Κυριακή, 11 Απρίλιος 2021

Γιατί η OLAF «ψάχνει» τους (περισσότερους) διαγωνισμούς του ΟΣΕ

Με απώλεια κοινοτικών πόρων, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, απειλείται η Ελλάδα εξαιτίας των ελέγχων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (η οποία φαίνεται ότι κινητοποίησε και την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού) σε σειρά διαγωνισμών δημοσίων έργων, με κορυφαία παραδείγματα τους δύο μεγαλύτερους διαγωνισμούς του ΟΣΕ, που μοιάζουν «στημένοι».

Πρόκειται για τον διαγωνισμό που αφορά το τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού περί τα 315.000.000 ευρώ, και τον διαγωνισμό-σκούπα στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός, ύψους γύρω στα 450.000.000 ευρώ, καθώς και σειρά μικρότερων προκηρύξεων (οδικά έργα Εγνατίας, βιολογικοί καθαρισμοί κ.λπ.), που διερευνώνται από την Κομισιόν και την Επιτροπή Ανταγωνισμού για ύπαρξη καρτέλ.

«Είναι άραγε τυχαίο το γεγονός ότι οι δύο διαγωνισμοί έχουν ανατεθεί προ πολλών μηνών, αλλά προς το παρόν δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις;» υποστηρίζουν όσοι ασχολούνται με τα δημόσια έργα. Μάλιστα, όλα δείχνουν ότι στο παιχνίδι των ελέγχων, σε κάποιους διαγωνισμούς, δεν έχει μπει μόνο η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης, η γνωστή OLAF.

Στην ουσία διερευνάται αν οι υποψήφιοι για την ανάληψη των συγκεκριμένων έργων είχαν προσυμφωνήσει ποιος θα το αναλάβει και διαμόρφωσαν ανάλογα το ύψος των προσφορών που υπέβαλαν. Κατά σύμπτωση, στα δύο έργα του ΟΣΕ ο μειοδότης υπέβαλε προσφορά με έκπτωση περί το 5% και ο δεύτερος υποψήφιος με έκπτωση κοντά στο 2%. Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται, σύμφωνα με τις καταγγελίες που εξετάζει η Κομισιόν, και σε σειρά έργων βιολογικών καθαρισμών, οδικών έργων κ.λπ.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών «ποιούνται την νήσσαν», αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η χώρα μας κινδυνεύει να χάσει πολύτιμα κοινοτικά κονδύλια, ειδικά σε έργα τα οποία «σέρνονται» επί δεκαετίες. Τα έργα για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου (Κιάτο – Πάτρα), για παράδειγμα, ξεκίνησαν το 2006 και το 2007, με δύο διαφορετικές εργολαβίες και έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από το 2010. Αντ’ αυτού, οι εργολαβίες διαλύθηκαν και δημοπρατήθηκαν εκ νέου το 2012. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός, κάποιες εκ των εργολαβιών για την κατασκευή του οποίου είναι πλέον αντικείμενο της ελληνικής Δικαιοσύνης.

Ο αρμόδιος κοινοτικός επίτροπος Γιοχάνες Χαν, που ασχολείται με την περιφερειακή πολιτική, επιβεβαίωσε προ ημερών ότι βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Κομισιόν έργα αρκετών δισ. ευρώ. Απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή, υποστήριξε ότι «η Επιτροπή γνωρίζει την κατάσταση που έχει προκύψει». Πρόσθεσε, πάντως, ότι «με βάση τα τρέχοντα στοιχεία δεν μπορεί ακόμη να κρίνει κατά πόσον η δυνητικά παράνομη δραστηριότητα αποτελεί μέρος των έργων που έχουν χρηματοδοτηθεί κατά το παρελθόν ή χρηματοδοτούνται σήμερα». Για τον λόγο αυτό «η Επιτροπή έχει ζητήσει από τις ελληνικές Αρχές να της διαβιβάσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που μπορεί να συνδέουν τις κατά τους ισχυρισμούς παραβάσεις με έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση». Η Κομισιόν έχει ζητήσει από τις ελληνικές Αρχές «να ενημερώσουν την Επιτροπή σχετικά με τις ενέργειες και τα μέτρα που πρόκειται να λάβουν προκειμένου να αποφευχθεί στο μέλλον ο κίνδυνος τέτοιων περιστατικών σε συγχρηματοδοτούμενα έργα».

