Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2020

Η κατάρριψη της πτήσης 17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών στην ανατολική Ουκρανία έκρουσε για μία ακόμη φορά τον κώδωνα

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

«Στο επόμενο αεροπορικό ταξίδι που θα κάνετε το αεροσκάφος δεν αποκλείεται να περάσει πάνω από μια εμπόλεμη ζώνη!» Με αυτή την προειδοποίηση ξεκινά δημοσίευμα του μαγκαζίνο «Market Watch» της «Wall Street Journal», φωτίζοντας μια αλήθεια ελάχιστα γνωστή στους ταξιδιώτες, η οποία όμως αποτελεί υπόθεση ρουτίνας για τις αεροπορικές εταιρίες και τους πιλότους. Εκείνους που καθημερινά καλούνται να πάρουν αποφάσεις για την πορεία των πτήσεών τους, σε συνεργασία με τους πύργους ελέγχου και υπό τις συστάσεις των διεθνών αεροπορικών Αρχών. Πράγματι, ο εναέριος χώρος πολλών από τις πιο εύφλεκτες ζώνες του πλανήτη διασχίζεται καθημερινά από επιβατικές πτήσεις!

Χρειάστηκε, δυστυχώς, να μεσολαβήσει η κατάρριψη της πτήσης 17 των Μαλαισιανών Αερογραμμών από το σύστημα αντιαεροπορικών πυραύλων Buk στην ανατολική Ουκρανία για να καταδειχθεί εκ νέου ότι υπάρχουν κενά ασφαλείας στην επιλογή των αεροπορικών υπερπτήσεων. Κάτι που προβληματίζει ιδιαίτερα τους ειδικούς, οι οποίοι ζητούν αναθεώρηση των διαδικασιών αξιολόγησης του κινδύνου. Τέτοιο καμπανάκι έκρουσε η οργάνωση Flight Safety Foundation, καλώντας τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) των Ηνωμένων Εθνών να επανασχεδιάσει -σε συνεργασία με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορέων (IATA) και τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες του πλανήτη- τις ακολουθούμενες διαδικασίες αξιολόγησης.

Ποιες είναι οι διαδικασίες αυτές; Ο ICAO και οι κατά τόπους εθνικές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας εκδίδουν τις λεγόμενες NOTAM, τις ειδοποιήσεις προς αεροπόρους για πιθανούς κινδύνους. Αυτές τις προειδοποιήσεις οφείλουν να λάβουν υπόψη τους οι αεροπορικές εταιρίες, αποφασίζοντας για τη βέλτιστη διαδρομή. Εκτός κι αν έχει οριστεί ζώνη απαγόρευσης πτήσεων (η λεγόμενη no fly zone) ή έχει ληφθεί απόφαση από την ίδια τη χώρα για το κλείσιμο του εναέριου χώρου της. Στην περίπτωση της Ουκρανίας, η οικεία Πολιτική Αεροπορία είχε απαγορεύσει τις υπερπτήσεις σε υψόμετρο μεταξύ 26.000 και 32.000 ποδιών -στο υψόμετρο που πετούν συνήθως οι πολεμικές και όχι οι επιβατικές πτήσεις-, θεωρώντας ότι άνω των 32.000 ποδιών το ταξίδι είναι ασφαλές. Ομως το σύστημα αντιαεροπορικών πυραύλων που κατέρριψε το αεροσκάφος των Μαλαισιανών Αερογραμμών μπορεί να χτυπήσει στόχους σε υψόμετρο έως και 82.000 πόδια. Οι αρμόδιοι Ουκρανοί αξιωματούχοι δήλωσαν πως δεν γνώριζαν ότι αυτό το πυραυλικό σύστημα βρισκόταν στα χέρια των ανταρτών. Και ότι οι ουκρανικές μυστικές υπηρεσίες έλαβαν υπόψη τους τη συγκεκριμένη πληροφορία, μόλις λίγες ώρες πριν από την κατάρριψη του αεροσκάφους.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Ντάνκαν Χάντερ, μέλος της Επιτροπής Μεταφορών, ζητούσε να μάθει με επιστολή του για ποιο λόγο η FFA, η αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, δεν είχε προειδοποιήσει για την παρουσία αντιαεροπορικών συστημάτων στην ανατολική Ουκρανία. Παρότι οι οδηγίες που εκδίδει η FFA δεν είναι δεσμευτικές για αεροπορικές εταιρίες εκτός ΗΠΑ, λαμβάνονται υπόψη τους, για το κύρος τους, από πολλές αεροπορικές σε όλο τον πλανήτη. Πριν από μερικούς μήνες η FAA είχε εκδώσει NOTAM για την περιοχή της Κριμαίας πάνω από τη Συμφερόπολη και για το Ντνεπροπετρόβσκ, όχι όμως για την ανατολική Ουκρανία. Μάλιστα, πολλοί ειδικοί αναφέρουν ότι στο εξής οι υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας θα πρέπει να συνεργάζονται στενότερα με τις κρατικές μυστικές υπηρεσίες. Από την άλλη, ο εκπρόσωπος του ICAO Αντονι Φίλμπιν, ερωτηθείς γιατί ο διεθνής οργανισμός δεν εξέδωσε κάποια προειδοποίηση, απάντησε ότι «η ανάληψη άμεσων επιχειρησιακών ευθυνών που αφορά πολιτικές αεροπορικές υπηρεσίες» δεν είναι στις υποχρεώσεις τους.

Κέρδη εκατομμυρίων από τον εναέριο χώρο

Η Ουκρανία αποφάσισε να κλείσει τον εναέριο χώρο της μετά το δυστύχημα. Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Washington Post», η χώρα κερδίζει περίπου 200.000.000 δολάρια τον χρόνο σε τέλη υπερπτήσεων. Εκείνα που οι αεροπορικές υποχρεούνται να καταβάλουν για να διασχίζουν τον εναέριο χώρο της, όπως προβλέπει η Σύμβαση του Σικάγου Περί Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας. Είναι εύλογο ότι η Ουκρανία αλλά και άλλες χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη αναμέτρηση διστάζουν να χάσουν τα συγκεκριμένα κέρδη. Από την άλλη, πολλοί είναι εκείνοι που ρίχνουν την ευθύνη στις αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες επιθυμούν να φτάσουν στον προορισμό τους από τη συντομότερη δυνατή διαδρομή και με τη μικρότερη δυνατή απώλεια σε καύσιμα. Ο αεροδιάδρομος L980, στον οποίο πετούσε το μοιραίο αεροσκάφος των Μαλαισιανών Αερογραμμών, είναι ένας από τους πιο δημοφιλής παγκοσμίως, συνδέοντας το Λονδίνο, το Αμστερνταμ και τη Φραγκφούρτη με μεγάλους ασιατικούς προορισμούς, όπως η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ. Πριν από το δυστύχημα, 400 εμπορικές πτήσεις, εκ των οποίων 150 διεθνείς, ήταν προγραμματισμένες να διασχίσουν τον εναέριο χώρο της Ουκρανίας καθημερινά. Και δύο μέρες πριν από την κατάρριψη του αεροσκάφους των Μαλαισιανών Αερογραμμών 75 διαφορετικές εταιρίες έκαναν το ίδιο δρομολόγιο.

Πολυδιάσπαση αποφάσεων και ευθυνών

Η Ουκρανία δεν είναι η μόνη χώρα σε εμπόλεμη κατάσταση που επέτρεπε μέχρι πρότινος και έβλεπε να διασχίζουν διεθνείς πτήσεις στον εναέριο χώρο της. Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», την Κυριακή και τη Δευτέρα πριν από το δυστύχημα η πτήση 4 των Μαλαισιανών Αερογραμμών Λονδίνο – Κουάλα Λουμπούρ πέταξε επάνω από το Ιράν, το Ιράκ και στη συνέχεια τη Συρία. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η λιβανέζικη Middle Eastern Airlines συνεχίζει να πετά πάνω από τον συριακό ενάεριο χώρο στις πτήσεις της μεταξύ Βηρυττού και Βαγδάτης. Αλλά και πιο γνωστές σε εμάς εταιρίες, όπως η British Airways, επισημαίνει το δημοσίευμα, πετούν επάνω από το Ιράκ, όπου αυτό το διάστημα δρουν οι επικίνδυνοι εξτρεμιστές του Ισλαμικού Κράτους. Σύμφωνα με την εταιρία, η οποία δήλωσε ότι αποφεύγει εδώ και καιρό τις υπερπτήσεις επάνω από την ανατολική Ουκρανία, η ασφάλεια των επιβατών είναι η βασική της προτεραιότητα.

