Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2020

ΕΛ.ΑΣ.: Επικίνδυνες Αποστολές για τους ιπτάμενους αστυνομικούς!

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η επίλεκτη ομάδα των ελικοπτεράδων είναι το άγρυπνο (εναέριο) μάτι στην προστασία του πολίτη και των συνόρων

Είναι οι φρουροί των νόμων στους αιθέρες, είναι το προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. που επιβλέπει, δίνει πληροφορίες και κατευθύνσεις νευραλγικής σημασίας σε κάθε είδους αστυνομικές επιχειρήσεις. Πρόκειται για τους αποκαλούμενους ελικοπτεράδες, δηλαδή το ιπτάμενο και επίγειο προσωπικό της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων της ΕΛ.ΑΣ. Οι ελικοπτεράδες υποδέχτηκαν την «κυριακάτικη δημοκρατία» στις εγκαταστάσεις τους, στον διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», και οι έμπειροι χειριστές και μηχανικοί της Αστυνομίας διηγήθηκαν τις εμπειρίες τους.

Η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων διαθέτει συνολικά πέντε ελικόπτερα, κατασκευής της Airbus Helicopters. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τρία BO-105 και δύο EC-135. Ολα τα ελικόπτερα είναι εφοδιασμένα με σύγχρονο εξοπλισμό για την υποστήριξη αστυνομικών επιχειρήσεων, όπως διόπτρες νυχτερινής όρασης, προβολείς φωτός μεγάλης ισχύος και σύστημα λήψης και μετάδοσης εικόνας στο κέντρο επιχειρήσεων, με δυνατότητα θερμικής απεικόνισης. Η διάρκεια πτήσης τους συνήθως κρατάει δύο έως δυόμισι ώρες, αναλόγως του φορτίου, του είδους εξοπλισμού κ.λπ.

Από το 1995

Μιλώντας στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο διοικητής της υπηρεσίας και μηχανικός ελικοπτέρων, αστυνομικός διευθυντής Βασίλης Βασιλείου, τονίζει: «Η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων είναι η αστυνομική υπηρεσία που υποστηρίζει και ενισχύει, από το 1995, το έργο της Ελληνικής Αστυνομίας από αέρος, όποτε αυτό κρίνεται αναγκαίο. Η υπηρεσία είναι πάντα σε ετοιμότητα με ελικόπτερα, εφοδιασμένα με σύγχρονο εξοπλισμό για την υποστήριξη των αστυνομικών επιχειρήσεων. Το αστυνομικό προσωπικό της βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα, εκπαιδεύεται συνεχώς, τηρεί αυστηρά πρότυπα ασφαλείας, έχοντας επιτύχει στην 20ετή της πορεία μηδενικό δείκτη ατυχημάτων. Σε καθημερινή βάση κάνουμε το καλύτερο δυνατό, συμβάλλοντας από ψηλά στον συνεχή αγώνα της ΕΛ.ΑΣ. στη μάχη κατά του εγκλήματος και στην προσπάθεια που καταβάλλει το Σώμα για την προστασία των πολιτών και τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους».

Το προσωπικό της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων προέρχεται από το μόνιμο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, που επιλέγεται με αυστηρά κριτήρια και εκπαιδεύεται σε συνεχή βάση. Διακρίνεται στο ιπτάμενο προσωπικό, στο οποίο υπάγονται οι χειριστές και οι τεχνίτες των εναέριων μέσων, και στο προσωπικό διοικητικής υποστήριξης. Η προβλεπόμενη οργανική δύναμη είναι 11 χειριστές (εκ των οποίων οι τέσσερις είναι χειριστές – εκπαιδευτές), 16 τεχνικοί ελικοπτέρων (εκ των οποίων οι τρεις είναι επιθεωρητές, οι τέσσερις πιστοποιημένοι μηχανικοί και οι εννέα εκπαιδευόμενοι) και οκτώ αστυνομικοί ως προσωπικό διοικητικής υποστήριξης.

Η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της ΕΛ.ΑΣ. ιδρύθηκε το 1995 και πλέον υπάγεται στη Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων. Αποστολή της, η υποστήριξη και ενίσχυση του έργου της Αστυνομίας και ειδικότερα η από αέρος αστυνόμευση όλης της Ελλάδας για θέματα πρόληψης και καταστολής της εγκληματικότητας, η επιτήρηση – φύλαξη των εξωτερικών συνόρων για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, η διάσωση και έρευνα (στις φωτιές του 2007 τα ελικόπτερα προσγειώθηκαν σε χωριά της Πελοποννήσου και απεγκλώβισαν κατοίκους που κινδύνευαν, ενώ είχαν μεταφέρει από απομακρυσμένες περιοχές περιστατικά που έχρηζαν άμεσης μεταφοράς σε νοσοκομεία κ.λπ.).

