Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2021

Black Friday: Πανικός από τη γενιά των 400 €

Απίστευτες ουρές από το ξημέρωμα στα καταστήματα για προσφορές που δεν ξεπέρασαν όμως το 20%-30%

Πρωτοφανείς εικόνες, με ανθρώπους κάθε ηλικίας να βγαίνουν στους δρόμους πριν καλά καλά ξημερώσει, να σχηματίζουν ουρές δεκάδων μέτρων και να δίνουν «μάχη» (με σπρωξίματα και φωνές) για μια θέση κοντά στην είσοδο γνωστών καταστημάτων, προκειμένου να προλάβουν τις προσφορές της «Black Friday», εκτυλίχθηκαν χθες στο κέντρο της Αθήνας.

Η «γενιά των 400 ευρώ»… υπέκυψε στις επιταγές της «γιορτής του εμπορίου», που άρχισε από τις ΗΠΑ και έχει κατακτήσει σήμερα σχεδόν όλη την Ευρώπη, και «ξεχύθηκε» στην οδό Ερμού και τους γύρω δρόμους, αναζητώντας «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, τάμπλετ, υπολογιστές, φόρμες και αθλητικά παπούτσια σε τιμές ευκαιρίας.

Το παράδειγμά τους ακολούθησαν χιλιάδες συνταξιούχοι, νεαρά ζευγάρια που δελεάστηκαν από τις προσφορές των καταστημάτων (αν και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ξεπέρασαν το 20%-30%, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό, όπου αγγίζουν το 70%-80%), αλλά και νοικοκυρές που αγόρασαν νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά τα δώρα των Χριστουγέννων. Στα Public του Συντάγματος, μία ώρα πριν ανοίξει το κατάστημα, η ουρά έφθανε τα 30 μέτρα (οι πρώτοι είχαν φτάσει στο σημείο από τις 6 το πρωί!), ενώ δεν έλειψαν και οι εντάσεις, κυρίως μεταξύ νεαρών που προσπαθούσαν να κερδίσουν λίγα… εκατοστά, για να φθάσουν πρώτοι στα ράφια.

Το αδιαχώρητο επικράτησε και στην οδό Ερμού, με τους καταναλωτές να αγοράζουν… μανιωδώς ρούχα, παπούτσια και άλλα είδη σε προσφορά, και να δέχονται τα κεράσματα (κυρίως γλυκίσματα) που πρόσφεραν κάποιοι από τους καταστηματάρχες.

Διαμαρτυρίες

Την ίδια ώρα, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος «κατακεραύνωνε» τους επιχειρηματίες που συμμετείχαν την «Black Friday», μιλώντας για «ξενόφερτες στρατηγικές πωλήσεων που καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό», ενώ μέλη της «Generation 400» ξεδίπλωναν πανό στο Σύνταγμα, καλώντας τους πολίτες να μη «χαρίσουν» τις Παρασκευές τους «στον εργασιακό μεσαίωνα».

«Blood Friday στις εφορίες»

Την άποψη ότι θα ήταν ευχής έργον να είχαμε «Black Friday» στα ταμεία των τραπεζών και της Εφορίας εκτός από τα εμπορικά καταστήματα εκφράζει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης. «Δυστυχώς, εκεί έχουμε “Blood Friday”, αφού δάνεια και φόροι μάς έχουν πιει το αίμα». Ο κ. Κορκίδης εκτιμά ότι τέτοιες πρακτικές δεν θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της μειωμένης κατανάλωσης, δεν παύει, όμως, να είναι μια προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών. Σημειώνει ακόμη ότι για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, η «Black Friday» ίσως βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων, καθώς σε πολλά είδη δεν υπάρχει φθινοπωρινή ή χειμερινή σεζόν, όπως συμβαίνει με τη μόδα.

«Αφού μας έκοψαν τις συντάξεις, ήρθαμε χαράματα μήπως γλιτώσουμε 50-100 €»

Οκτώ το πρωί, έξω από το κατάστημα γνωστής αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στη λεωφόρο Κηφισίας, άνδρες και γυναίκες περιμένουν υπομονετικά στο κρύο, ξεφυλλίζουν φυλλάδια προσφορών και ρίχνουν κλεφτές ματιές στις… σκοτεινές βιτρίνες. «Ηρθαμε από τώρα για να πιάσουμε σειρά. Αφού μας έκοψαν τις συντάξεις, ξυπνήσαμε χαράματα μήπως γλιτώσουμε 50-100 ευρώ, για να πάρουμε μια κουζίνα» λέει ο συνταξιούχος Κωνσταντίνος Επιτροπάκης, που μπήκε από τις 07.30 στο… κυνήγι των προσφορών της «Black Friday» στα καταστήματα της περιοχής. «Πέρασα και από άλλη αλυσίδα νωρίτερα. Είδα τις τιμές, αλλά εδώ λένε ότι είναι φθηνότερα. Θα μπω και θα συγκρίνω τα προϊόντα, να δω τι με συμφέρει» εξηγεί.

