Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2020

Ελεγχος της εναέριας κυκλοφορίας με ραντάρ για… απόσυρση!

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η «κυριακάτικη δημοκρατία» μπήκε στο στρατηγείο και κατέγραψε τα προβλήματα των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια των πτήσεων

Προσπαθούν να ρυθμίσουν την… εναέρια κυκλοφορία στη χώρα μας με απαρχαιωμένα ραντάρ, σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό, κουτσουρεμένες άδειες και κομμένα ρεπό. «Το βασικό μας ραντάρ, που εξυπηρετεί τον ελληνικό εναέριο χώρο συνολικά, εγκαταστάθηκε το 1999 και αναβαθμίστηκε μία φορά, το 2008. Στην ίδια κατάσταση βρίσκονται και τα τοπικά ραντάρ, που εξυπηρετούν τα κατά τόπους αεροδρόμια, τη στιγμή που η διεθνής πρακτική προτείνει την πλήρη αντικατάστασή τους ανά 12 έτη, με συνεχείς ενδιάμεσες αναβαθμίσεις. Για να το πούμε απλά, όχι μόνο δεν χρησιμοποιούμε τεχνολογίες αιχμής, αλλά είναι σαν να έχουμε ακόμα το κινητό τηλέφωνο που αγοράσαμε πριν από 16 χρόνια!» λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) Σπύρος Ρολάκης.

Τα στοιχεία που έδωσε πριν από λίγα 24ωρα στη δημοσιότητα η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας έστρεψε επιτέλους την προσοχή στα καυτά θέματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό. Σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας δουλεύουν σήμερα περίπου 550 ελεγκτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕΚΕ, σε κάθε ελεγκτή αντιστοιχούν πια γύρω στις 1.230 πτήσεις ετησίως, 112% περισσότερες σε σύγκριση με το 2002. «Πέρυσι, με αυτό το προσωπικό, εξυπηρετήσαμε 678.000 πτήσεις. Το 2002, 707 ελεγκτές είχαν εξυπηρετήσει 411.000 πτήσεις. Επομένως, μιλάμε για 65% περισσότερες πτήσεις, με 22% λιγότερο προσωπικό. Εδώ και μια τριετία δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη, μόνο καταργήσεις οργανικών θέσεων. Ακόμη όμως και αν προσληφθούν αύριο το πρωί νέοι ελεγκτές, θα μπορούν να διαχειριστούν μόνοι τους την κυκλοφορία το 2020!» αναφέρει ο Σπύρος Ρολάκης.

Προσλήψεις

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι τα τελευταία 20 χρόνια προσελήφθησαν 270 άτομα, όταν συνταξιοδοτήθηκαν 440, ενώ το 2015 οι ελεγκτές είναι κατά 8% λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα, ακόμα και αν γίνουν νέες προσλήψεις, θα χρειαστεί μια πενταετία για να είναι σε πλήρη λειτουργική ετοιμότητα. Από την άλλη, οι επίσημες προβλέψεις «θέλουν» την κίνηση στον εναέριο χώρο της Ελλάδας να παρουσιάζει ως το 2022 μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 5%. «Με τα σημερινά προβλήματα, δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση για λόγους ασφαλείας. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης θα αναγκάσει το σύστημα να δίνει αρκετές καθυστερήσεις, με οικονομικό κόστος για τις αεροπορικές εταιρίες και ανυπολόγιστο κόστος για την εικόνα της χώρας μας, ως τουριστικού προορισμού» εξηγεί ο ίδιος, μπαίνοντας στη σκοτεινή αίθουσα του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας, στο αεροδρόμιο «φάντασμα» του Ελληνικού.

Δίπλα στην έρημη από το 2001 πίστα και τον παλιό πύργο ελέγχου, περίπου 200 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας «σκανάρουν» καθημερινά όλο τον εναέριο χώρο του FIR Αθηνών και παρακολουθούν την πορεία κάθε πολιτικού ή στρατιωτικού αεροσκάφους, μέσα από τις εικόνες που στέλνουν τα ραντάρ στις οθόνες των ηλεκτρονικών υπολογιστών τους. «Ο κόσμος νομίζει ότι η δουλειά μας αρχίζει και τελειώνει στον πύργο ελέγχου, στα Σπάτα. Η… καρδιά της υπηρεσίας μας όμως βρίσκεται εδώ, στο Ελληνικό».
Μικροί και μεγάλοι χάρτες, κόκκινες περιστρεφόμενες καρέκλες, δεκάδες υπολογιστές με φωτεινές ενδείξεις και περίπου 20 ελεγκτές, με ακουστικά στα αυτιά, που… εκτοξεύουν εντολές προς Ελληνες και ξένους πιλότους. «Ο πύργος ελέγχου στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” δίνει πληροφορίες για τον άνεμο, την τροχοδρόμηση, την απογείωση. Αμέσως μετά και ώσπου να έρθει η ώρα της προσγείωσης, αναλαμβάνουμε εμείς. Από αυτόν τον θάλαμο καθορίζουμε σε ποιο ύψος θα πετάξει το αεροπλάνο, την πορεία που θα ακολουθήσει, ακόμα και την ταχύτητά του. Το αεροδρόμιο μπορεί να… μετακόμισε, η υπηρεσία μας όμως δεν έφυγε από το Ελληνικό. Και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει άμεσα, ακόμα και αν η έκταση περάσει σε ιδιώτες».

