Οι δασικές εκτάσεις στο προεκλογικό «παιχνίδι»

Ευνοϊκές ρυθμίσεις για περιοχές που δεν μπορούσαν μέχρι τώρα να αξιοποιηθούν στο νομοσχέδιο του υπ. Περιβάλλοντος

Από τον
Βασ. Παπακωνσταντόπουλο

Ευνοϊκές ρυθμίσεις για δασωθέντες αγρούς, χορτολιβαδικές εκτάσεις και οικόπεδα που επί πολλά χρόνια δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος. Με κορωνίδα την ανάρτηση των δασικών χαρτών στις περιοχές των οικιστικών πυκνώσεων και την τακτοποίηση των δασικών αυθαιρέτων, το υπουργείο επιχειρεί αλλαγές σε βασικά ζητήματα της δασικής νομοθεσίας, δίνοντας άρωμα προεκλογικών διευκολύνσεων για μια σειρά εκκρεμοτήτων.

Συμπέρασμα που ενισχύει η παραδοχή του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλου ότι πιθανόν η προκήρυξη εκλογών δεν θα δώσει τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, «με την κατάθεση όμως του νομοσχεδίου αποδεικνύουμε την επάρκεια επίλυσης αυτών των πολύ δύσκολων προβλημάτων με σεβασμό στις επιταγές του Συντάγματος αλλά και δεσμευόμαστε έναντι των πολιτών για την επίλυση των προβλημάτων και την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών από τη νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ». Η άρον άρον κατάθεση του νομοσχεδίου αποτυπώνεται άλλωστε και στο γεγονός ότι το άρθρο για τον υπολογισμό του προστίμου τακτοποίησης των δασικών αυθαιρέτων παραπέμπει σε ανύπαρκτη παράγραφο! Η παράγραφος υπήρχε στο σχέδιο νόμου που είχε παρουσιαστεί και τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, αλλά απαλείφθηκε από το τελικό κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή.

Πέρα, λοιπόν, από τη διατήρηση των δασικών αυθαιρέτων για 25 χρόνια, το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα παραχώρησης έκτασης δάσους έως 30 στρεμμάτων για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια. Πρόκειται για εκτάσεις που ονομάζονται δασωμένοι αγροί, οι οποίες το 1945 καλλιεργούνταν αγροτικά και σήμερα έχουν δασική βλάστηση. Φτάνουν τα 3.500.000 στρέμματα στο 51% της χώρας, όπου έχουν αναρτηθεί δασικοί χάρτες.

Xορτολιβαδικές

Για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα αναγνώρισης από τη Δασική Υπηρεσία τίτλων που ανάγονται προ του 2003, ενώ η κυριότητα μπορεί να αναγνωριστεί και βάσει χρησικτησίας που άρχισε πριν από την 11η Ιουνίου 1975. Η αγωγή θα πρέπει να στρέφεται κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Η αναγνώριση κυριότητας επί των εκτάσεων αυτών ή η αναγνώρισή τους ως ιδιωτικών έχει ως αποτέλεσμα ότι δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Επιτρέπεται, επίσης, η συνένωση οικοπέδων διαφορετικών ιδιοκτητών προς τον σκοπό δημιουργίας άρτιων και οικοδομήσιμων οικοπέδων. Πρόκειται για ένα πολεοδομικό και νομικό πρόβλημα που αφορά χιλιάδες ιδιοκτησίες ανά τη χώρα. Με την προτεινόμενη ρύθμιση κάθε ιδιοκτησία συμμετέχει κατά ποσοστό ίσο με την αναλογία της στο συνολικό εμβαδόν της ενιαίας πλέον ιδιοκτησίας.

Με άλλη διάταξη δίνεται η δυνατότητα να αποδεικνύεται ο μη δασικός χαρακτήρας μιας έκτασης από το απόσπασμα του δασικού χάρτη χωρίς να υπάρχει υποχρέωση σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος. Η ρύθμιση αφορά κυρίως ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης, μη άρτια και μη οικοδομήσιμα, ή ακίνητα που προέρχονται από αναδασμό και διανομή, των οποίων η αντικειμενική αξία δεν υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ. Με το νομοσχέδιο παρατείνεται μέχρι το 2020 η δυνατότητα τακτοποίησης όλων των συνοδών κατασκευών θρησκευτικών χώρων που βρίσκονται εντός εκτάσεων που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία.

