Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2020

Γιατί ο σχιστόλιθος «έστειλε» και την BMW μετανάστη (στις ΗΠΑ)

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν!

Η απόφαση της BMW, σήμα κατατεθέν της μέχρι πρότινος γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, να εγκαταλείψει τη μητέρα πατρίδα και μάλιστα παραμονή των εκλογών, αν και επέφερε πλήγμα στο γόητρο της κυβέρνησης, δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία. Ούτε η πρώτη είναι ούτε η τελευταία. Πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανίες επέλεξαν τις ΗΠΑ ως καταφύγιο για να αποφύγουν το δυσβάσταχτο κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη. Σε μια ελεύθερη αγορά, όπου δεν χωρούν «πατριωτισμοί», η κίνηση της BMW είναι απολύτως λογική, καθώς η τιμή του φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι περίπου τέσσερις φορές χαμηλότερη έναντι της Ευρώπης, ενώ η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι σχεδόν 50% χαμηλότερη, αντίστοιχα.

Στην Ευρώπη επικρατεί έντονος προβληματισμός καθώς οι μεγάλοι της αγοράς φεύγουν πλέον μαζικά, είτε για λόγους φορολογίας είτε για το κόστος της ενέργειας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η ενέργεια ήταν, μαζί με τη φοροδιαφυγή, το βασικό θέμα στην ατζέντα της τελευταίας Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στις 22 Μαΐου. Η Ε.Ε. ζήτησε από τα κράτη-μέλη της να αποκτήσουν ενιαία φωνή στα θέματα ενεργειακής πολιτικής, με δεδομένο ότι η συνηθισμένη τακτική που ακολουθούσαν ήταν να προτιμούν διμερείς συμφωνίες και διαπραγματεύσεις, που τις περισσότερες φορές ήταν αντίθετες με τις διακηρυγμένες πολιτικές της Ε.Ε. Στην τελευταία σύνοδο έγινε αντιληπτή η στροφή της ευρωπαϊκής πολιτικής προς τη φθηνότερη ενέργεια, αντί για την «πράσινη», ενώ ετέθη και το ζήτημα της εκμετάλλευσης των εγχώριων πλουτοπαραγωγικών πηγών. Οι πρόεδροι της Κομισιόν και του Συμβουλίου, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο και Χέρμαν Βαν Ρομπάι, αναφέρθηκαν εκτενώς στους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή βιομηχανία από τον ανταγωνισμό των ΗΠΑ, όπου φθηνές πηγές ενέργειας, όπως το αέριο σχιστόλιθου, έχουν ρίξει τις τιμές ηλεκτρικού και φυσικού αερίου στο μισό.

Οι δύο αξιωματούχοι άνοιξαν ουσιαστικά τον δρόμο στην εκμετάλλευση των ευρωπαϊκών κοιτασμάτων αερίου από σχιστόλιθο, καθώς μέχρι πρόσφατα η Ε.Ε. κρατούσε μια διφορούμενη στάση στο θέμα των μη συμβατικών ενεργειακών πόρων. Ο Βαν Ρομπάι ζήτησε από τα κράτη-μέλη να αναπτύξουν ασφαλείς και βιώσιμους τρόπους για την αξιοποίηση συμβατικών και μη ενεργειακών πηγών.

Στην ίδια λογική με τον πρόεδρο του Συμβουλίου μίλησε και ο Γερμανός Σοσιαλιστής πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι οι αυξανόμενες τιμές στην ενέργεια αποτελούν ένα πραγματικό πρόβλημα για την ευρωπαϊκή οικονομία, που μειώνει την ανταγωνιστικότητά της έναντι των ΗΠΑ. «Εάν δεν κάνουμε κάτι, το κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη θα αυξάνει, μαζί με την εξάρτηση από τρίτες χώρες» κατέληξε.

Η απόφαση της BMW να μετακομίσει στις ΗΠΑ επανέφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της φθηνής ή φθηνότερης ενέργειας.

Σε εκτενές άρθρο των «Financial Times» αναλύονται οι λόγοι για τους οποίους, όταν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW σκεφτόταν πού να κατασκευάσει εργοστάσιο εντάσεως ενέργειας για την κατασκευή ανθρακονημάτων για το αστικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο i3 που θέλει να εισάγει στην αγορά, κατέληξε να επιλέγει τη Μόουζες Λέικ στην Ουάσιγκτον. Το κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη κρίνεται υψηλό, με αποτέλεσμα να χάνεται σταθερά η ανταγωνιστικότητά της σε κλάδους ενέργειας, κάτι που οδηγεί τις εταιρίες να βρίσκουν καταφύγιο εκτός Ευρώπης. Περίπου 58% των βιομηχάνων που συμμετείχαν σε πρόσφατη έρευνα της Accenture φοβούνται ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία σε τρία χρόνια θα παραμένει μη ανταγωνιστική, από ενεργειακής πλευράς, σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, την Κίνα ή τη Ρωσία.

