Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2021

Εθνική καρμανιόλα

Αν αναρωτιέστε ποιος είναι ο χειρότερος, ο πιο επικίνδυνος εθνικός οδικός άξονας της Ευρώπης, δεν χρειάζεται να ψάξετε ιδιαίτερα. Η εθνική (κατ’ ευφημισμόν προφανώς) οδός Πατρών – Κορίνθου κατέχει τη θλιβερή πρωτιά, βάσει της υψηλής επικινδυνότητάς της και της εν γένει εικόνας της, ενώ, όπως φαίνεται, την αρνητική αυτή θέση θα διατηρεί για αρκετά ακόμη χρόνια. Κι αν υπήρχε πρόβλεψη σχετικής κατηγορίας στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες, μόνο κάποιοι δρόμοι της Αφρικής θα της αμφισβητούσαν τη θέση σε αυτό!

Εκατοντάδες νεκροί και πολύ περισσότεροι τραυματίες σχηματίζουν τη μακρά λίστα των θυμάτων στα χιλιάδες τροχαία, κατά τα περίπου 40 χρόνια λειτουργίας του δρόμου. Και τα 125 χιλιόμετρα της Εθνικής Πατρών – Κορίνθου κρύβουν κινδύνους λόγω κυρίως της απουσίας διαχωριστικού στο 90% του δρόμου και της στενότητάς του, ενώ μερικά χαρακτηρίζονται καρμανιόλες! Ο μεγάλος αριθμός φορτηγών που κινείται καθημερινά, καθώς αυτή η οδική αρτηρία συνδέει την Αθήνα με όλη τη δυτική Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένου του λιμανιού της Πάτρας, που αποτελεί την πύλη της Ελλάδας προς τη δυτική και κεντρική Ευρώπη), επιβαρύνει τον κυκλοφοριακό φόρτο.

Δυστυχώς, η αισιοδοξία -μετά την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης το 2007- για κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου σκιάζεται από τις αρνητικές εξελίξεις που ακολούθησαν.

Η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός, αφού εκτέλεσε κάποια έργα, τους τελευταίους μήνες έχει «παγώσει» ουσιαστικά τις εργασίες, επικαλούμενη οικονομική στενότητα εξαιτίας της κρίσης. Εργοτάξια κλείνουν και εργάτες της εταιρίας απολύονται συνεχώς, με το μέλλον του οδικού άξονα να είναι αβέβαιο. Στο τραπέζι έχει τεθεί και εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο «κουρέματος» του έργου. Δηλαδή, αντί για τα συνολικά 365 χιλιόμετρα (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα), ο παραχωρησιούχος να κατασκευάσει το τμήμα έως την Πάτρα, τη συνέχεια έως τον Πύργο να την αναλάβει το Δημόσιο (σ.σ.: φέξε μου και γλίστρησα…) και η κατασκευή του υπολοίπου έως την Τσακώνα να ανασταλεί, μετά και την αναθεωρημένη μελέτη κόστους/οφέλους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, το κομμάτι Πατρών – Κορίνθου της Ολυμπίας Οδού θα πρέπει παραδοθεί στο τέλος του τρέχοντος έτους (σ.σ.: πράγμα απίθανο).

Η κατάσταση σήμερα στην Εθνική Πατρών – Κορίνθου είναι τραγική. Απ’ το κακό πήγε στο χειρότερο. Κι αυτό γιατί με τα ημιτελή έργα περιορίστηκε το πλάτος του διαθέσιμου για κυκλοφορία οδοστρώματος στο μισό! Ετσι η κίνηση στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής γίνεται σε δρόμο που μετά δυσκολίας χωράει μια νταλίκα ανά κατεύθυνση! Τα οχήματα κινούνται το ένα πίσω από το άλλο με ταχύτητες 60-70 χιλιομέτρων την ώρα και η απόσταση πλέον καλύπτεται σε ένα δίωρο στην καλύτερη περίπτωση. Οταν δε υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία, όπως σε περιόδους αργιών, σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων! Εδώ η έκφραση «τριτοκοσμικές συνθήκες» είναι λίγη…

Πληρώνουμε ακριβά για μια επικίνδυνη περιπέτεια

Το μόνο που δεν «κουρεύεται» στην Ολυμπία Οδό, αντιθέτως… αβγαταίνει, είναι τα διόδια, γίνονται δεν γίνονται έργα. Οσοι κινούνται στην Πατρών – Κορίνθου υποχρεώνονται να καταβάλλουν 3,10 ευρώ στο πήγαινε και άλλα τόσα στο έλα (σταθμοί υπάρχουν στο Κιάτο και το Ρίο). Είναι αυτό που λέμε «πλήρωσε για να ταλαιπωρηθείς και να ζήσεις μια επικίνδυνη περιπέτεια»…

Μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών φρόντισε πρόσφατα να δικαιολογήσει την καταβολή διοδίων, απαντώντας στις διαμαρτυρίες ως εξής: «Οι συμβάσεις παραχώρησης, παρόλο που δεν εκτελούνται εργασίες κατασκευής, είναι σε ισχύ, ως εκ τούτου οι παραχωρησιούχοι εξακολουθούν να έχουν την ευθύνη της λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων». Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι η σύμβαση παραχώρησης ισχύει για 32 χρόνια, που σημαίνει, με τη λογική αυτή, ότι η κατασκευάστρια εταιρία μπορεί να εισπράττει διόδια για άλλα 27 χρόνια χωρίς να παραδίδει αυτοκινητόδρομο!

Δημήτρης Κυριακόπουλος

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