Παράταση έως τις 30 Αυγούστου για υποβολή αντιρρήσεων

Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος περιλαμβάνει και παρατάσεις για την υποβολή αντιρρήσεων, αιτήσεων πρόδηλων σφαλμάτων, αιτήσεων εξαγοράς ή έγκρισης κατά των δασικών χαρτών. Συγκεκριμένα, μετατίθεται για τις 30 Αυγούστου 2019 η καταληκτική ημερομηνία σε περιοχές ανατολικής και δυτικής Αττικής, Θεσσαλονίκης, Καρδίτσας, Κυκλάδων, Δράμας, Κοζάνης και Μαγνησίας. Πρόκειται για όλες εκείνες τις περιοχές όπου ο δασικός χάρτης αναρτήθηκε από τις 19 Οκτωβρίου 2018 έως την 1η Μαρτίου 2019. Ειδικότερα, παρατείνεται η προθεσμία σε:

1) Ανατολική Αττική στους δήμους Αμαρουσίου, Ν. Ιωνίας, Καισαριανής, Ζωγράφου, Βύρωνα, Χαλανδρίου, των δημοτικών ενοτήτων Μελισσίων Δήμου Πεντέλης, Φιλοθέης Δήμου Φιλοθέης - Ψυχικού, Πικερμίου & Ραφήνας Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου, Ν. Μάκρης Δήμου Μαραθώνα, Γλυκών Νερών & Παιανίας Δήµου Παιανίας, Σπάτων Δήµου Σπάτων - Αρτέµιδας, Χολαργού Δήµου Παπάγου - Χολαργού και του προκαποδιστριακού ΟΤΑ Κρωπίας, 2) Δυτική Αττική στον προκαποδιστριακούς ΟΤΑ Μεγαρέων, 3) Θεσσαλονίκη στις δημοτικές ενότητες Αμπελοκήπων και Μενεμένης του Δήμου Αμπελοκήπων Μενεμένης, Ιωνίας του Δήμου Δέλτα, Θεσσαλονίκης και Τριανδρίας Δήμου Θεσσαλονίκης, Ελευθέριου - Κορδελιού και Ευόσμου του Δήμου Κορδελιού - Ευόσμου, Αγίου Παύλου, Νεαπόλεως, Πεύκων, Συκεών του Δήμου Νεάπολης - Συκεών, Ευκαρπίας, Πολίχνης, Σταυρούπολης του Δήμου Παύλου Μελά, Πανοράματος και Πυλαίας του Δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη και Ωραιοκάστρου του Δήμου Ωραιοκάστρου, 4) Δράμας σε όλες τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες της περιφερειακής ενότητας Δράμας, εξαιρουμένων των προκαποδιστριακών ΟΤΑ Δράμας, Κεφαλαρίου, Καλαμπακίου, Καλαμώνος, Αγίου Αθανασίου και Μεγάλου Αλεξάνδρου, 5) Μαγνησία στους προκαποδιστριακούς ΟΤΑ Βόλου, Νέας Αγχιάλου, Αλοννήσου και Σκιάθου, 6) Κυκλάδων στους πρώην ΟΤΑ Ανω Μεράς της Μυκόνου, Αδάμαντα Μήλου, Ανάφης, Ανω Μεριάς και Φολεγάνδρου νήσου Φολεγάνδρου, Σικίνου, Θηρασιάς, Οίας, Ημεροβιγλίου, Βουρβούλου, Θήρας, Καρτεράδου, Μεσσαριάς, Βόθωνα και Εξω Γωνίας νήσου Θήρας, 7) Κοζάνη στον προκαποδιστριακό ΟΤΑ Κοζάνης του Δήμου Κοζάνης και 8) Καρδίτσα στο σύνολο της περιφερειακής ενότητας.