Τι ζητάει η Ελλάδα για την κατασκευή του ΤΑΡ

Συμμετοχή στη διαχείριση και ελκυστικές τιμές φυσικού αερίου

Την έναρξη διαλόγου με βάση προτάσεις της ελληνικής πλευράς ώστε να υπάρξουν τα κατάλληλα αντισταθμιστικά οφέλη από την κατασκευή και τη λειτουργία του ΤΑΡ συμφώνησαν χθες ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας διαχείρισης του αγωγού Ian Bradshaw. Η Ελλάδα φέρεται ότι ζητεί συμμετοχή στην εταιρία διαχείρισης, ελκυστικότερα τιμολόγια προμήθειας φυσικού αερίου και αύξηση της συμμετοχής ελληνικών εταιριών κατά την κατασκευή του αγωγού.

Η πλευρά του TAP είχε υποστηρίξει ότι για να υπάρξει συμμετοχή της Ελλάδας στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας διαχείρισης, πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω κρατικής εταιρίας που έχει τα κεφάλαια (και την πρόσβαση σε δανεισμό) τα οποία απαιτεί η επένδυση. Οσο για τα τιμολόγια για την ποσότητα του 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως που έχει συμφωνήσει να αγοράζει η ΔΕΠΑ από τους Αζέρους όταν αρχίσει να λειτουργεί ο TAP, η ελληνική πλευρά ζητάει ανταγωνιστικές τιμές έναντι αυτών που προσφέρει σήμερα στη χώρα μας η Gazprom.

Εκπρόσωπος της Socar είχε δηλώσει ότι στην 25ετή σύμβαση προμήθειας που υπέγραψε η ΔΕΠΑ προβλέπονται διαπραγματεύσεις για αλλαγή τιμολογίων, αλλά μόνον «εάν υπάρξουν ραγδαίες αλλαγές στην αγορά» και μόνο «μετά την έναρξη της προμήθειας αερίου».
Διαφορετικό ζήτημα είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη, καθώς ήδη αρκετές ελληνικές εταιρίες, κυρίως από τον χώρο των κατασκευών και της σωληνουργίας, ετοιμάζονται να εμπλακούν στην κατασκευή του TAP.

Οι κοινοπραξίες

Η επιλογή των κοινοπραξιών που θα αναλάβουν την κατασκευή του αγωγού, σε μια επένδυση που προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα, θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Ο κ. Λαφαζάνης δήλωσε για άλλη μία φορά τη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP και την ετοιμότητά της να συνεισφέρει ό,τι απαιτείται για την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίησή του. Σήμερα μέτοχοι του TAP είναι, εκτός από τη Socar (έχει το 20%), η βρετανική BP (20%), η νορβηγική Statoil (20%), η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagás (16%) και η ελβετική Axpo (5%).

Ετικέτες: