Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2020

Δέσμες αλλά με μπαλαντέρ!

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «συνεχίζει τον χαρακτήρα του λυκείου ως απομίμηση φροντιστηρίου»

Το σύστημα των δεσμών, με την προσθήκη ενός μαθήματος-μπαλαντέρ που ξεκλειδώνει περισσότερα του ενός Επιστημονικά Πεδία, θυμίζει το εξεταστικό που ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες το υπουργείο Παιδείας. Ωστόσο, το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση διατηρεί τον «εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα του λυκείου, το οποίο συνεχίζει να μοιάζει με απομίμηση φροντιστηρίου» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο εκπαιδευτικός αναλυτής Χρήστος Κάτσικας. Υπενθυμίζεται ότι το νέο εξεταστικό, το οποίο θα εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά και θα είναι μεταβατικό, περιλαμβάνει τρεις ομάδες προσανατολισμού, πέντε Επιστημονικά Πεδία και τέσσερα ή πέντε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ανάλογα με το αν ο υποψήφιος επιθυμεί να δηλώσει σχολές σε ένα ή παραπάνω πεδία.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι επιτυχόντες θα μπορούν να «ξεκλειδώσουν» περισσότερα τμήματα (ακόμη και πάνω από 40), όμως αυτό φαίνεται ότι είναι το μοναδικό σοβαρό πλεονέκτημα του νέου συστήματος.

Δυσλειτουγίες

Κατά τα άλλα, η εν λόγω μεταρρύθμιση έχει σαφείς δυσλειτουργίες, αρχής γενομένης από τον συνδυασμό μαθημάτων σε κάθε ομάδα προσανατολισμού. Σημειώνεται ότι οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στο Τρίτο Επιστημονικό Πεδίο μέσω Βιολογίας και στο Τέταρτο μέσω Μαθηματικών, ενώ οι υποψήφιοι των Θετικών Σπουδών και των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής μπορούν να εισαχθούν σε τμήματα του Τρίτου ή του Τέταρτου Πεδίου αν εξεταστούν σε Βιολογία ή Ιστορία.

«Ο συνδυασμός αυτός είναι ένα μπάλωμα σε μια κουρελού. Η επιλογή των μαθημάτων δεν έγινε με παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά πρόκειται για ένα μπάλωμα που σχετίζεται με τις πιέσεις των επιστημονικών ενώσεων στο υπουργείο Παιδείας και τις ειδικότητες καθηγητών που έχει στη διάθεσή του» σημειώνει ο κ. Κάτσικας. Και εξηγεί: «Για παράδειγμα, ένας μαθητής των Θεωρητικών Σπουδών μπορεί με ένα μάθημα, αυτό της Βιολογίας, να εισαχθεί στην Ιατρική και το ερώτημα είναι αν μπορεί να αντεπεξέλθει. Πώς είναι δυνατόν ένας υποψήφιος που δεν έχει διδαχθεί Φυσική Κατεύθυνσης να παρακολουθήσει σπουδές σε Ιατρική Σχολή; Αντιστοίχως, ένας μαθητής των Θετικών Σπουδών, επιλέγοντας την Ιστορία, μπορεί να εισαχθεί στη Νομική αλλά, σε αυτήν την περίπτωση, το κακό είναι μικρότερο».

Τα παράδοξα, ωστόσο, δεν σταματούν εκεί. Υποψήφιοι που δηλώνουν σχολές στο Δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές Σπουδές) δεν έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν θέσεις στις συναφείς σχολές του Πέμπτου Επιστημονικού Πεδίου (Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής). «Επιπλέον, υποψήφιοι του Πέμπτου Πεδίου δεν έχουν πρόσβαση στις φυσικομαθηματικές σχολές, δηλαδή το Δεύτερο και το Πέμπτο Πεδίο, που θεωρητικά είναι συμβατά, πλέον δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους» υπογραμμίζει ο κ. Κάτσικας. Τέλος, όπως ο ίδιος τονίζει, υποψήφιοι του Πρώτου Επιστημονικού Πεδίου (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Σπουδές) που εξετάζονταν στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και διεκδικούσαν θέσεις σε οικονομικές σχολές, χάνουν αυτό το δικαίωμα.

