Ντοκιμαντέρ «φωτιά» στη Θεσσαλονίκη

Ανακοινώθηκαν οι πρώτες επτά ταινίες του φεστιβάλ, με «ύλη» τη βιομηχανία κρέατος, τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τον Τραμπ

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Με ένα ξεχωριστό ντοκιμαντέρ για τη διακίνηση των αρχαιοτήτων -από το οποίο δεν θα μπορούσε να λείψει το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα-, αλλά και με ντοκιμαντέρ για τη βιομηχανία του κρέατος, την πολιτική διαπλοκή, τη βία και τις γενοκτονίες ανοίγει η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Η 21η διοργάνωση (1-10 Μαρτίου) ανακοίνωσε ήδη τις επτά πρώτες ταινίες της, οι οποίες φέρνουν στο φως επίκαιρα θέματα και άγνωστες πτυχές, που μας κάνουν να σκεφτούμε πόσο λίγα γνωρίζουμε τελικά για τον κόσμο μας.

Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα έχει συμπεριληφθεί το «Soyalism» των Στέφανο Λιμπέρτι και Ενρίκο Παρέντι (Ιταλία, 2018), ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο οι δύο κινηματογραφιστές παρουσιάζουν την αλυσίδα παραγωγής χοιρινού κρέατος -από τα ατελείωτα χωράφια σόγιας που τροφοδοτούν τα ζώα στις φάρμες ως τα σφαγεία και τη διανομή- και μια τεράστια βιομηχανία, που την ελέγχει μια χούφτα δυτικών και κινεζικών πολυεθνικών, με τραγικές περιβαλλοντικές συνέπειες.



Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ελληνοϊσλανδικό ντοκιμαντέρ «Booty» των Τόρκελ Χάνταρσον και Ορν Μαρίνο Αρναρσον, το οποίο μιλά για την παγκόσμια διακίνηση αρχαιοτήτων, αλλά και τη θλιβερή βιομηχανία πώλησης θησαυρών, με ειδική μνεία στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Η Γενοκτονία των Χμερ

Ανάμεσα στα ντοκιμαντέρ που αξίζουν την προσοχή μας είναι το «Graves without a name» του Ρίτι Παν, στο οποίο ο πιο καταξιωμένος ντοκιμαντερίστας της Ασίας καταπιάνεται με το συγκλονιστικό θέμα της Γενοκτονίας των Κόκκινων Χμερ στην πατρίδα του, την Καμπότζη, σε μια προσπάθεια να συμφιλιωθεί με τα οδυνηρά γεγονότα που βίωσε ως παιδί.

Τέλος, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το ντοκιμαντέρ «The Corporate Coup D' Etat» του Φρεντ Πίμποντι, στο οποίο παρουσιάζεται πώς οι αμερικανικές εταιρίες κατέληξαν να ελέγχουν το πολιτικό σύστημα, αλλά και πώς από εκεί οδηγηθήκαμε στην ανάδειξη του Ντόναλντ Τραμπ ως πλανητάρχη. Στην ίδια θεματική βρίσκουμε και το «Cold case Hammarskjold» του Μαντς Μπρούγκερ, στο οποίο κεντρικό πρόσωπο είναι ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Νταγκ Χάμαρσκελντ, ο οποίος το 1961 βρήκε τραγικό θάνατο υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες σε ένα ανεξήγητο αεροπορικό δυστύχημα. Ο ντοκιμαντερίστας, μισό αιώνα μετά, ερευνά το περιστατικό και ανακαλύπτει πολύ περισσότερα, και κυρίως ένα κρίσιμο μυστικό που θα τινάξει τα πάντα στον αέρα.