Στην υπηρεσία του έθνους

Συμμετέχουν και στην αναζήτηση διωκόμενων προσώπων που έχουν εξαφανιστεί (προσφάτως η υπηρεσία έλαβε μέρος στην αστυνομική επιχείρηση για τους ληστές του Διστόμου, στο κρησφύγετο της Χρυσής Ακτής, στη Νέα Αγχίαλο Μαγνησίας, όπως και στις έρευνες για τον εντοπισμό των Αλβανών δραπετών κ.λπ.). Αναλαμβάνουν, επίσης, τη συνοδεία και μεταφορά υψηλών προσώπων και συμβάλλουν στο έργο της εθνικής και πολιτικής άμυνας της χώρας.

Οι διαβαθμισμένες επιχειρήσεις και το «τρίγωνο του διαβόλου»!

Οι χειριστές των ελικοπτέρων έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά με εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και η δουλειά τους απαιτεί όχι μόνο καθημερινή μελέτη και εκπαίδευση στους κανόνες της μετεωρολογίας, οι οποίοι μπορούν κυριολεκτικά να τους σώσουν τη ζωή την ύστατη στιγμή, αλλά και τη δέουσα συγκέντρωση σε αυτό που κάνουν. Δηλαδή, ταυτόχρονα να χειρίζονται το ελικόπτερο, να κοιτούν προς όλες τις κατευθύνσεις και να μεταδίδουν πληροφορίες και εικόνες διορθώνοντας συνεχώς την πορεία τους και τη θέση τους σε σχέση με τους ανέμους και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν. Οι δύο χειριστές που βρίσκονται πάντα εντός του ελικοπτέρου και ο μηχανικός που χειρίζεται τις κάμερες λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης ως ένα καλοπρογραμματισμένο σύνολο, συντονισμένο με κάθε ιδιοτροπία ή αντίδραση του ελικοπτέρου ακόμα και με τον παραμικρό θόρυβο που μπορεί να τους ξενίσει.

Χειριστές της υπηρεσίας περιέγραψαν στην εφημερίδα μας τις εμπειρίες τους και όσα έχουν ζήσει εντός της ατράκτου και πίσω από τα χειριστήρια του κόκπιτ, ωστόσο, δεν επιθυμούν για λόγους ασφαλείας να δημοσιευτούν τα στοιχεία τους, καθώς συμμετέχουν σε εξαιρετικά διαβαθμισμένες αποστολές. Αναφέρθηκαν στο λεγόμενο ελληνικό «τρίγωνο του διαβόλου» ή το «πέρασμα της Κασσάνδρας», όπως το αποκαλούν οι πιλότοι της ΕΛ.ΑΣ., στην Ιεράπετρα της Κρήτης, όπου εκεί οι πλευρικοί, ισχυροί και με συνεχώς εναλλασσόμενη κατεύθυνση άνεμοι είναι τέτοιοι, που κυριολεκτικά μπορούν να καρφώσουν με ευκολία στις απότομες πλαγιές ένα ελικόπτερο.

«Αντίστοιχα επικίνδυνα σημεία θεωρούνται ο Καφηρέας και το Κάβο Ντόρο, νότια της Καρπάθου, και αρκετά σημεία στην Πίνδο. Σε εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση είχε περιέλθει το πλήρωμα των ελικοπτέρων, για παράδειγμα, στις φωτιές της Πεντέλης, όπου εξαιτίας ενός απότομου καθοδικού ρεύματος που προκάλεσαν οι υψηλές θερμοκρασίες της πυρκαγιάς λίγο κόντεψε να πάρει άσχημη τροπή. Η μετεωρολογική γνώση και εμπειρία σώζει και είναι άκρως απαραίτητο ο πιλότος να βρίσκεται σε συνεχή θέση να διαβάζει τα νέφη και τον καιρό» παραδέχονται οι χειριστές.

Οπως λένε, «τουλάχιστον δύο φορές έχουν επιχειρήσει να μας καταρρίψουν από εδάφους με ριπές αυτόματων όπλων, και οι δύο αυτές φορές ήταν σε πτήσεις για τον εντοπισμό χασισοφυτειών στα Ζωνιανά της Κρήτης. Αυτό όμως που πάντα μας προκαλεί τη μεγαλύτερη ανησυχία είναι η ίδια η φύση. Οι γλάροι και οι αετοί μοιάζουν να είναι ένας από τους πλέον αστάθμητους παράγοντες, αφού αναγκαζόμαστε κάθε φορά να προσέχουμε σε περίπτωση που πετούν δίπλα μας και να διορθώνουμε ανάλογα την πορεία μας. Είναι τα μόνα πτηνά που δεν φοβούνται τον θόρυβο της μηχανής του ελικοπτέρου και δεν απομακρύνονται».

