«Πέρασε» το έκτρωμα Γαβρόγλου

Επανέφερε τις δέσμες του 1980 και έκανε τα ΤΕΙ... πανεπιστήμια, χωρίς σχέδιο και χωρίς διάλογο

Ρεπορτάζ
Αντ. Τριανταφύλλου

Με 147 «ναι» και 100 «όχι» υπερψηφίστηκε χθες από την Ολομέλεια της Βουλής, εν μέσω σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης, το νομοσχέδιο «Φρανκενστάιν» του Κώστα Γαβρόγλου, που φέρνει ισοπεδωτικές αλλαγές οριζοντίως και καθέτως στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η διαδικασία συζήτησης και ψήφισης ήταν προσβλητική για την κοινοβουλευτική διαδικασία.

Το υπουργείο Παιδείας ευτέλισε τη Βουλή και εισήγαγε με τον χαρακτήρα του επείγοντος ένα νομικό συμπίλημα τερατώδους όγκου, το οποίο αριθμούσε 1.120 σελίδες και 226 άρθρα, που οι βουλευτές κλήθηκαν να μελετήσουν και να πρέπει να κατανοήσουν σε μόλις λίγες ώρες πριν από την έναρξη της συζήτησης, κάτι αδύνατο για οποιονδήποτε νοήμονα άνθρωπο. Η πραξικοπηματική πρακτική είναι ίδια με αυτή με την οποία ψηφίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια οι νόμοι των Μνημονίων.

Επιπλέον, πρωτοφανής για τα κοινοβουλευτικά πράγματα πρακτική, που δυστυχώς δημιουργεί κακό προηγούμενο, είναι η ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων με την κατάθεση ρουσφετολογικών βουλευτικών τροπολογιών, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας, αξιολόγηση από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ή την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔιΠ). Τι αλλάζει ο ψηφισμένος -πλέον- νόμος Γαβρόγλου; Σχεδόν τα πάντα.

Υπονομεύει, με μια υπουργική απόφαση, το αδιάβλητο των πανελλαδικών, οι οποίες ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο, καθώς το «νέο» σύστημα εισαγωγής δεν είναι τίποτα άλλο από την επαναφορά των δεσμών της δεκαετίας του '80. Εξαφανίζει τα ΤΕΙ και την τεχνική εκπαίδευση συγχωνεύοντάς τα -μόνο κατ' όνομα- με τα πανεπιστήμια, χωρίς σχέδιο. Αδιαφορεί πλήρως για την άποψη των ίδιων των πανεπιστημίων, τα οποία εκβίασε ώστε να δεχθούν τις συγχωνεύσεις. Διαλύει τα πρότυπα-πειραματικά σχολεία, καθώς οι εκπαιδευτικοί δεν θα είναι αξιολογημένοι.

«Ρουσφέτια»

Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε σύσσωμη η αντιπολίτευση. Η Νέα Δημοκρατία κατήγγειλε ως ρουσφετολογικές τις βουλευτικές τροπολογίες για την ίδρυση τμημάτων: Αγροτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου με έδρα το Αργος, Μουσειολογίας στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας με έδρα την Εδεσσα, Παραγωγής Οπτικοακουστικών Μέσων στο Σχολή Οικονομικών Επιστημών με έδρα την Κοζάνη, Τμήμα Κινηματογράφου στη Σχολή Καλών Τεχνών με έδρα τη Φλώρινα.

Το Κίνημα Αλλαγής αποχώρησε από τη συζήτηση και δεν συμμετείχε ούτε στην ψήφιση. Αίσθηση προκάλεσε και η άνοδος του Θανάση Παφίλη στο βήμα την ώρα που μιλούσε ο υπουργός Παιδείας, αξιώνοντας να διαβάσει ένα άρθρο του «Ριζοσπάστη».

Το νομοσχέδιο προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις και στους φορείς της Εκπαίδευσης. Οι πρυτανικές Αρχές, οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών ακόμα και μαθητικές οργανώσεις απορρίπτουν το νομοσχέδιο και υποστηρίζουν ότι έγινε χωρίς επιστημονικές μελέτες και ακαδημαϊκά κριτήρια.

Ειρωνεία και καμία απάντηση επί της ουσίας

Αυτοθαυμάζεται ο Κώστας Γαβρόγλου, ως άλλος Ναπολέοντας, για την ισοπέδωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Μετά την υπερψήφιση του νομοσχεδίου-εκτρώματος για την Παιδεία, έβγαλε μια τετρασέλιδη ανακοίνωση επιχειρώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να πείσει ότι ο ίδιος τα έκανε όλα καλά, χωρίς όμως να μιλήσει για την «ταμπακιέρα».

Το ύφος και το ήθος του υπουργού Παιδείας τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου-εκτρώματος για την εκπαίδευση, προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς ο Κώστας Γαβρόγλου ουδέποτε απάντησε ουσιαστικά στις αιτιάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης επί συγκεκριμένων σημείων και διατάξεων του νομοσχεδίου, καταφεύγοντας στην ειρωνεία και στα μειωτικά σχόλια, πρωτοφανή για έναν κοινοβουλευτικό άνδρα. Ο υπουργός Παιδείας αρκέστηκε σε αναμάσημα της γνωστής του τακτικής, ότι υπήρξε διάλογος επί δυόμισι χρόνια για το νομοσχέδιο, όταν όλοι γνωρίζουν ότι το νομοσχέδιο δημοσιοποιήθηκε μόλις στις 9 Απριλίου. Δεν έδωσε καμία ουσιαστική απάντηση στις κατηγορίες και τις αντιδράσεις κομμάτων, πανεπιστημίων και φορέων της εκπαίδευσης, αρκούμενος σχεδόν μονότονα να κατηγορεί κόμματα και φορείς ότι ουδέποτε κατέθεσαν προτάσεις.

Ο Κώστας Γαβρόγλου σχολιάστηκε αρνητικά και για τη στάση του απέναντι στις διοικήσεις των πανεπιστημίων. Αν και ο ίδιος πανεπιστημιακός, λοιδόρησε τις πρυτανικές Αρχές των πανεπιστημίων που αντέδρασαν στην άκριτη και μόνο κατ' όνομα «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ, διά της απορρόφησης από όμορα πανεπιστήμια.