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα παρατηρείται και πάλι κινητικότητα, ενώ αυξημένες προσδοκίες έχει η διοίκηση και από τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου (e-shop).

 

Μέσα σε όλα αυτά δεν εγκαταλείπεται και το όνειρο της εξωστρέφειας, μια και υπάρχει η πείρα. Αυτή τη στιγμή η εταιρία πραγματοποιεί εξαγωγές στη Μέση Ανατολή, στην Αρμενία, στην Κύπρο, στην Τσεχία. Σημειωτέον ότι η Δούρος υπήρξε κάποτε μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές μονάδες της χώρας μας στον τομέα της μεταποιητικής παραγωγής.

 

 

Η βελτίωση των οικονομικών στοιχείων της εταιρίας, που βρίσκεται στην κατηγορία της επιτήρησης, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, ως συνέχεια της θετικής πορείας που είχε ήδη καταγραφεί το 2013, και οι εκτιμήσεις για θετικό πρόσημο πωλήσεων και στο εννιάμηνο βάζουν τις βάσεις για επιστροφή στην κερδοφορία μεσοπρόθεσμα, εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος.

 

Στο πλαίσιο αυτό η Dur εξακολουθεί να πραγματοποιεί κινήσεις εξυγίανσης, κυρίως σε λειτουργικό επίπεδο, με τη συνεχή παρακολούθηση και τη μείωση των εξόδων σε σχέση με τις πωλήσεις, ενώ σε επίπεδο ρευστότητας έχει επιτευχθεί συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες και έχουν μεταφερθεί οι βραχυπρόθεσμες οφειλές της.

 

Επίσης, συνεχίζεται η πολιτική των προσφορών που εφαρμόζεται κατά καιρούς για να τονώνονται οι πωλήσεις της. Αξίζει να αναφερθεί ότι η αναπροσαρμογή στην τιμολογιακή πολιτική αποφασίστηκε παρακούγοντας τις συμβουλές των «ειδικών», οι οποίοι πριν από τέσσερα πέντε χρόνια υποστήριζαν ότι οι προσφορές θα «πλήγωναν» το brand. Απ' ό,τι φαίνεται, πάντως, η «ανυπακοή» του Δούρου μαζί με το γενικότερο νοικοκύρεμα βγήκαν σε καλό και, ενώ από το 2009 ο κύκλος εργασιών της εταιρίας μειωνόταν, το 2013 το κλίμα αναστράφηκε.

 

Πριν από 54 χρόνια ο Νίκος Δούρος, ιδρυτής της εταιρίας και σημερινός πρόεδρός της, έφυγε από την Πάτρα με το ξεχαρβαλωμένο λεωφορείο του ΚΤΕΛ για να κάνει το πρώτο εμπορικό ταξίδι του, οργώνοντας την Ελλάδα.

 

Πολύ γρήγορα ο νεαρός Νίκος, το μεγαλύτερο αγόρι μιας πολύτεκνης οικογένειας από την Κοντοβάζαινα της Γορτυνίας (συνολικά ήταν έξι παιδιά, τρία αγόρια και τρία κορίτσια), συνειδητοποιεί ότι κινείται το εμπόριο και αποφασίζει να μην είναι πια «υπαλληλάκι», αλλά να φτιάξει τη δική του επιχείρηση. Καλεί μάλιστα στην Πάτρα τους αδελφούς του Παναγιώτη και Ανδρέα και τους γονείς του, για να τον βοηθήσουν. Κάπως έτσι δημιουργείται η Νίκος Δούρος και Αδελφοί, μια οικοτεχνία που παράγει και διαθέτει στην αγορά εσώρουχα και κάλτσες.

 

 

 

Τα θρυλικά boxers, τα πουκάμισα και τα επαναστατικά t-shirts

 

 

Την εποχή όπου όλοι οι άνδρες φορούσαν μακριά εσώρουχα, ο Νίκος Δούρος δημιουργεί βιοτεχνία και φτιάχνει εσώρουχα τύπου boxer, που κάνουν θραύση. Τα τελευταία χρόνια του '60 ξεκίνησε η παραγωγή πουκαμίσων και στις αρχές του '70 οι μπλούζες και συγκεκριμένα τα t-shirts που ήταν κάτι το επαναστατικό για την εποχή εκείνη. Θεωρήθηκε καινοτομία αντίστοιχη του μίνι για τις γυναίκες.

 

 

Τότε που στην Πάτρα Α.Ε. ήταν μόνο τα «μεγαθήρια», όπως η Πειραϊκή Πατραϊκή, ο Λαδόπουλος, ο Μαραγκόπουλος, η Αχάια Κλάους, ο Δούρος με το μικρό εργοστάσιο των 400 τ.μ. γίνεται επίσης ανώνυμη εταιρία!

 

 

Εννέα χρόνια μετά, στις αρχές της δεκαετίας του '80, η διοίκηση της εταιρίας, αφουγκραζόμενη με επιτυχία τις προσταγές των καιρών, επενδύει στην επωνυμία Dur και μέσα από συστηματική προσπάθεια και έντονη διαφήμιση δημιουργεί δίκτυο χονδρικής πελατείας και αντιπροσωπιών, εδραιώνει τη φίρμα και την καθιστά leader στο ανδρικό ποιοτικό επώνυμο ντύσιμο. Παράλληλα, ενισχύει και διευρύνει την εμπορική ταυτότητά της με αποκλειστικές συνεργασίες ξένων οίκων μόδας.

 

 

 

Η «άνοδος» στην Αθήνα

 

 

Το 1992, με το brand ήδη καθιερωμένο, η Dur ανοίγει το πρώτο κατάστημά της στην Αθήνα, στην οδό Τσακάλωφ. Τα πόλο μπλουζάκια της γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή, οι επενδύσεις ολοένα και μεγαλύτερες.Η δεκαετία του 2000 βρίσκει την εταιρία εισηγμένη πλέον στο χρηματιστήριο, ενώ 14 χρόνια μετά, αφού πάλεψε και δοκιμάστηκε ποικιλοτρόπως, φαίνεται ότι είναι έτοιμη να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της.

 

 

 

Ξανθή Γούναρη