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι ενώ στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών σφυρίζουν αδιάφορα, οι κρατικές υπηρεσίες που ασχολούνται με την ανάθεση έργων λειτουργούν σε αναμμένα κάρβουνα. «Εγώ θα γράψω στο έγγραφο προς το Ελεγκτικό Συνέδριο ότι ο μειοδότης ελέγχεται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού» έλεγε προ ημερών ο διευθύνων σύμβουλος δημοσίου οργανισμού που ετοιμάζεται να αναθέσει σημαντικό έργο. Μπορεί το υπουργείο να κρατά χαμηλούς τόνους, αλλά «οι έρευνες συνεχίζονται και αυτή τη φορά είναι δύσκολο να σταματήσουν» επισημαίνουν στελέχη κατασκευαστικών ομίλων. Οι ίδιοι υπενθυμίζουν ότι χρειάστηκε η παρέμβαση των κοινοτικών Αρχών προκειμένου να κινητοποιηθούν οι αρμόδιοι για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα. Οι ίδιες υπηρεσίες σφύριζαν αδιάφορα την εποχή του μαθηματικού τύπου, όταν υποβάλλονταν προσφορές που είχαν γραφεί με το ίδιο χέρι και τα έργα στήνονταν απροκάλυπτα και σε δημόσια θέα (σε καφενεία, μπαρ και προθαλάμους κρατικών υπηρεσιών).

Αλλά και οι κοινοτικοί, που έκαναν τα στραβά μάτια την περίοδο του μαθηματικού τύπου, έχουν σήμερα αλλάξει στάση. Δεν θέλουν να βλέπουν τα κοινοτικά κονδύλια να σπαταλώνται, την ίδια στιγμή που Ελληνες αξιωματούχοι ζητούν πρόσθετη βοήθεια και «σχέδια Μάρσαλ».

Ψάχνουν να βρουν ποιος έκανε τις καταγγελίες

Οι καθυστερήσεις στην υπογραφή συμβάσεων και οι έλεγχοι της Κομισιόν προκαλούν πονοκέφαλο σε όσους ασχολούνται με το ΕΣΠΑ, αφού αυξάνεται καθημερινά ο κίνδυνος απώλειας κοινοτικών πόρων. Οταν το υπουργείο Ανάπτυξης έχει μετατρέψει σε σημαία την «επιτάχυνση του ΕΣΠΑ» θα δυσκολευτεί να ανακοινώσει ότι κάποια μεγάλα έργα απειλούνται με απένταξη ή θα επαναπροκηρυχθούν κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο. Οσο κι αν εξωραΐζεται η εικόνα των απορροφήσεων, η πραγματικότητα είναι ότι κρίσιμα μεγάλα έργα (από τους σιδηροδρόμους μέχρι σημαντικούς οδικούς άξονες) δύσκολα θα ολοκληρωθούν εντός των χρονικών ορίων που ορίζει το ΕΣΠΑ. Η κυβέρνηση ελπίζει στις συνήθεις παρατάσεις, αλλά και στην… κατανόηση των κοινοτικών υπηρεσιών προς την πτωχή Ελλάδα.

Στην κατασκευαστική αγορά προσπαθούν να καταλάβουν από πού ξεκίνησαν οι καταγγελίες που κινητοποίησαν τις κοινοτικές υπηρεσίες. Εχει ήδη αναφερθεί το όνομα του βασικού μετόχου της Προοδευτικής Κ. Κούτλα, καθώς και άλλου παράγοντα από τον χώρο των τεχνικών εταιριών. Οσοι παρακολουθούν την υπόθεση θεωρούν, πάντως, ότι αυτή τη φορά η υπόθεση θα προχωρήσει, ανεξάρτητα από το ποιος έκανε τις καταγγελίες. Και η κατάσταση θα δυσκολεύει όσο πλησιάζουμε προς τις προθεσμίες ολοκλήρωσης του ΕΣΠΑ, οπότε θα περιορίζονται και τα περιθώρια «μαγειρέματος» από τις υπηρεσίες του ΥΠ.ΑΝ.

Φώτης Κόλλιας

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