Δύο ταχυτήτων

Ο κ. Κάτσικας θέτει ακόμη ένα ζήτημα, το γεγονός ότι θα δημιουργηθούν μαθητές «δύο ταχυτήτων». «Σκεφτείτε ότι μέσα στην αίθουσα θα βρίσκονται παιδιά που θα εξετάζονται πανελλαδικώς στο μάθημα και παιδιά που απλώς θα θέλουν να το περάσουν με ένα “10” γιατί θα το “δίνουν” ενδοσχολικά. Θα σπάει η τάξη στα δύο, κάποιοι μαθητές ως άλογα κούρσας θα ενδιαφέρονται για τις λεπτομέρειες, θα επιμένουν και θα εμβαθύνουν, και άλλοι θα κοιτάνε πώς να περάσει η ώρα για να τελειώσουν» διευκρινίζει ο εκπαιδευτικός αναλυτής.

Διδασκαλία στα τυφλά για τους καθηγητές

Στα «τυφλά» φαίνεται ότι θα πρέπει να κινηθούν οι καθηγητές ορισμένων μαθημάτων, οι οποίοι το επόμενο διδακτικό έτος θα κληθούν να διδάξουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για τα οποία δεν υπάρχουν αναλυτικά προγράμματα. Ο κ. Κάτσικας επισημαίνει: «Υπάρχουν ψηφισμένα προγράμματα, επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου, που όμως αντιστοιχούν στο εξεταστικό σύστημα Λοβέρδου – Αρβανιτόπουλου. Με το καινούργιο σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, είναι άγνωστο το τι θα διδάξει ο εκπαιδευτικός». Σημειώνεται ότι τα αναλυτικά προγράμματα είναι απαραίτητα γιατί δίνουν στους διδάσκοντες τις κατευθυντήριες γραμμές. Ενδεικτικά, δεν υπάρχουν αναλυτικά προγράμματα για τα μαθήματα της Χημείας και των Λατινικών, καθώς έως πέρυσι δεν εξετάζονταν στις πανελλαδικές.

Αγκάθι
«Το εξεταστικό σύστημα άλλαξε, αλλά τα αναλυτικά προγράμματα δεν είναι ταυτόσημα» σημειώνει ο κ. Κάτσικας, οποίος αναδεικνύει ακόμη ένα «αγκάθι» στο νέο εξεταστικό, αυτό της αντιστοιχίας τμημάτων και Επιστημονικών Πεδίων. «Το γεγονός ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί σε ποιο Πεδίο εντάσσεται κάθε τμήμα και σχολή αποτελεί μια εκκρεμότητα που πρέπει άμεσα να διευθετηθεί, γιατί θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους υποψηφίους της επόμενης χρονιάς. Σε γενικές γραμμές, μπορούμε να καταλάβουμε από τους τίτλους πού ανήκει κάθε τμήμα, αλλά τι γίνεται, για παράδειγμα, με τη Σχολή Περιβάλλοντος ή τη Σχολή Τουρκικών Σπουδών; Πού θα ενταχθούν αυτές;» διερωτάται ο εκπαιδευτικός αναλυτής.

Εύη Πανταζοπούλου

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ποίημα για Κούλη ασφυκτικούλη

Η Μούσα αρνείται να φορέσει μάσκα γιατί δεν της πάει, ως ελεύθερη κόρη του Διός που είναι. Γι’ αυτό υπαγόρευσε στιχοπλοκή Από τον Παναγιώτη...

Συνέντευξη βόμβα του καθηγητή Ιωαννίδη στη «δημοκρατία» του Σαββάτου

Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στην εφημερίδα «δημοκρατία» του Σαββάτου ο διακεκριμένος καθηγητής Παθολογίας, Έρευνας και Πολιτικής Υγείας και Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ Ιωάννης Ιωαννίδης...

Φαιδρή δήλωση της Προέδρου Κατερίνας Σακελλαροπούλου που υποβαθμίζει τον εθνικό κίνδυνο

«Δυσάρεστη η εξέλιξη στα ελληνοτουρκικά, αλλά η πανδημία είναι το μεγάλο πρόβλημα» Μια φαιδρή όσο και απίστευτη δήλωση έκανε χθες η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα...

Κατάρρευση μισθών εν μέσω πανδημίας καταγράφει η ΓΣΕΕ

Αυξήθηκαν από το 1% στο 12% οι εργαζόμενοι με αποδοχές έως 200 ευρώ! Το 31% το δεύτερο τρίμηνο έλαβε λιγότερα από 650 ευρώ μεικτά Τη...

Μια ανάσα από το Καστελόριζο το «Oruc Reis», παραβιάζει χωρίς αντίδραση την υφαλοκρηπίδα μας

Συνεχίζουν οι Τούρκοι το... μαρτύριο της σταγόνας, έχοντας στο στόχαστρο την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα σε Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο....