Τρίτη, 13 Απρίλιος 2021

Φιλέλληνας στο τιμόνι του Λούβρου

Ο φιλέλληνας, λάτρης της αρχαίας τέχνης αλλά και ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από τη συντήρηση της Αφροδίτης της Μήλου και της Νίκης της Σαμοθράκης, ο Ζαν Λικ Μαρτίνεζ, θα είναι από τις 15 Απριλίου ο νέος διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου.

Ο 49χρονος Γάλλος αρχαιολόγος και έως σήμερα διευθυντής των Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων στον πολιτιστικό οργανισμό πήρε χθες και με την προεδρική βούλα το διευθυντικό χρίσμα, διαδεχόμενος τον συμπατριώτη του Ενρί Λουρέτ, ο οποίος βρισκόταν στη θέση αυτή για 12 συναπτά έτη. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή είναι η πρώτη φορά ύστερα από 50 ολόκληρα χρόνια που ένας αρχαιολόγος αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Λούβρου.

«Είναι ένας ιδιαίτερα σεμνός άνθρωπος, ο οποίος χρωστά την ανέλιξή του στη σκληρή δουλειά» τόνισε η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Ορελί Φιλιπετί στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης.

Ο λάτρης και άριστος γνώστης της αρχαιοελληνικής τέχνης Ζαν Λικ Μαρτίνεζ (ο οποίος είχε ανοίξει την καρδιά του πριν από δύο εβδομάδες στην «κυριακάτικη δημοκρατία», μιλώντας εκτενώς για τις διαδικασίες συντήρησης της Νίκης της Σαμοθράκης) βρέθηκε για πρώτη φορά να εργάζεται στο Λούβρο το 1997, έχοντας ολοκληρώσει ένα τρίχρονο ανασκαφικό πρόγραμμα στη χώρα μας, που περιλάμβανε στάσεις στη Δήλο και στους Δελφούς. Στους Δελφούς, μάλιστα, είχε συμβάλει στην ανακαίνιση του αρχαιολογικού μουσείου.

Ο Μαρτίνεζ είχε και την επίβλεψη των εργασιών συντήρησης για την Αφροδίτη της Μήλου, ενός πολύχρονου εγχειρήματος, ενώ ήταν επιμελητής της μεγάλης αίθουσας του Λούβρου… 2, δηλαδή του παραρτήματος που άνοιξε πριν από μερικούς μήνες το σπουδαίο μουσειακό ίδρυμα στην πόλη Λενς της Γαλλίας.

Οι γνωρίζοντες λένε, μάλιστα, ότι η στιγμή που ο Μαρτίνεζ αναλαμβάνει τα καινούργια καθήκοντά του -διάρκειας τριών ετών- είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, αφού συμπίπτει με την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή ακόμη ενός παραρτήματος του μουσείου -του πρώτου εκτός Γαλλίας- στο Αμπου Ντάμπι. Πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο κόστους 650.000.000 δολαρίων, το οποίο αναμένεται να αποφέρει μακροπρόθεσμα σημαντικά κέρδη στον πολιτιστικό οργανισμό.

 

Το παρασκήνιο με την εκλεκτή της Γαλλίδας υπουργού

Μπορεί ο Φρανσουά Ολάντ να έδωσε τελικά στον ελληνιστή αρχαιολόγο τη διεύθυνση του Λούβρου, όμως η πρώτη επιλογή της υπουργού Πολιτισμού Ορελί Φιλιπετί ήταν η διευθύντρια του Μουσείου Καλών Τεχνών της Λιόν Σιλβί Ραμόν. Αυτό είχε διαρρεύσει στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης, φέρνοντας την υπουργό αντιμέτωπη με τα πυρά εικαστικών και καλλιτεχνών, οι οποίοι την κατηγόρησαν για σεξιστική συμπεριφορά.

«Ο τρόπος με τον οποίο έγινε η τοποθέτηση της Ραμόν είναι σεξιστικός και σχεδόν παράνομος» έγραψε ο ιστορικός Τέχνης Ντιντιέ Ρικνέρ στην ηλεκτρονική εφημερίδα La Tribune de l’Art. «Ισως θα ήταν πιο έντιμο να μη δεχόταν υποψηφιότητες ανδρών για τη θέση» συνέχισε ο Ρικνέρ.

Εκείνο που σχολιάστηκε εντόνως είναι ότι η Ραμόν δεν διέθετε τα απαραίτητα προσόντα για το τιμόνι του Λούβρου. Και αυτό διότι, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι γνώσεις της περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο γύρω από το πεδίο της τέχνης του 20ού αιώνα. «Δεν είναι χαρισματική, δεν έχει διεθνή πείρα ούτε καλή γνώση αγγλικών» σχολίασε ο κριτικός τέχνης της «Liberation».

«Ουδέποτε είπα ότι τη διεύθυνση του μουσείου πρέπει απαραιτήτως να αναλάβει γυναίκα» είχε δηλώσει η Φιλιπετί, τονίζοντας ότι αναζητούσε εκείνον που θα μπορούσε να χαράξει μια πολιτική εκδημοκρατισμένης πρόσβασης στον πολιτισμό. Και απ’ ό,τι φαίνεται τον βρήκε…

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