Το εργοστάσιο της BMW, ύψους 100.000.000 δολαρίων, κοινοπραξία με συμμετοχή της εταιρίας SGL Group, θα λειτουργεί με υδροηλεκτρική ενέργεια την οποία παράγουν τα φράγματα στον κοντινό ποταμό Κολούμπια. Το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγουν κοστίζει μόλις 3 σεντς του δολαρίου ανά κιλοβατώρα. Για τις αντίστοιχες ηλεκτρικές ανάγκες στη Γερμανία, όπου μεταφέρεται το ελαφρύ ανθρακόνημα για επεξεργασία και τελική κατασκευή, το κόστος θα ήταν εξαπλάσιο. Οπως τονίζεται στο δημοσίευμα, δεν υπάρχει πιο χειροπιαστή απόδειξη για το πού οδηγεί την Ευρώπη η πολιτική Μέρκελ και Σόιμπλε.

Ο Πέτερ Λόσερ, διευθύνων σύμβουλος της Siemens, δηλώνει ότι «το σχιστολιθικό αέριο θα αλλάξει θεαματικά τα έως τώρα δεδομένα στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να ανατρέψει την πορεία της. Το ενεργειακό και μισθολογικό κόστος είναι υψηλό».

Οι αιτίες της απόκλισης

Οι αναλυτές σημειώνουν ότι δύο είναι οι παράγοντες που ευθύνονται για τις μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές ενέργειας σε ΗΠΑ και Ευρώπη: Η «επανάσταση» του σχιστολιθικού στις ΗΠΑ, που έχει χαμηλώσει πολύ το κόστος φυσικού αερίου για την αμερικανική βιομηχανία, και οι αμφιλεγόμενες κλιματικές και ενεργειακές πολιτικές της Ευρώπης, που περιλαμβάνουν το σύστημα εμπορίας ρύπων και τις επιδοτήσεις αναφορικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στην Ευρώπη η πληθυσμιακή συγκέντρωση, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες και οι τεχνικές δυσκολίες εμποδίζουν την άντληση σχιστολιθικών κοιτασμάτων και η ήπειρος παραμένει εξαρτημένη από το ακριβότερο ρωσικό και νορβηγικό αέριο.

Μαζικές εισαγωγές πέλετ και «διχασμός» για τους σχιστολιθικούς υδρογονάνθρακες

Εως και πριν από λίγα χρόνια οι περισσότεροι κάτοικοι της βόρειας Καρολίνας πίστευαν ότι η υλοτομία ανήκε στο παρελθόν, ότι είχε ξοφλήσει ως επάγγελμα. Η οικονομική και ενεργειακή κρίση της Ευρώπης όμως έδωσε δουλειά σε δεκάδες χιλιάδες Αμερικανούς, καθώς η ζήτηση για πέλετ και η στροφή των ευρωπαϊκών εργοστασίων άνθρακα στο ξύλο άλλαξαν την κατάσταση. Με δεδομένο ότι η Ευρώπη δεν έχει αρκετά δάση που να προσφέρονται για υλοτομία, ενώ τα λιγοστά που διαθέτει υπόκεινται σε αυστηρούς κανονισμούς περιβαλλοντικής προστασίας, η εισαγωγή αμερικανικής ξυλείας ήταν η εύκολη λύση. Είναι ενδεικτικό ότι το 2012 έξι πολιτείες του αμερικανικού Νότου εξήγαγαν στην Ευρώπη 1.720.000 τόνους πέλετ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να προβλέψει και να εκτιμήσει τις συνέπειες αυτής της κατάστασης.

Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που διχάζει την Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει τον ανταγωνισμό προς όφελος και πάλι των ΗΠΑ, είναι το σχιστολιθικό αέριο (για το οποίο έχει δώσει τις δικές της μάχες και η ευρωβουλευτής Νίκη Τζαβέλα). Να σημειωθεί ότι στη Θράκη εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρχουν κοιτάσματα σχιστολιθικού αερίου. Ωστόσο η εξόρυξή του έχει πολύ σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η διαδικτυακή πύλη Euobserver.com, σε δημοσίευμα με τίτλο «Οι Βρυξέλλες θα θεσπίσουν κανόνες για το σχιστολιθικό αέριο έως τα τέλη του έτους», αναφέρει ότι ο Μπαρόζο, κατά τη διάρκεια συζήτησης με ευρωβουλευτές, δήλωσε πως ως τα τέλη του έτους η Ε.Ε. θα θεσπίσει κανόνες για την παραγωγή σχιστολιθικού αερίου. Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, σημείωσε ότι το πλαίσιο αυτό θα επιτρέψει «την ασφαλή εξαγωγή σχιστολιθικού αερίου στην Ευρώπη». Η πρόσφατη ανακάλυψη τεράστιων κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ έχει αλλάξει το παγκόσμιο γεωπολιτικό τοπίο της ενέργειας.

