Τα τρικ που φουσκώνουν τις πιστωτικές κάρτες

Εξυπνα τρικ για να αλιεύσουν χρήματα από τις τσέπες των οφειλετών ακολουθούν ακόμη και σήμερα οι τράπεζες για τους χρήστες των πιστωτικών καρτών, οι οποίοι λόγω της κρίσης μειώνονται συνεχώς. Τόκος υπερημερίας, κρυφές χρεώσεις και «επιμήκυνση» του χρέους για να πληρωθούν περισσότεροι τόκοι, χωρίς όμως να ερωτηθεί ο κάτοχος της κάρτας.

 

Η πιο γνωστή πρακτική επιβάρυνσης των κατόχων καρτών είναι ο τόκος υπερημερίας, τον οποίο οι καταναλωτικές οργανώσεις έχουν προσπαθήσει επανειλημμένως, αλλά εις μάτην, να εντάξουν στη λίστα των παράνομων και καταχρηστικών όρων. Το δεύτερο πιο σημαντικό τρικ είναι ότι, αν δεν πληρωθεί η ελάχιστη δόση την ημέρα που λήγει η προθεσμία, η τράπεζα χρεώνει τον οφειλέτη με τόκο ο οποίος επιβάλλεται από την ημέρα που έγινε η συναλλαγή και όχι μόνο για τις ημέρες που έχει καθυστερήσει η εξόφληση. Με αυτόν τον τρόπο, αντί η τράπεζα να χρεώσει τόκους για τρεις ή τέσσερις ημέρες, χρεώνει για σαράντα.

 

Παράλληλα, οι καταναλωτικές οργανώσεις καταγγέλλουν τις πρακτικές επιμήκυνσης χρέους που ακολουθούν οι τράπεζες, προσπαθώντας, όπως υποστηρίζουν, να ανακουφίσουν προσωρινά τους οφειλέτες.

 

Συγκεκριμένα, για οφειλή 1.000 ευρώ σε πιστωτική, το ελάχιστο που όφειλε να καταβάλει ο καταναλωτής είναι το 2% του ποσού (20 ευρώ), συν τους τόκους (14 ευρώ, με επιτόκιο 14%). Συνολικά, δηλαδή, ο οφειλέτης κατέβαλε κάθε μήνα 34 ευρώ. Με το νέο πρόγραμμα επιμήκυνσης, ο οφειλέτης μπορεί να καταβάλλει για 2 χρόνια το 2% επί του συνολικού ποσού, δηλαδή μόνο 20 ευρώ. Η δόση υποχωρεί προσωρινά, ωστόσο ο οφειλέτης καταλήγει να καταβάλει τόκους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με την τράπεζα να είναι εν τέλει αυτή που κερδίζει.

 

«Πρόκειται για ένα μέτρο που δίνει μόνο προσωρινή ανακούφιση στους καταναλωτές. Εάν οι τράπεζες ήθελαν πραγματικά να στηρίξουν τους οφειλέτες, θα έπρεπε να μειώσουν τα ύψη των επιτοκίων σε μονοψήφιο ποσοστό» σημειώνει η εκπρόσωπος της ΕΚΠΟΙΖΩ, κ. Καλαποθαράκου.

 

«Κερδισμένες» βγαίνουν οι τράπεζες και σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής κάρτας. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, αν η κλοπή δηλωθεί εγκαίρως, ο καταναλωτής απαλλάσσεται από χρεώσεις που πραγματοποιήθηκαν μέχρι να απενεργοποιηθεί η κάρτα από την τράπεζα. Συνήθως, όμως, οι τράπεζες δεν συμμορφώνονται με την οδηγία και αρνούνται να διαγράψουν τις οφειλές. Τέλος, πρέπει να αποφεύγονται οι αναλήψεις μετρητών από τις πιστωτικές, καθώς το επιτόκιο σε αυτή την περίπτωση είναι κατά 2% με 2,5% υψηλότερο.

 

 

Νεκταρία Σταμούλη

Ετικέτες: