Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2021

Η άπληστη (!) Fraport ζητά και τα ρέστα!

Οι Γερμανοί απαιτούν ως αποζημίωση για δήθεν ζημιές 74.000.000 ευρώ, όταν μέσα σε έναν χρόνο θα βγάλουν 150.000.000 ευρώΜπορεί να έχουν αυξημένα έσοδα από την πέραν των προβλέψεων έκρηξη του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας, αλλά οι Γερμανοί της Fraport ζητούν και τα ρέστα.

Με αίτημα που είχαν καταθέσει από τον Απρίλιο, αλλά αποκαλύφθηκε πρόσφατα (από το γερμανικό περιοδικό «Spiegel») ζητούν 74.000.000 ευρώ, επειδή διαπίστωσαν ζημιές που προκλήθηκαν στο διάστημα από την υποβολή προσφοράς μέχρι την παραλαβή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Επειδή, προ ημερών, ο επικεφαλής της Fraport Greece είχε διαμαρτυρηθεί για τις σπασμένες λάμπες, κάποιοι θεωρούν πως μεγάλο τμήμα της απαίτησης αφορά τις λάμπες!

Ομως πρόκειται για ζημιές που, κατά τη Fraport, δεν είχαν εντοπιστεί όταν επισκέφτηκαν αρχικά τα αεροδρόμια και τις διαπίστωσαν όταν τα παρέλαβαν.
Τόσο οι Γερμανοί όσο και η κυβέρνηση χαμήλωσαν, πάντως, τους τόνους το Σαββατοκύριακο, παρά τις αρχικές επιθετικές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.

Ανακοίνωση

Η διοίκηση της Fraport Greece προχώρησε την Παρασκευή σε ανακοίνωση, στην οποία δεν αναφέρονταν λεπτομέρειες των απαιτήσεων που έχει εγείρει. Επισημαινόταν, όμως, πως «η πραγματοποίηση της μεγαλύτερης παραχώρησης στην ιστορία της Ελλάδας αποτελεί ένα σύνθετο και πολύπλοκο, τεχνικά και λειτουργικά, έργο.

Από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης έως σήμερα, η Fraport Greece και το Ελληνικό Δημόσιο συνεργάζονται με επιτυχία για την ομαλή λειτουργία του έργου αυτού. Τυχόν συμβατικές διαφορές που ανακύπτουν στο πλαίσιο εκτέλεσης της σύμβασης δεν αναιρούν την ποιότητα αυτής της συνεργασίας και σε καμία περίπτωση δεν παρεμποδίζουν την ταχεία εκτέλεση των έργων».

Στη Fraport αλλά και στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν τώρα πως η διαδικασία της Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, η οποία προβλέπεται ρητώς στη σύμβαση παραχώρησης, αποτελεί πάγια διεθνή πρακτική για τέτοιου μεγέθους έργα και εντάσσεται στο πλαίσιο της ταχείας επίλυσης των διαφορών και της ομαλής εκτέλεσης των συμβάσεων, ώστε να προωθείται η υλοποίηση των έργων χωρίς αμφισβητήσεις και εμπόδια.

Στο ίδιο κλίμα κινήθηκε και ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος αρχικά είχε προχωρήσει σε πιο σκληρές δηλώσεις. Σε συνέντευξη που παραχώρησε το Σάββατο στο ΑΠΕ – ΜΠΕ υποστήριξε πως «η Fraport έχει αναλάβει μια μεγάλη επένδυση στη χώρα και, θα το ξαναπώ, δίνοντας ένα ικανοποιητικό οικονομικό τίμημα στο Ελληνικό Δημόσιο. (…) Είμαστε ακόμη στο πρώτο έτος λειτουργίας των αεροδρομίων μας από τη Fraport. Κάθε αρχή και δύσκολη! Ο,τι πρόβλημα ή διαφωνία προκύπτει θα προσπαθούμε να τη λύνουμε από κοινού στο τραπέζι του διαλόγου και σε περιπτώσεις ασυμφωνιών, όπως συμβαίνει σήμερα, υπάρχουν τα θεσμικά όργανα και οι διαδικασίες που επιλύουν τέτοιου είδους διαφορές».

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας ο υπουργός Υποδομών είχε υποστηρίξει πως «δεν τεκμηριώνονται αυτά τα αιτήματα κατά τη γνώμη μας, τα απορρίψαμε και από εκεί και πέρα υπάρχουν οι θεσμικές διαδικασίες, είτε οι διαιτησίες είτε τα δικαστήρια, αν κάποιος επιμένει να πάει και να τα διεκδικήσει».

