Τρίτη, 20 Απρ 2021

Άγνωστες προσωπικές στιγμές της Βέμπο (όπως η μεταμφίεσή της σε γριούλα για να φυγαδευτεί στη Μέση Ανατολή) έρχονται στο φως

«Τη φωνή μου και τα τραγούδια μου τα γνωρίζουν πολλοί. Τη ζωή μου ελάχιστοι. Μερικά μάλιστα σημεία της, όσο και αν σας φανεί περίεργο, δεν είναι γνωστά ούτε σε εμένα». Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε η Σοφία Βέμπο την αφήγηση της ζωής της μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας «Εθνικός Κήρυκας», όπου δημοσιεύθηκε σε 52 συνέχειες η συγκλονιστική αυτοβιογραφία της «τραγουδίστριας της νίκης», την περίοδο που βρισκόταν στην Αμερική. Το σπάνιο αυτό ντοκουμέντο, που για πρώτη φορά παρουσιάζεται ολόκληρο στο ελληνικό κοινό, καθώς και μοναδικές φωτογραφίες, παρτιτούρες αλλά και σπάνια προγράμματα και εξώφυλλα δίσκων της Σοφίας Βέμπο περιλαμβάνονται στο νέο βιβλίο που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό από τις εκδόσεις University Studio Press η επιστήθια φίλη της θρυλικής ερμηνεύτριας Κατερίνα Πετρίδου.

Ο τίτλος του πολυτελούς αυτού λευκώματος -το οποίο περιέχει και cd με τα κομμάτια της- είναι «Σοφία Βέμπο. Τραγούδαγε την Ελλάδα και όλη η Ελλάδα τραγουδούσε μαζί της» και σύμφωνα με τη δημιουργό του αποτελεί μια «προσέγγιση της καριέρας της σπουδαίας ερμηνεύτριας με έναυσμα τις προσωπικές της αναμνήσεις αλλά και τα θυμητάρια μιας μεγάλης καριέρας».

Οι δυο τους άλλωστε συνδέονταν με βαθιά φιλία σχεδόν 28 ολόκληρα χρόνια, μια σχέση, η οποία κατά τη συγγραφέα, έμεινε ασκίαστη, μακριά από προβλήματα και αντιζηλίες.

Την έκδοση προλογίζουν ο ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος και ο μουσικοσυνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Μέσα από τις 400 περίπου σελίδες του βιβλίου ξετυλίγεται όλος ο μίτος της ζωής της Σοφίας Μπέμπου, όπως στην πραγματικότητα ονομαζόταν η δημοφιλής τραγουδίστρια. Από τα πρώτα χρόνια του πολυτάραχου βίου της και τη γνωριμία της με τον ιμπρεσάριο που την παρότρυνε να ασχοληθεί με το τραγούδι μέχρι και την περιοδεία της στην Αμερική και τη συναυλία της στο Κάρνεγκι Χολ, αλλά και τον θάνατό της το 1978.

«Γιατί ανέβηκα στο θέατρο; Γιατί ο κόσμος αγαπά το τραγούδι μου, ενώ υπάρχουν φωνές καλύτερες από τη δική μου;» αναρωτιόταν η ίδια η Βέμπο μέσα από την αυτοβιογραφία της, προσπαθώντας να εξηγήσει την πορεία και την ενασχόλησή της με το τραγούδι. Μια ενασχόληση που ξεκίνησε, παρά τις αντιδράσεις του πατέρα της, και χωρίς εκείνη να έχει καμία τεχνική κατάρτιση ή μουσική παιδεία. Παρ’ όλα αυτά η Σοφία με την κοντράλτο φωνή της που έμοιαζε με αντρική κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο να αποτελέσει «μήλον της έριδος» για τις δισκογραφικές εταιρίες, αλλά και να αναδειχθεί η «βασίλισσα του ελληνικού τραγουδιού».

Φυσικά ιδιαίτερη αναφορά στις σελίδες του βιβλίου γίνεται και στη συμβολή της Βέμπο στην εμψύχωση του ελληνικού λαού στο αλβανικό Επος με το εμβληματικό τραγούδι της «Παιδιά της Ελλάδος Παιδιά», αλλά και τη φυγάδευσή της στη Μέση Ανατολή -μεταμφιεσμένη ως γριούλα- προκειμένου να ξεφύγει από την οργή των Γερμανών.

Οπως γράφει και η κυρία Πετρίδου: «Η Βέμπο ήταν ίνδαλμα για τις Ενοπλες Δυνάμεις της Μ.Α. Το υπουργείο Ναυτικών και Αεροπορίας διέθετε ειδικό αεροπλάνο, τη “Μεγαλόχαρη” για τις μετακινήσεις της».
Ξεχωριστή μνεία γίνεται και στα χρόνια της Αμερικής, όπου η «τραγουδίστρια της νίκης» έμεινε για δύο περίπου έτη. Εκεί, και συγκεκριμένα στο Κάρνεγκι Χολ έδωσε το σημαντικότερο ρεσιτάλ της πολύχρονης καριέρας της, καταφέρνοντας μάλιστα να γεμίσει τον επιβλητικό αυτόν χώρο όχι μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές μέσα στον ίδιο χρόνο. Σε κάθε συναυλία άλλαζε δώδεκα φορές κοστούμια, φορεσιές με τις οποίες εικονογραφούσε την «ιστορία του ελληνικού τραγουδιού».