Οπως σχολιάζουν πολλοί πιλότοι, οι οποίοι τελικά με τη συγκατάθεσή τους στο σχέδιο πτήσης πριν από την απογείωση αναλαμβάνουν και εκείνοι την ευθύνη της διαδρομής, το πρόβλημα είναι ότι εμπόλεμες διαμάχες μαίνονται σε πολλές περιοχές του πλανήτη. Ταυτόχρονα, παρατηρείται πολυδιάσπαση αποφάσεων και ευθυνών, με τις αεροπορικές εταιρίες να ακολουθούν η καθεμία τη δική της πολιτική, συμμορφούμενες πάντως με τις προειδοποιήσεις NOTAM. Για παράδειγμα, οι Emirates κατήργησαν για λόγους ασφαλείας τις πτήσεις προς τη Λιβύη και οι Korean Airlines προς το Τελ Αβίβ. Οσο για την αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας FAA, έχει εκδώσει NOTAM που αφορούν τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες για το Αφγανιστάν, το Κονγκό, την Αίγυπτο (για υψόμετρο κάτω των 24.000 ποδιών), την Αιθιοπία, το Ιράν, το Ιράκ (για υψόμετρο κάτω των 20.000 ποδιών), την Κένυα, τη Λιβύη, το Μάλι (για πτήσεις χαμηλότερες των 24.000 ποδιών), τη Βόρεια Κορέα, τη Συρία, τη Σομαλία (ξανά σε υψόμετρο κάτω των 20.000 ποδιών) και την Υεμένη.

Μυρτώ Μπούτση

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μαύρη προπαγάνδα! Το Μαξίμου δίνει… γραμμή σε ΜΜΕ

Τις κυβερνητικές εντολές δημοσίευσαν (κατά λάθος) ιστοσελίδες, φανερώνοντας τα σκοτεινά μυστικά της ενημέρωσης Μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, τρεις και την κακή του ώρα»....

Κατάργηση οκταώρου και υπερωρίες χωρίς αμοιβή!

«Βόμβα» στα εργασιακά φέρνει το νομοσχέδιο που θεσμοθετεί τη δεκάωρη εργασία. Θα δίνονται γονικές άδειες και στον πατέρα Σαρωτικές αλλαγές στα εργασιακά φέρνει η κυβέρνηση...

Οι παρελάσεις Ελλήνων απαγορεύονται, αλλά οι Ιρακινοί μπορούν να διαδηλώνουν ελεύθερα

Απίστευτο! Οι ισλαμιστές μπορούν να κάνουν συγκεντρώσεις τη στιγμή που οι παρελάσεις είναι παράνομες! Απίστευτο και όμως... ελληνικό! Ανήμερα την 28η Οκτωβρίου δεκάδες πολίτες με...

Άνοιξε ο δρόμος για συνάντηση Μητσοτάκη – Πούτιν στη Μόσχα

Αποκάλυψη του Ν. Δένδια στους εκπροσώπους των κομμάτων, τους οποίους ενημέρωσε για τα εθνικά θέματα Επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Μόσχα δρομολογείται για το προσεχές...

Οι ναρκέμποροι του «Noor 1» αποφυλακίζονται – Το Εφετείο «έσπασε» τα ισόβια

Ρεπορτάζ Βασίλης Τζήμτσος Μετέφεραν τη μεγαλύτερη ποσότητα ηρωίνης στην Ευρώπη, συνολικά 2,1 τόνους της λευκής σκόνης που θα σκόρπιζε τον θάνατο, όμως σε λίγο θα...