Τα όρια

Στην άλλη άκρη του «στρατηγείου» των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ο προϊστάμενος βάρδιας «μετράει» την κίνηση των επόμενων ωρών. «Στο πάνω μέρος της οθόνης φαίνεται η κίνηση ανά ώρα. Στην κάτω πλευρά η κίνηση ανά λεπτό. Οταν οι γραμμές κοκκινίζουν, έχουμε ξεπεράσει τα όρια που επιτρέπει ο νόμος». Τα ραντάρ του κέντρου ελέγχου «συλλαμβάνουν» καθημερινά τους ελιγμούς χιλιάδων αεροπλάνων. «Το καλοκαίρι δεν πήραμε ανάσα. Αν τηρούσαμε τον κανονισμό, μέναμε δηλαδή μία ώρα στην οθόνη και μισή ώρα εκτός, η χώρα δεν θα είχε πετύχει το ρεκόρ των 20.000.000 αφίξεων. Από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο του 2014 δουλέψαμε σε πυρετώδεις ρυθμούς, με πίεση και άγχος να μη γίνει κάποιο λάθος. Δύο συνάδελφοι έφυγαν από αυτή την αίθουσα λιπόθυμοι, με ασθενοφόρο. Δυστυχώς, όμως, αυτή την υπερπροσπάθεια δεν την εκτίμησε κανείς» αναφέρει ο κ. Ρολάκης.
Να σημειωθεί ότι η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας έχει επανειλημμένως επισημάνει τα προβλήματα και έχει καταστήσει σαφές ότι σημειώνονται συχνά περιστατικά κόπωσης που προέρχονται από υπερβολική εργασία, καθώς το προσωπικό δεν παίρνει άδειες και δουλεύει συχνά και στα ρεπό του. Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο η ΕΕΕΚΕ είχε στείλει πολυσέλιδη σχετική επιστολή και στον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, απαιτώντας, μεταξύ άλλων, να προβεί σε μεταρρυθμίσεις που θα λύσουν τα προβλήματα.

Παγκόσμια πρωτοτυπία!

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας συγκροτούν μια… ξεχωριστή κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων, που ζητούν εδώ και χρόνια να αποχωρήσουν από το Δημόσιο, αλλά δεν μπορούν! «Θέλουμε να φύγουμε και δεν μας αφήνουν! Σχεδόν σε όλο τον κόσμο, όπως προβλέπει και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι ελεγκτές υπάγονται σε έναν αυτοτελή πάροχο αεροναυτιλίας. Μόνο στην Ελλάδα δεν ισχύει αυτό» εξηγεί ο ο πρόεδρος της ΕΕΕΚΕ. Η μισθοδοσία των ελεγκτών δεν επιβαρύνει τα ταμεία του Δημοσίου. «Από το Eurocontrol πληρωνόμαστε. Από κάθε αεροπλάνο που περνάει πάνω από τη χώρα, από το διεθνές επιβατικό κοινό. Σε κάθε κράτος αντιστοιχεί ένα ποσό, ανάλογα με τις επενδύσεις που γίνονται, τη συντήρηση των συστημάτων ασφαλείας, τους μισθούς των υπαλλήλων και άλλους παράγοντες».
Οι πτήσεις που διαχειρίζεται ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας χρεώνονται με τέλη διαδρομής, ανάλογα με τα μίλια που διανύουν. Σύμφωνα με την ΕΕΕΚΕ, το 2014, τα έσοδα που προήλθαν από αυτήν τη διαδικασία πλησίασαν τα 180.000.000 ευρώ. Οπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, κάθε χώρα έχει την υποχρέωση να διαθέτει αυτά τα χρήματα για επενδύσεις στην εναέρια κυκλοφορία (π.χ. μηχανήματα), στην εκπαίδευση και τη μισθοδοσία του προσωπικού. «Πρόκειται δηλαδή για ανταποδοτικά τέλη, που επιστρέφονται από το Eurocontrol, με την προϋπόθεση ότι θα δηλωθούν ως δαπάνες για συγκεκριμένες επενδύσεις. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά εξοπλισμού, αλλά και οι προσλήψεις νέων ελεγκτών δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος» επισημαίνει ο κ. Ρολάκης.

Μικροί πρωθυπουργοί με «άπταιστα αγγλικά»

Στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας οι ελεγκτές λειτουργούν σαν μικροί… πρωθυπουργοί. «Από τη στιγμή που θα αρχίσουν να δίνουν εντολές, κανείς δεν παρεμβαίνει στη δουλειά τους. Στα έκτακτα περιστατικά πρέπει να σκεφθούν αμέσως δύο λύσεις, δύο σενάρια. Μια κίνηση μπορεί να σώσει ανθρώπινες ζωές» λέει ο κ. Ρολάκης. Οπως συνέβη τον περασμένο Σεπτέμβριο, κοντά στο Αγιο Ορος, όταν ένα λιθουανικό Sukhoi 26 που κατευθυνόταν στην αεροπορική βάση του Τατοΐου, προκειμένου να λάβει μέρος σε αεροπορικές επιδείξεις, χάθηκε από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας και «βούτηξε» στη θάλασσα.

«Δεν είχαμε εμείς την ευθύνη για το συγκεκριμένο περιστατικό. Ωστόσο, το σήμα για τον εντοπισμό του δόθηκε από μια συνάδελφό μας, εδώ. Με τον επαγγελματισμό και την παρατηρητικότητά της ο πιλότος γλίτωσε. Τον βρήκαν, έπειτα από λίγη ώρα, στο νερό. Εχουμε αντιμετωπίσει πολλές φορές τέτοιες καταστάσεις. Μονοκινητήρια αεροπλάνα, ακόμα και στρατιωτικά που παρουσίασαν κάποια βλάβη ή αεροσκάφη που βρίσκονταν εκτός του τομέα μας, αλλά τα εντοπίσαμε εμείς».
Η εκπαίδευση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας διαρκεί τρία χρόνια. «Εκτός από το πτυχίο πανεπιστημίου, που είναι απαραίτητο, τα άριστα αγγλικά, αλλά και πολλές γνώσεις γύρω από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ο ελεγκτής εκπαιδεύεται για ακόμη μία διετία, προτού αναλάβει οποιαδήποτε ευθύνη διαχείρισης του εναέριου χώρου. Ο λόγος είναι προφανής. Η δουλειά μας μοιάζει με μια σειρά από παρτίδες σκάκι, με αντίπαλο τον υπολογιστή. Με τη διαφορά ότι δεν επιτρέπεται να χαθεί ούτε ένα πιόνι» καταλήγει ο κ. Ρολάκης.

Γεράσιμος Κόντος

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Άδωνις «ξεφουρνίζει» λουκέτα με το μέτρο – Η γνωστή αλυσίδα «Βενέτη» ανακοίνωσε κλείσιμο καταστήματος

Ο Άδωνις «ξεφουρνίζει» λουκέτα με το μέτρο Bρήκε χθες χρόνο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης από τον σχολιασμό της γενικής επικαιρότητας και προχώρησε...

Ληστεία με τα αναδρομικά στις συντάξεις!

Αντί ο ΕΦΚΑ να πιστώσει στους λογαριασμούς των δικαιούχων τα ακριβή ποσά, κατέβαλε έως και 75% λιγότερα Το επιτελικό κράτος των κυρίων Μητσοτάκη και Βρούτση...

Ο Γιώργος Κύρτσος αποθεώνει τον… εαυτό του σε ένα Ρεσιτάλ αμετροέπειας

Η δημόσια αυτοϊκανοποίηση του Κύρτσου! Ρεσιτάλ αυτοαποθέωσης έδωσε ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Κύρτσος, προκαλώντας -δικαίως- ποικίλα ειρωνικά σχόλια. Ο «γαλάζιος» ευρωβουλευτής και πρώην...

Νέος Πτωχευτικός: Χαριστική βολή για τους μικρομεσαίους!

Έρευνα: Οι «γκρίζες ζώνες» του νέου νόμου. Θα επιφέρει το τελειωτικό χτύπημα στις ευάλωτες οικογένειες, αλλά και στις επιχειρήσεις, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς Από τις...