Η εξόρυξη

Ο Euobserver αναφέρεται στις ανησυχίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων σχετικά με την παραγωγή σχιστολιθικού αερίου, που συνίστανται κυρίως στη χρήση της μεθόδου fracking (για την εξόρυξή του). Η υδρορωγμάτωση είναι γνωστή από το 1940, αλλά μόνο στα τέλη της δεκαετίας του ’90 οι τεχνικές επέτρεψαν τη χρήση της σε μεγάλη κλίμακα και τον συνδυασμό της με διαδικασίες όπως η οριζόντια εξόρυξη και η σεισμική απεικόνιση. Η εξόρυξη φυσικού αερίου από μεγάλα βάθη γίνεται με τη διοχέτευση νερού και χημικών στοιχείων στη γεώτρηση. Το μείγμα αυτό διοχετεύεται με μεγάλη πίεση, μεγαλώνοντας έτσι τις ρωγμές στον σχιστόλιθο. Με αυτόν τον τρόπο το φυσικό αέριο βρίσκει διέξοδο και μπορεί να αντληθεί στην επιφάνεια.

Μιλώντας στον Εuobserver, ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια Kεντ Μορς δήλωσε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα με το fracking είναι η χρήση καρκινογόνων ουσιών». Από τα επίπεδα σχεδόν του μηδενός το 2000 η εξόρυξη από σχιστόλιθο έφτασε να αντιστοιχεί σήμερα στο 1/3 των αποθεμάτων των ΗΠΑ.

Η Ευρώπη όμως μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει τις τελικές αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις της. Ηδη πάντως οι μεγάλες πετρελαϊκές καραδοκούν… Εκκληση για τη διαμόρφωση ενός πανευρωπαϊκού κανονιστικού περιβάλλοντος, το οποίο θα καταστήσει εφικτή την ανάπτυξη του σχιστολιθικού αερίου, απηύθυνε προς την Ευρώπη η Chevron, η οποία μάλιστα υποστηρίζει ένθερμα την ιδέα οι τοπικές κοινωνίες να εισπράττουν μέρος των εσόδων από την ανάπτυξη των κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου!

Στέλλα Θεοδώρου

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Τσακαλώτος αδειάζει τον Αλέξη Τσίπρα και στηρίζει τον Κυριάκο Μητσοτάκη!

Χαμός στα social media! Πολλοί συριζαίοι τον παροτρύνουν να... σηκωθεί να φύγει. Οργισμένη παρέμβαση Πολάκη! Με καζάνι έτοιμο να εκραγεί μοιάζει από χθες ο ΣΥΡΙΖΑ...

Στην Αθήνα ο νικητής της χρονιάς στο ΛΟΤΤΟ – Τι λέει ο ιδιοκτήτης του τυχερού πρακτορείου ΟΠΑΠ στον Αγ. Δημήτριο

Το μεγαλύτερο ποσό μέσα στο 2020 μοίρασε χθες το ΛΟΤΤΟ σε έναν μεγάλο νικητή που κέρδισε 1,4 εκατομμύρια ευρώ. Το «χρυσό» δελτίο, που έβαλε...

Τρέχουν κατόπιν εορτής για τις κλίνες στις ΜΕΘ

Βαρύτατα εκτεθειμένη η κυβέρνηση από τους χειρισμούς για την πανδημία Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται η κυβέρνηση λόγω της αύξησης των ασθενών που πάσχουν από κορονοϊό...

Θρασύτατος ο Κώστας Μπακογιάννης για τις σπατάλες του «Μεγάλου Περιπάτου»

Αλγεινές εντυπώσεις και κύμα αντιδράσεων στο διαδίκτυο προκάλεσε η ομολογία αποτυχίας του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, που παραδέχθηκε ότι ο «Μεγάλος Περίπατος» στην Πανεπιστημίου......

Διάλογος παρωδία (εφ’ όλης της ύλης) με τουρκική ατζέντα

Έναρξη διαλόγου με ιδανικές συνθήκες, για τον Ερντογάν φυσικά. Όλοι όσοι οδηγούν την Ελλάδα στο τραπέζι του διαλόγου με ατζέντα που βολεύει την Τουρκία...