Οσο περνά η ώρα, όλο και περισσότεροι οδηγοί ανάβουν τα αλάρμ και σταματούν τα αυτοκίνητά τους στην άκρη του δρόμου, περιμένοντας να σηκωθούν τα ρολά του καταστήματος, ενώ το πεζοδρόμιο γεμίζει κόσμο, που σχηματίζει μια ουρά 30-35 ατόμων. Οι πόρτες ανοίγουν ακριβώς στις 09.00 και το «κορδόνι» των πελατών ορμά στο εσωτερικό του καταστήματος και… «επιτίθεται» στις τηλεοράσεις, στα κινητά τηλέφωνα, στα λάπτοπ, στις ηλεκτρικές σκούπες και στα υπόλοιπα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια. Οι περισσότεροι είναι καλά διαβασμένοι. Ρωτούν για συγκεκριμένα είδη, γνωρίζουν από πριν τις τιμές, φτάνουν στο ταμείο σε λίγα λεπτά και φεύγουν φορτωμένοι με κουτιά και σακούλες.

«Μόλις έμαθα για την “Black Friday” άρχισα να ψάχνω τις προσφορές. Ηθελα τρεις κάμερες για τους υπολογιστές του γραφείου. Από 88 ευρώ, τις βρήκα με 33» λέει ο Αθανάσιος Χολέβας, εργαζόμενος σε ιατρείο στο κέντρο της Αθήνας. Δεν νιώθουν, όμως, όλοι το ίδιο… τυχεροί και ευχαριστημένοι. «Εχασα το πρωινό μου άδικα» διαμαρτύρεται η νοικοκυρά Ολγα Θεοδοσίου, που ενημερώθηκε από το προσωπικό του καταστήματος ότι το κινητό τηλέφωνο που είχε… βάλει στο μάτι εξαντλήθηκε. «Αφού δεν υπάρχει, γιατί το διαφημίζουν στο φυλλάδιο; Πολλά είδη έχουν εξαντληθεί, επειδή οι προσφορές ξεκίνησαν από την Πέμπτη. Καλή σαν ιδέα η “Black Friday”, αλλά εγώ έχασα τον ύπνο μου και ταλαιπωρήθηκα χωρίς λόγο» αναφέρει.

Στη «μανία» των προσφορών «παραδόθηκαν» χθες σε όλη τη χώρα εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές, που γέμισαν ασφυκτικά τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Αττικής και γνωστά πολυκαταστήματα σε Ηράκλειο, Πάτρα, Βόλο και άλλες πόλεις. Το Mall Athens στο Μαρούσι πλημμύρισε από μαθητές που το… έσκασαν από το σχολείο για να αγοράσουν κινητά και PlayStation. Το εκπτωτικό χωριό McArturhGlen στα Σπάτα υποδέχθηκε περίπου 70.000 άτομα, ενώ στα Factory Outlet χιλιάδες άνθρωποι στριμώχτηκαν στους διαδρόμους τους αλλά και στον… μπουφέ, απολαμβάνοντας το δωρεάν πρωινό που πρόσφερε το εμπορικό κέντρο στους πελάτες.

Γερ. Κόντος

Μαθητές έκαναν «κοπάνα» (;) στη Θεσσαλονίκη!

Πολύς ήταν ο κόσμος που ανταποκρίθηκε χθες στο κάλεσμα πολυκαταστημάτων στη Θεσσαλονίκη για τη «Μαύρη Παρασκευή». Από νωρίς το πρωί, οι Θεσσαλονικείς ήρθαν αντιμέτωποι με ένα πρωτόγνωρο θέαμα, καθώς εκατοντάδες καταναλωτές, κυρίως νεαρής ηλικίας, δημιούργησαν ουρές έξω από τα πολυκαταστήματα για να αγοράσουν αγαθά σε τιμές… «Black Friday». Μάλιστα, λέγεται ότι πολλοί μαθητές έκαναν και κοπάνα για να προλάβουν κάποιες προσφορές!

«Περιμένουμε να δούμε αν ο κόσμος είναι ευχαριστημένος ή προβληματισμένος. Αυτό θα φανεί από τις εκτιμήσεις του για το ποσοστό των εκπτώσεων, γιατί εκπτώσεις της τάξης του 10% ή 20% δεν παραπέμπουν στον θεσμό της “Black Friday”, όπως συναντάται στο εξωτερικό, εκεί όπου οι τιμές τέτοια ημέρα είναι πράγματι εξευτελιστικές» δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης.

Ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει ότι πράγματι σε κάποια καταστήματα υπήρξε συνωστισμός και σχολιάζει πως «ο κόσμος ψάχνει τις ευκαιρίες, γιατί δεν φτάνουν τα χρήματά του». Σε κάθε περίπτωση, η εκτίμηση των αποτελεσμάτων για τον εμπορικό κόσμο θα γίνει τις επόμενες ημέρες.
Απευθυνόμενος στους καταναλωτές, τους συνιστά να προσέχουν τις τιμές, ενώ γενικά αναφέρει ότι δεν έχουν σημειωθεί «παρατράγουδα» και εκτιμά πως «η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν επιθυμεί να κοροϊδέψει τον πελάτη, με κάποιες εξαιρέσεις βέβαια που επιβεβαιώνουν τον κανόνα».

{{-PCOUNT-}}22{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