Τρίτη, 13 Απρίλιος 2021

3+1 «αγκάθια» για την Εγνατία Οδό!

Το τίμημα, τα έσοδα του Δημοσίου, τα κίνητρα στους επενδυτές και ο αριθμός των διοδίων αποτελούν τροχοπέδη για την παραχώρηση του έργου

Τέσσερα σοβαρά ζητήματα καλούνται να αντιμετωπίσουν κυβέρνηση και Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την πολυετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, θέμα για το οποίο φουντώνουν οι αντιδράσεις. Η προκήρυξη του διαγωνισμού είναι προαπαιτούμενο για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ, αλλά παραμένουν σε εκκρεμότητα σοβαρά ζητήματα.

Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι το εφάπαξ τίμημα θα είναι χαμηλότερο του αναμενομένου, αφού ο όμιλος που θα αναλάβει τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού θα κληθεί να αποπληρώσει και δάνειο με υπόλοιπο 98.000.000 ευρώ συν τους τόκους υπερημερίας, θέμα για το οποίο αναζητείται ακόμη εξωδικαστικός συμβιβασμός με την πιστώτρια τράπεζα. Αν δεν βρεθεί εξωδικαστικός συμβιβασμός, έχει οριστεί δικάσιμος για τις 6 Οκτωβρίου για το θέμα των τόκων, που φτάνουν τα 37.000.000 ευρώ.

Το δεύτερο θέμα συνδέεται με το ποσοστό εσόδων από τα διόδια που θα πηγαίνει στο ελληνικό Δημόσιο, θέμα που (με βάση τη χθεσινή ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ) δεν έχει ξεκαθαριστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε εξεταστεί να διατηρήσει το Δημόσιο τη διαχείριση συγκεκριμένου αριθμού σταθμών διοδίων επί του οδικού άξονα.

Το τρίτο ζήτημα αφορά την αναζήτηση άλλων πηγών εσόδων, ώστε να γίνει περισσότερο ελκυστικός ο οδικός άξονας στους υποψήφιους επενδυτές. Οι τελευταίοι έχουν εξαιρετικά δυσάρεστη εμπειρία από τις προβλέψεις που είχαν γίνει προ κρίσης για τα έσοδα από διόδια στην Ελλάδα μέσω των άλλων οδικών αξόνων.

H επιβάρυνση

Η κατάρρευση των εσόδων οδήγησε σε επιβάρυνση του Δημοσίου με δισεκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα έως τον προσεχή Μάρτιο. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας είχε αναφέρει προ μηνών ένα παράδειγμα για το πώς μπορούν να αυξηθούν τα έσοδα του διαχειριστή της Εγνατίας Οδού: Την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ στα πρανή, θέμα που δεν είναι γνωστό αν περιλαμβάνεται στις προτάσεις των συμβούλων.

Το πλέον «καυτό» ζήτημα αφορά, πάντως, τα διόδια. Στον οδικό άξονα των 680 χιλιομέτρων προβλέπεται η κατασκευή έξι πρόσθετων σταθμών διοδίων, ενώ πέντε νέοι σταθμοί διοδίων θα λειτουργήσουν στους τρεις κάθετους άξονες που προαναφέρθηκαν. Αρχικά προβλεπόταν ότι οι 11 νέοι σταθμοί διοδίων έπρεπε να λειτουργούν έως το τέλος του 2016, με βάση και το χρονοδιάγραμμα που είχε εγκρίνει το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός Α.Ε.

Τώρα προβλέπεται ότι τέσσερις σταθμοί (Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη και Εύζωνοι) θα λειτουργήσουν τον Ιανουάριο του 2017, ενώ άλλοι έξι (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Ασπροβάλτα, Αλιάκμονας, Στρυμονικό και Καβάλα) στα τέλη του 2017. Στις αρχές της εβδομάδας, πάντως, ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός Α.Ε. Απ. Αντωνούδης δήλωσε ότι οι πρώτοι νέοι σταθμοί διοδίων δεν πρόκειται να λειτουργήσουν πριν από την άνοιξη του 2017. Σήμερα λειτουργούν οκτώ σταθμοί διοδίων σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη, Ιασμο και Προμαχώνα.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