Κυριακή, 18 Απρίλιος 2021

Η Επανάσταση του 1821 με την υπογραφή Ντελακρουά!

Ρεπορτάζ
Γιώτα Βαζούρα

Δύο Γάλλοι, ο Ευγένιος Ντελακρουά και ο Ανρί Φιλιποτό, «συναντώνται» σε λίγες εβδομάδες στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Με δύο μεγάλες εκθέσεις, όπου «πρωταγωνιστούν» οι δυο σπουδαίοι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα, ξεκινά στις 18 Οκτωβρίου τη νέα εικαστική σεζόν του το πολιτιστικό ίδρυμα που εδρεύει στη συμπρωτεύουσα.

Πρόκειται για τις παρουσιάσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το πανόραμα της πολιορκίας του Παρισιού», δύο διοργανώσεις οι οποίες «φωτίζουν» το ζήτημα των ελληνογαλλικών σχέσεων κατά τον 19ο αιώνα μέσα από καλλιτεχνικό πρίσμα.

Η αφετηρία

Χθες, μάλιστα, στη Γαλλική Σχολή Αθηνών πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου στην οποία παρουσιάστηκαν εκτενώς οι πτυχές κάθε έκθεσης. Αφετηρία για το αφιέρωμα στον Ντελακρουά αποτελούν δύο εμβληματικά έργα του ζωγράφου, οι «Σφαγές της Χίου» του 1824, και η «Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» του 1826. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει δύο αντίγραφα, μια και τα πρωτότυπα ήταν δύσκολο να έρθουν από τα ξένα πολιτιστικά ιδρύματα.

Ο λόγος για τον πίνακα του Ευάγγελου Ιωαννίδη, ο οποίος έρχεται στη Θεσσαλονίκη από το Βυζαντινό Μουσείο Χίου, αλλά και για το έργο του Δ[.] Βασιλείου, στο οποίο ο καλλιτέχνης έχει αντιγράψει την «Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου».

Ως γνωστόν, ο Ντελακρουά, όπως επεσήμανε και η γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, αν και δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, είχε συγκινηθεί πολύ με το δράμα του εξεγερμένου ελληνικού έθνους.

Οι πίνακές του, μάλιστα, κατάφεραν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αλλαγή του ευρωπαϊκού κλίματος υπέρ της χώρας μας. Ακόμη, θα εκτεθούν χαρακτικά του Αγώνα με φιλελληνικά θέματα, αλλά και ενδυμασίες -από το Εθνικό Μουσείο του Ντελακρουά-, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στους πίνακές του.

Η δεύτερη έκθεση αφορά ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα που έχει φιλοτεχνήσει ο Ανρί Φιλιποτό, στο οποίο απεικονίζεται μια από τις σημαντικότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, η πολιορκία του Παρισιού. «Ζωγραφικό πανόραμα» -κατά τον 19ο αιώνα- αποκαλούνταν μια σειρά πινάκων που αναρτώνταν σε ένα κυκλικό οικοδόμημα, το οποίο είχε δημιουργηθεί για τον συγκεκριμένο σκοπό. Το Τελλόγλειο Ιδρυμα είχε στην κατοχή του 10 τμήματα από το συγκεκριμένο πανόραμα, το οποίο και θα εκτεθεί στην εν λόγω διοργάνωση. Μάλιστα, ένα από αυτά τα τμήματα πριν από αρκετά χρόνια είχε κλαπεί από την οικία των Τέλλογλου και εντοπίστηκε τρία χρόνια αργότερα, με τη συμβολή της Interpol και της Ελληνικής Αστυνομίας. Να σημειωθεί ότι στην Αθήνα το συγκεκριμένο πανόραμα είχε παρουσιαστεί το 1896 σε κτίριο που είχε ανεγερθεί δίπλα στο Καλλιμάρμαρο. Αυτό εν συνεχεία κατεδαφίστηκε, το 1914, με εντολή του παλατιού.

Info: Τα εγκαίνια των δύο εκθέσεων θα γίνουν στις 18 Οκτωβρίου, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου.

Η επιστολή του Κοραή στον Βαρβάκη

Ανάμεσα στα αντικείμενα που θα εκτεθούν είναι μια επιστολή του Αδαμάντιου Κοραή προς τον Ιωάννη Βαρβάκη, στις 10 Ιουλίου 1822, στην οποία τον εκλιπαρεί να εξαγοράσει από τους Τούρκους τους Ελληνες αιχμαλώτους της Χίου. Ακόμη παρουσιάζεται μια σπάνια έκδοση με τα «Απομνημονεύματα του Βαχίτ Πασά», του διοικητή της Χίου, ο οποίος το 1822 διέταξε τις σφαγές στο νησί. Σε αυτό το αυτοβιογραφικό βιβλίο φαίνεται ότι εκείνος προσπαθεί να αιτιολογήσει τις πράξεις του.

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