Χιλιάδες ώρες πτήσης με ασφάλεια

Συνολικά 176 ώρες πτήσης για περιπολίες πραγματοποίησαν οι ελικοπτεράδες το 2013, 44 ώρες για συνοδεία υψηλών προσώπων και μεταφορά κομάντο της ΕΚΑΜ για επείγουσες αστυνομικές επιχειρήσεις, ενώ το 2014 ο αριθμός των ωρών πτήσης «εκτοξεύτηκε» στις 527 ώρες, κυρίως λόγω της ελληνικής προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων συνέβαλε τα μέγιστα στην αναζήτηση διωκόμενων προσώπων το 2013, όπως στην περίπτωση του εντοπισμού της συμμορίας του Αλβανού δραπέτη Κόλα και των συνεργών του, σε Βοιωτία, Φωκίδα, Αιτωλοακαρνανία, Θεσπρωτία και Ιωάννινα. Την επόμενη χρονιά οι ελικοπτεράδες συμμετείχαν ενεργά στις έρευνες μετά τη ληστεία του Διστόμου για τον εντοπισμό της συμμορίας του Σπύρου Δραβίλα αλλά και των συνεργών του.

Η υπηρεσία συμμετέχει και στην αναζήτηση εξαφανισθέντων προσώπων, όπου ενδεικτικά το 2013 πραγματοποίησε 22 ώρες πτήσης και 36 ώρες το 2014. Μεγάλη και καίρια είναι η συνδρομή των ελικοπτέρων στις έρευνες για τον εντοπισμό φυτειών κάνναβης, οι οποίες δεν μπορεί να εντοπιστούν με άλλον τρόπο, δηλαδή από τις επίγειες δυνάμεις, αφού κρύβονται μέσα σε δασικές περιοχές ή μέσα σε φυτείες καλαμποκιών. Οι πτήσεις αυτές πραγματοποιούνται σε όλη την ελληνική επικράτεια και κυρίως στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο και τη Μακεδονία. Για τον σκοπό αυτόν το 2013 πραγματοποιήθηκαν 33 ώρες πτήσης και το 2014 93 ώρες.

Τεράστια είναι η συμβολή των ελικοπτέρων όμως, σύμφωνα με τους χειριστές της, και στον έγκαιρο εντοπισμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων κατά μήκος κυρίως των εθνικών οδικών δικτύων, στην έγκαιρη μετάδοση πληροφοριών στο Κέντρο Επιχειρήσεων για τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν και στον έγκαιρο εντοπισμό εστιών πυρκαγιάς, όπως συνέβη το 2014 στην περίπτωση της Μαλακάσας. Από αέρος έχουν εντοπιστεί και βυτιοφόρα οχήματα που άδειαζαν τοξικά απόβλητα σε δασικές περιοχές και πλοία που είχαν προκαλέσει πετρελαιοκηλίδες στη θάλασσα. Ακόμα και η φωτιά στο «Highspeed 5», στον Μώλο Κερατσινίου τον περασμένο Μάρτιο, εντοπίστηκε από τους ελικοπτεράδες.

Μάλιστα, οι πρωτιές των Ελλήνων ελικοπτεράδων είναι πολλές, καθώς θεωρούνται από τους καλύτερα εκπαιδευμένους χειριστές παγκοσμίως, δεδομένου ότι έρχονται αντιμέτωποι με ένα από τα πιο δύσκολα γεωγραφικά ανάγλυφα του κόσμου, αυτό του ελλαδικού χώρου, το οποίο εξαιτίας των πολλών ορεινών όγκων δημιουργεί πολλές και άκρως επικίνδυνες καταστάσεις. Ανθρωποι και μηχανές φτάνουν στα όριά τους στην ΕΛ.ΑΣ., αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι τα ελικόπτερα αυτά έχουν πραγματοποιήσει συνολικά 26.000 ώρες πτήσης και παρ’ όλα αυτά ο δείκτης ατυχημάτων είναι μηδενικός!

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Κλοιός της Αντιτρομοκρατικής στο μνημόσυνο του Κατσίφα στις Βουλιαράτες

Σε κλίμα αυστηρών απαγορεύσεων τελέστηκε το Σάββατο στο χωριό του, τις Βουλιαράτες της Βορείου Ηπείρου, το διετές μνημόσυνο στη μνήμη του Κωνσταντίνου Κατσίφα, του...

Οσμή σκανδάλου με νέο υπερκοριό αγγίζει το Μαξίμου

Το παρασκήνιο στον διαγωνισμό της ΕΥΠ. Το κόστος του συστήματος που «φωτογραφίζεται» φτάνει τα 6.200.000 €, όταν αντίστοιχα κοστίζουν 3.000.000 € Τα διθυραμβικά δημοσιεύματα σε...

Εθνικισμός η επέκταση στα 12 μίλια για τον Χρυσοχοΐδη! Η κυβέρνηση τον καλύπτει (επομένως συμφωνεί)

«Υποχώρηση» σάλπισε και ο Χρυσοχοΐδης Σε μια απαράδεκτη δήλωση εθνικής υποχώρησης, που δικαιώνει τα επιχειρήματα των Τούρκων και εκθέτει συνολικά την κυβέρνηση, καθώς έρχεται σε...

ΕΛΙΑΜΕΠ: Οι υπόγειες διαδρομές στο άντρο του εθνομηδενισμού

Το μακρύ χέρι των Γερμανών και τα πρόσωπα που συνδέονται άμεσα με τα συμφέροντα του Βερολίνου, τη Λέσχη Μπίλντερμπεργκ και φτάνουν μέχρι το Μαξίμου....