«Μόνη της στη σκηνή, χωρίς καν μικρόφωνο, με τη συνοδεία πιάνου ή ακορντεόν και ατενίζοντας θαρραλέα τους μεγαλύτερους μουσικοκριτικούς του κόσμου. Δεν καταλάβαιναν λέξη από τα τραγούδια της, έμειναν με το στόμα ανοιχτό και την άλλη μέρα σύσσωμος ο αμερικανικός και ο ελληνικός Τύπος της Νέας Υόρκης της επιφύλαξαν θερμή υποδοχή» αναφέρει η συγγραφέας για τις εμφανίσεις της που άφησαν εποχή.

Κομβική στιγμή στην πολύχρονη καριέρα της υπήρξε και η εξέγερση του Πολυτεχνείου. Λόγω του ότι το διαμέρισμά της βρισκόταν ακριβώς δίπλα από το εκπαιδευτικό ίδρυμα, δεν ήταν λίγες οι φορές που άνοιγε το σπιτικό της προσφέροντας καταφύγιο στους φοιτητές και μαγειρεύοντάς τους με τον μοναδικό της τρόπο, καθότι ήταν και δεινή μαγείρισσα.

Η πολυτάραχη σχέση με τον Μίμη Τραϊφόρο

Ειδικό κεφάλαιο αποτελεί και η μακροχρόνια σχέση της Βέμπο με τον Μίμη Τραϊφόρο. Ορκοι, υποσχέσεις, αποχωρισμοί, καβγάδες, ζήλιες, λύπες και επανασυνδέσεις. «Αναμφίβολα ο Μίμης ήταν ένας πολύτιμος συνεργάτης, σημαντικός στιχουργός, ικανός επιθεωρησιογράφος, καλός σκηνοθέτης, αλλά όχι ως σύζυγος. Ως σύζυγος δεν της ταίριαζε, δεν της πήγαινε, δεν της άξιζε» λέει χαρακτηριστικά η συγγραφέας του βιβλίου για την αγαπημένη ερμηνεύτρια των Ελλήνων, τη σπουδαία αυτή κυρία του ελληνικού πενταγράμμου με τη μεγάλη καρδιά. Διότι η Σοφία Βέμπο αγαπήθηκε πολύ από τους Ελληνες.

Ενα δείγμα της δημοφιλίας της ήταν και το γεγονός ότι κάθε φορά που εκείνη περίμενε ταξί για να πάει από το σπίτι της, που βρισκόταν στην οδό Στουρνάρη, στο θέατρό της στην Καρόλου όλο και κάποιο αυτοκίνητο σταματούσε με προθυμία για να τη μεταφέρει. Ακόμη και πυροσβεστικά, περιπολικά και ασθενοφόρα προσφέρονταν.

Της είχε γίνει πρόταση για ταινία από studio των ΗΠΑ

Ακόμη και για την πρόταση που της είχε γίνει από την αμερικανική κινηματογραφική εταιρία Max Production για μια μεγάλη παραγωγή με θέμα τη ζωή και τη δράση της μαθαίνουμε μέσα από τις σελίδες του πλούσιου αυτού λευκώματος. Το φιλμ θα είχε τίτλο «Μια γυναίκα μέσα στις φλόγες», θα αποτελούσε αναδρομή στις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας της -με αναφορές στο αλβανικό Επος, στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και στον Εμφύλιο-, ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα κρατούσαν οι Σοφία Λόρεν, Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Τέλης Σαβάλας. «Το μεγάλο μου παράπονο είναι πως εκείνο που δεν σκέφτηκαν οι Ελληνες το σκέφτηκαν οι ξένοι. Αυτήν την ταινία έπρεπε να τη γυρίσουν Ελληνες. Τι δουλειά έχουν οι Αμερικανοί με τη Βέμπο, την Αλβανία, το Ελ Αλαμέιν, το Πολυτεχνείο» είχε πει εκείνη με διστακτικότητα για το μεγαλεπήβολο αυτό εγχείρημα που έμεινε μονάχα στα χαρτιά.

Στο βιβλίο ακόμη παρατίθενται και τα τραγούδια της Σοφίας Βέμπο (με στίχους), παρτιτούρες αλλά και σπάνιες φωτογραφίες της από τις εμβληματικές συναυλίες της -όπως εκείνη στο Παλαί ντε Σπορ το 1968- αλλά και εκδηλώσεις που είχαν πραγματοποιηθεί προς τιμήν της.

Info: Το βιβλίο με τίτλο «Σοφία Βέμπο. Τραγούδαγε την Ελλάδα και όλη η Ελλάδα τραγουδούσε μαζί της» της Κατερίνας Πετρίδου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις University Studio Press.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