Οσοι θεωρούν πως οι Γερμανοί της Fraport πρέπει να βάλουν νερό στο κρασί τους επισημαίνουν πως η κοινοπραξία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων επωφελείται από την αύξηση της τουριστικής κίνησης. Οπως λένε, μόνο από τα αεροναυτικά τέλη εξασφαλίζουν για το 2017 έσοδα περί τα 170.000.000 ευρώ, που θα κινούνται σε ακόμα πιο υψηλά επίπεδα τα επόμενα χρόνια. Με δεδομένο πως η Fraport Greece, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, καλείται να επιστρέψει το 8,5% των συγκεκριμένων εσόδων στο Δημόσιο, δηλαδή περί τα 14.000.000 ευρώ ετησίως, στα ταμεία του γερμανικού ομίλου θα μένουν από 140.000.000-155.000.000 ευρώ τον χρόνο.

Ετσι, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, μόνο από τα αεροναυτικά τέλη θα έχει χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις, ύψους περί τα 400.000.000 ευρώ, που προωθεί για την επόμενη τριετία. Στα έσοδα αυτά πρέπει να προστεθούν τα σημαντικά οφέλη από την εμπορική ανάπτυξη των αεροδρομίων, που σήμερα βρίσκονται σε άθλια κατάσταση από πλευράς υποδομών (εμπορικών κ.λπ.). Σε κάθε περίπτωση, μόνο από τα αεροναυτικά τέλη οι Γερμανοί θα έχουν «βγάλει τα λεφτά» που έδωσαν εφάπαξ (1,23 δισ. ευρώ) για τα αεροδρόμια μέσα στην προσεχή 10ετία. Σημειώστε πως η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως θα εκμεταλλεύονται τα αεροδρόμια για 40 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για άλλα δέκα.

Υψηλά έσοδα για την εταιρία από τα αεροναυτικά τέλη

Τα αεροναυτικά τέλη ρυθμίζονται από τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί με το Ελληνικό Δημόσιο και αποτελεί νόμο του ελληνικού κράτους (Ν.4389/2016). Σε αυτό το πλαίσιο, η χρέωση ανά αναχωρούντα επιβάτη ανέρχεται στα 13 ευρώ πλέον του ποσού του 1,5 ευρώ για την κάλυψη των δαπανών ασφαλείας (security charge). Συνολικά, λοιπόν, η χρέωση ανέρχεται στα 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Το ποσό που καταβάλλουν οι επιβάτες ως Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) και σήμερα ανέρχεται στα 12 ευρώ ανά άτομο περιλαμβάνεται στη προαναφερθείσα συνολική χρέωση των 14,5 ευρώ.

Με άλλα λόγια, όποιος επιβάτης πληρώνει ΤΕΑΑ έχει αντίστοιχη μείωση από τις λοιπές χρεώσεις, ώστε στο τέλος να προκύπτει συνολική επιβάρυνση 14,5 ευρώ. Στην ουσία, οι επιβάτες που έρχονται στα ελληνικά αεροδρόμια και δεν πληρώνουν ΤΕΑΑ επιβαρύνονται με τη χρέωση των 13,5 ευρώ.Τέλος, και πάλι σύμφωνα με όσα ορίζει η σύμβαση παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος καταβάλλει 8,5% του ΤΕΑΑ στο Ελληνικό Δημόσιο. Συγκεκριμένα, η σύμβαση παραχώρησης ορίζει ότι «το 8,5% των Τελών Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων θα καταβάλλεται στο Δημόσιο ως εισφορά για τη χρηματοδότηση εν μέρει: α) της ΥΠΑ στον ρόλο ως ρυθμιστής αρχής αεροδρομίων, β) του ελλείμματος που προκύπτει από τη λειτουργία των αεροδρομίων τα οποία διατηρούνται από το Δημόσιο και γ) των διαδρομών που παρέχονται στα πλαίσια ΥΠΔΥ (σ.σ.: τις άγονες γραμμές)».

Τα έσοδα του Δημοσίου από τα αεροδρόμια δεν περιορίζονται, πάντως, στο 8,5% του ΤΕΑΑ, αφού η Fraport Greece θα καταβάλλει 22.900.000 ευρώ ως ετήσιο τίμημα παραχώρησης, καθώς και ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης, της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών της.

{{-PCOUNT-}}16{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