Τρίτη, 2 Μαρτίου 2021

Αιχμάλωτο το Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία

Πλήρη αδυναμία επίλυσης των προβλημάτων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά επιδεικνύουν η κυβέρνηση Παπαδήμου και ο αρμόδιος για τη ναυπηγική πολιτική, αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομικών Ευ. Βενιζέλος, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στο Πολεμικό Ναυτικό και υπονομεύοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Ο κύριος μέτοχος του Σκαραμαγκά, ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισκ. Σάφα, απειλεί για πολλοστή φορά με αναστολή λειτουργίας του, αν δεν εισπράξει ως και 105.000.000 ευρώ βάσει της αναθεωρημένης σύμβασης των «αμαρτωλών» υποβρυχίων και του «νόμου Βενιζέλου» με τον οποίο απέκτησε τα ναυπηγεία τον Οκτώβριο του 2010. Η ελληνική πλευρά αρνείται, από τον Μάρτιο του 2011, να καταβάλει τις δόσεις που εκκρεμούν, καθώς δεν πραγματοποιείται καμιά σημαντική εργασία για τα υποβρύχια. Από την πλευρά του και ο κ. Σάφα, επικαλούμενος τις συμβατικές υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου, υποστηρίζει ότι οι δόσεις συνδέονται με συγκεκριμένες ημερομηνίες και όχι με «ορόσημα» (milestones) προόδου της ναυπήγησης.

Το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ το ελληνικό κράτος έχει ήδη χρυσοπληρώσει τα υποβρύχια που παραγγέλθηκαν επί υπουργίας των Α. Τσοχατζόπουλου και Γ. Παπαντωνίου και ενώ έχει ήδη εγκριθεί η προμήθεια άλλων δύο υποβρυχίων, επί υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευ. Βενιζέλου, το Πολεμικό Ναυτικό είναι «γυμνό».: Εχει παραλάβει μόνον το «Παπανικολής» (μετά την επίλυση των γνωστών προβλημάτων κλίσης) και βλέπει τα υπόλοιπα τρία («Πιπίνος», «Ματρώζος» και «Κατσώνης») να είναι «κλειδωμένα» στον Σκαραμαγκά. Γνώστες της διαμάχης Δημοσίου – Σάφα αναφέρουν μάλιστα ότι, αν οι εταιρίες με τις οποίες συνδέεται ο Λιβανέζος επενδυτής (Abu Dhabi Mar και Privinvest) προσφύγουν στη διαιτησία, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κερδίσουν, κρατώντας μάλιστα, στο μεσοδιάστημα, «αιχμάλωτα» τα τρία ελληνικά υποβρύχια.

Αδιέξοδα

Παράλληλα, τα χρηματοδοτικά αδιέξοδα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και οι καταγγελίες των συμβάσεων συνεργασίας μαζί τους από ξένες εταιρίες (βρετανική BAE Systems, γαλλική MBDA και γερμανικές MTU και RAMSYS) έχουν προκαλέσει ανυπέρβλητα προβλήματα στην ένταξη και των νέων πυραυλακάτων στο Πολεμικό Ναυτικό. Η πρόβλεψη των πιο απαισιόδοξων παρατηρητών, τους προηγούμενους μήνες, ότι «το πρόγραμμα των πυραυλακάτων μπορεί να έχει την τύχη των υποβρυχίων», δυστυχώς δικαιώνεται.

Στην παρούσα φάση, η ναυπήγηση μιας πυραυλακάτου τύπου «Ρουσέν» (της τελευταίας εκ των πέντε παραγγελθέντων επί κυβέρνησης Σημίτη) έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά το σκάφος δεν μπορεί να παραληφθεί. Αιτία είναι η μη πραγματοποίηση των απαραίτητων ελέγχων και δοκιμών αποδοχής του σκάφους και του οπλικού του συστήματος. Οι σχετικές εργασίες έχουν διακοπεί από τον Αύγουστο του 2009 και, λόγω έλλειψης χρημάτων και της αποχώρησης της BAE Systems, είναι αδύνατον να προγραμματιστούν στο ορατό μέλλον.

Ακόμα δυσμενέστερες είναι οι προβλέψεις για τον χρόνο ναυπήγησης και ένταξης στο Πολεμικό Ναυτικό ακόμα δύο πυραυλακάτων τύπου «Ρουσέν». Η σχετική παραγγελία έγινε τον Οκτώβριο του 2008 από τον τότε υπουργό Ευ. Μεϊμαράκη και τον τότε γενικό διευθυντή Εξοπλισμών Ευ. Βασιλάκο, μολονότι είχε ήδη ανατραπεί το χρονοδιάγραμμα των προηγούμενων πέντε πυραυλακάτων. Η πλήρης εκτροπή συνεχίζεται και σήμερα, καθώς οι δύο πυραυλάκατοι βρίσκονται, εντός της Ελευσίνας, σε πολύ αρχικό στάδιο ναυπήγησης και αποκλείεται να παραδοθούν στα μέσα του 2012 (η πρώτη) και στις αρχές του 2013 (η δεύτερη), όπως ήλπιζε το Πολεμικό Ναυτικό.

Αλέξης Κίσσαβος

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