Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου 2021

Επέκταση στο… χάος για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Σύμβαση 315.000.000 ευρώ για την επέκταση (!) του μετρό Θεσσαλονίκης, έργου που είναι άγνωστο πότε και πώς θα ολοκληρωθεί, ετοιμάζεται να υπογράψει εντός των προσεχών ημερών το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο οποίος επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό. Την ίδια στιγμή που στο υπουργείο βιάζονται να υπογράψουν σύμβαση για την επέκταση προς Καλαμαριά, χωρίς να υπάρχει η βασική γραμμή του μετρό, και ακολουθούν παρελκυστική τακτική για την επίλυση των προβλημάτων της κύριας εργολαβίας.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα έπρεπε με βάση τις εξαγγελίες Γ. Σουφλιά (επί των ημερών του οποίου στο ΥΠΕΧΩΔΕ υπεγράφη η σύμβαση) να λειτουργεί σήμερα, βρίσκεται ακόμη στην αρχή. Ο πρόχειρος σχεδιασμός για τον οποίο ουδέποτε αποδόθηκαν ευθύνες, η επιλογή αναδόχου που βρισκόταν προ της κατάρρευσης (της εταιρίας ΑΕΓΕΚ), οι γνωστές καθυστερήσεις για τα αρχαιολογικά και η αδιαφορία μερίδας των τοπικών Αρχών έχουν οδηγήσει το έργο σε βάλτο, από τον οποίο δεν λέει να ξεκολλήσει.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι ουδείς από τους πολιτικούς προϊσταμένους του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, από τον αρμόδιο γενικό γραμματέα έως τον αναπληρωτή υπουργό κ. Καλογιάννη, δεν μπορεί να δεσμευτεί σε μια ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου!

Προχωρούν, όμως, στην υπογραφή σύμβασης για την επέκταση προς Καλαμαριά, όπως έχουν προχωρήσει και σε μελέτες για περαιτέρω επεκτάσεις. Η Αττικό Μετρό, που είχε αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του πανάκριβου έργου (με τη διπλή σήραγγα κ.λπ.), συνεχίζει να φορτώνει τις ευθύνες στις τοπικές Αρχές και στα «αρχαία», ενώ οι τοπικοί φορείς «φωτογραφίζουν» συνεχώς τους… Αθηναίους της Αττικό Μετρό.

Για να ξεπεραστεί ο σκόπελος υπογραφής της σύμβασης επέκτασης όταν δεν υπάρχει το βασικό δίκτυο, στο υπουργείο βιάζονται να δώσουν λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινοπραξία κατασκευής, επικεφαλής της οποίας είναι η ΑΕΓΕΚ και συμμετέχουν οι ιταλικές Impregilo, Ansaldo TSF, Seli και Ansaldobreda. Η ΑΕΓΕΚ στην ουσία έχει χρεοκοπήσει και τους τελευταίους μήνες η διοίκηση ασκείται από τις τράπεζες, ενώ το φθινόπωρο χρειάστηκε η παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να πληρωθούν μισθοί στο προσωπικό που εργάζεται για το μετρό Θεσσαλονίκης. Προ διμήνου οι τράπεζες έβαλαν πωλητήριο στην ΑΕΓΕΚ και συζήτησαν με τρεις υποψηφίους: Εναν ιδιώτη, τον όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Ενώ υπήρχαν πληροφορίες ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ βρίσκεται κοντά στην απόκτηση της ΑΕΓΕΚ, τον τελευταίο καιρό επικρατεί σιγή ασυρμάτου.

Υπό κανονικές συνθήκες, το υπουργείο έπρεπε να έχει προχωρήσει σε αντικατάσταση του αναδόχου με δεδομένο ότι βρίσκεται πλέον υπό τραπεζική εποπτεία και δύσκολα θα ανακάμψει. Ομως κάτι τέτοιο θα στενοχωρούσε τις τράπεζες (Alpha Bank και Τράπεζα Πειραιώς), γιατί θα έμεναν με τα χρέη της ΑΕΓΕΚ -και του υπόλοιπου ομίλου Μαρούλη (του επιχειρηματία που απέκτησε την ΑΕΓΕΚ το 2007)- στο χέρι. Η σύμβαση για το μετρό Θεσσαλονίκης είναι σχεδόν το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της ΑΕΓΕΚ και, αν τη χάσει, τότε οι τράπεζες πρέπει να διαγράψουν οριστικά τα σημαντικά χρέη της τεχνικής εταιρίας.

Ετσι συνεχίζεται μια αέναη συζήτηση, η οποία συμβάλλει στην παράταση των καθυστερήσεων με κίνδυνο απώλειας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ. Σημειώνεται ότι η κατασκευή του βασικού δικτύου του μετρό Θεσσαλονίκης (μήκους 9,6 χιλιομέτρων με 13 σταθμούς) και της επέκτασης προς Καλαμαριά είναι δύο από τα πέντε μεγαλύτερα έργα του ΕΣΠΑ. Οι δύο συμβάσεις (η μία δεν έχει υπογραφεί, όπως προαναφέρθηκε) αγγίζουν τα 1,3 δισ., αλλά οι δαπάνες μόλις που ξεπερνούν τα 200.000.000 ευρώ.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