Φωνάζει... ο κλέφτης για τα γλυπτά

Ο νέος Ελγιν είναι Γερμανός! 
Στα χαρακώματα Ελλάδα - Βρετανία μετά τις προκλητικές δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου 
Μυρσίνη Ζορμπά: «Υπολείμματα αποικιοκρατίας τέτοιες απόψεις»

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Ελλάδα - Βρετανία στα μαχαίρια για τα Γλυπτά του Παρθενώνα! Πολεμικό είναι το κλίμα μεταξύ των δύο χωρών μετά την προχθεσινή, άκρως προκλητική και εμπρηστική, συνέντευξη του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Χάρτβιχ Φίσερ, ο οποίος δήλωσε ότι ο πολιτιστικός οργανισμός δεν έχει καμία πρόθεση να επιστρέψει ή να δανείσει τα Γλυπτά στην Ελλάδα.

«Δεν θα το αποδεχόμουν. Τα αντικείμενα της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των επιτρόπων του μουσείου» είπε κατηγορηματικά, ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση δανείου επ' αόριστον των Γλυπτών, σημειώνοντας παράλληλα ότι το Βρετανικό Μουσείο, όταν δανείζει, το κάνει σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία των αντικειμένων. 

Φυσικά, η αντίδραση του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού ήταν άμεση, με την υπουργό Μυρσίνη Ζορμπά να δίνει τη δική της οργισμένη απάντηση στον Γερμανό διευθυντή του πολιτιστικού ιδρύματος. «H δήλωση του κ. Φίσερ περί “νόμιμου ιδιοκτήτη” επιδεικνύει μια στενή, κυνική διαχειριστική αντίληψη. Είναι λυπηρό να ακούγεται από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και γνωστό ιστορικό τέχνης. Υποβαθμίζει την πολιτιστική κληρονομιά από ανεκτίμητη οικουμενική αξία σε αγοραπωλησία. Παρόμοιες απόψεις αποτελούν υπολείμματα της αποικιοκρατίας και αγνοούν τη διεθνή συζήτηση και τις διακηρύξεις της UNESCO. Πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται για ένα ακρωτηριασμένο μνημείο, σύμβολο της χώρας διαχρονικά, στο οποίο οφείλεται η επανένωση και αποκατάστασή του, σύμφωνα με τη βασική αρχή της “ακεραιότητας”, όπως επιβάλλει η Σύμβαση της UNESCO του 1972» τόνισε η κυρία Ζορμπά.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο Φίσερ δικαιολόγησε την άποψη της μη επιστροφής των Γλυπτών τονίζοντας ότι στο Βρετανικό τα Γλυπτά παρουσιάζονται «μέσα σε ένα πλαίσιο παγκόσμιου πολιτισμού, προβάλλοντας επιτεύγματα από όλο τον κόσμο κάτω από την ίδια στέγη» και λέγοντας ότι το να βρίσκονται στην Αθήνα δεν είναι το ίδιο με το να βρίσκονται στο Λονδίνο.

Υπενθυμίζεται ότι, πριν από ακριβώς έναν μήνα, στο κατά τον Φίσερ ιδανικό μουσείο, το οποίο διοικεί, υπήρχε διαρροή υδάτων από την οροφή, γεγονός που έθετε σε κίνδυνο τα ελληνικά αριστουργήματα.