Το καθισιό βλάπτει σοβαρά την υγεία!

Πάνω από το ένα τέταρτο των ενηλίκων διεθνώς -περίπου 1,4 δισεκατομμύριο άνθρωποι- δεν ασκούνται • Με την υπογραφή του Μιχάλη Κεφαλογιάννη

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για τον πιο τρομακτικό «ιό» της σύγχρονης εποχής. Ο λόγος για την καθιστική ζωή, που βλάπτει σοβαρά την υγεία. Μελέτες έχουν δείξει ότι η καθιστική ζωή ευθύνεται για πάνω από 5,3 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους παγκοσμίως. Το νούμερο προκαλεί ανησυχία, καθώς οι θάνατοι αυτοί ισοδυναμούν με τους θανάτους που προκαλεί το κάπνισμα και είναι διπλάσιοι από αυτούς που προκαλεί η παχυσαρκία.

Η καθιστική ζωή θεωρείται σήμερα από τους μεγαλύτερους προδιαθεσικούς παράγοντες για την εκδήλωση πολλών παθήσεων. Εχει σχετιστεί με καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνους (κυρίως μαστού και παχέος εντέρου), εγκεφαλικά επεισόδια, διαβήτη, ασθένειες των πνευμόνων, ηπατικές, πεπτικές και νεφρικές νόσους, ενώ έχει φανεί ότι αυξάνει τον κίνδυνο για νευροεκφυλιστικές ασθένειες του εγκεφάλου, όπως νόσος του Parkinson, Αλτσχάιμερ και μυοσκελετικά προβλήματα.

Πάνω από το ένα τέταρτο των ενηλίκων διεθνώς -περίπου 1,4 δισεκατομμύριο άνθρωποι- δεν ασκούνται επαρκώς, ενώ περνούν οκτώ συνεχείς ώρες καθισμένοι σε μια καρέκλα, είτε στο γραφείο είτε στον καναπέ στο σπίτι, ακόμα και στο αυτοκίνητο. Οσο, μάλιστα, παρατείνεται η διάρκεια του καθισιού τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου.

«Οι άνθρωποι που κάθονται πάνω από 10 ώρες την ημέρα έχουν 2,5 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από ό,τι οι άνθρωποι που κάθονται λιγότερο από 6,5 ώρες την ημέρα» σημειώνει ο ΠΟΥ. Ερευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο «Lancet Public Health» έδειξε ότι η Ελλάδα είναι «πρωταθλήτρια» στο καθισιό, καθώς έχει τα υψηλότερα ποσοστά ανεπαρκούς άσκησης του πληθυσμού μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών.

«Η αντικατάσταση της καθιστικής ζωής με μισή ώρα δραστηριότητα χαμηλής έντασης την ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακές παθήσεις κατά 24%, ενώ η μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα (όπως μια γρήγορη βόλτα υψηλής έντασης) έχει ακόμα μεγαλύτερη επίδραση στην καρδιαγγειακή θνησιμότητα. Ερευνα έδειξε ότι δέκα λεπτά μέτριας έως έντονης δραστηριότητας την ημέρα μείωσαν τον κίνδυνο θανάτου λόγω καρδιαγγειακής νόσου κατά 38% και 30 λεπτά την ημέρα κατά 77%, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των ερευνητών» εξηγεί ο Αναστάσιος Σπαντιδέας, παθολόγος, κλινικός φαρμακολόγος, διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεγάλος αριθμός κλινικών μελετών έχει δείξει ότι η άσκηση προσφέρει τεράστια οφέλη στην υγεία του ανθρώπου, αφού πλέον αποδεδειγμένα μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα, τον κίνδυνο εκδήλωσης άνοιας, καθώς και τον κίνδυνο εκδήλωσης πολλών μορφών καρκίνου.