Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2020

Η τραγική ζωή της Αλταμούρα

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η τέχνη ήταν η ζωή της. Για χάρη της άλλωστε αψήφισε τις κοινωνικές νόρμες και ντύθηκε άνδρας προκειμένου να σπουδάσει και να μυηθεί στα μυστικά του καμβά, ένα προνόμιο καθαρά ανδρικό τότε.

Η Ελένη Μπούκουρη-Αλταμούρα, που πέρασε στη σφαίρα της αθανασίας για τον περιπετειώδη και τραγικό της βίο, διεκδίκησε την ελευθερία στην πνευματικότητά της και την κέρδισε.

Το τίμημα όμως για όσους «ξεφεύγουν από την προκαθορισμένη επανάληψη της μοίρας» -όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας Ρέα Γαλανάκη- ήταν μεγάλο. Ο χαμός των δύο παιδιών της από την ασθένεια της εποχής, τη φυματίωση, την οδήγησε στην κατάθλιψη και, στη συνέχεια, στην παράνοια. Μάλιστα σε μια εκρηκτική της στιγμή κατέστρεψε σχεδόν όλα τα έργα τέχνης που είχε φιλοτεχνήσει, καίγοντάς τα στην αυλή του σπιτιού όπου έμενε τα τελευταία χρόνια της ζωής της απομονωμένη. Αυτήν τη μυθιστορηματική προσωπικότητα της ελληνικής ζωγραφικής θα ενσαρκώσει, αρχής γενομένης από σήμερα, στο θέατρο Ανεσις η ηθοποιός Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου στη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος της Ρέας Γαλανάκη «Ελένη ή ο κανένας». Η… κακιά «δασκάλα» του «Νησιού», μετά τη μεγάλη περσινή τηλεοπτική της επιτυχία, επιστρέφει με έναν ρόλο-σταθμό, υποδυόμενη μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες στην ιστορία της τέχνης.

«Το βιβλίο το είχα διαβάσει παλιότερα, διότι η συγγραφέας του Ρέα Γαλανάκη είναι και πολύ καλή μου φίλη» είπε στη «δημοκρατία» η ηθοποιός Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, η οποία δήλωσε ότι τελευταίως, λόγω του νέου της ρόλου, πάσχει από…. αλταμουρίαση!

«Δεν είναι η πρώτη φορά που το εν λόγω βιβλίο μεταφέρεται στο σανίδι. Το 2003 μαζί με τον σκηνοθέτη Θέμη Μουμουλίδη είχαμε παρουσιάσει ξανά την ιστορία της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, και από τότε λέγαμε ότι θέλουμε να το επαναλάβουμε. Είχε κολλήσει, αλλά φέτος μπορέσαμε να το δοκιμάσαμε ξανά».

Βέβαια, αν και θεωρείται μια από τις πλέον ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της με πολλά χιλιόμετρα στο θεατρικό σανίδι, δεν κρύβει το άγχος της που ασχολείται ακόμη μια φορά με μια τόσο σπουδαία προσωπικότητα.

«Είναι αλήθεια πως φοβόμουν να το ξαναπιάσω. Είχε γίνει πολύ καλά την τελευταία φορά, γιατί είναι μια γυναίκα που με εμπνέει πολύ. Μια γυναίκα που είχε ως πρότυπό της τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, την οποία μάλιστα είχε την τύχη να γνωρίσει κιόλας από κοντά».

«Εχουμε ανάγκη να ακούσουμε την Ιστορία μας σε μια εποχή όπου δίνουμε τον δικό μας αγώνα ταυτότητας»

Η παράσταση παρακολουθεί την ηρωίδα από την εφηβεία της έως και το τραγικό γεγονός της καταστροφής των πινάκων της, στα τελευταία χρόνια της ζωής της: Οι σπουδές ζωγραφικής στην Ιταλία, όπου γράφτηκε με το όνομα Χρυσίνης Μπούκουρης, ο έρωτας και ο γάμος της με τον ζωγράφο Φραντζέσκο Σαβέριο Αλταμούρα, η επιστροφή της στην Ελλάδα με τα δύο της παιδιά και ο οριστικός χωρισμός της με τον σύζυγό της -την εγκατέλειψε για μιαν άλλη γυναίκα παίρνοντας μαζί του το τρίτο τους παιδί-, η αναγνώρισή της από τους εγχώριους εικαστικούς κύκλους. Ολα ξεδιπλώνονται στο σανίδι ακολουθώντας τη διαδρομή στον κόσμο και στην ψυχή της πρωταγωνίστριας. «Εν ολίγοις, επιχειρούμε να ανιχνεύσουμε το μυαλό της. Νομίζω ότι η παρουσίαση αυτού του έργου τη δεδομένη χρονική περίοδο έχει και συμβολική σημασία. Εχουμε ανάγκη να ακούσουμε την Ιστορία μας σε μια εποχή όπου δίνουμε τον δικό μας αγώνα ταυτότητας» τόνισε η κ. Σακελλαροπούλου.

Η ζωγράφος και μητέρα του γνωστού θαλασσογράφου Ιωάννη Αλταμούρα έφυγε από τη ζωή το 1900, παραδομένη στους δικούς της δαίμονες. Η απώλεια των δύο της παιδιών και οι στοιχειώδεις σχέσεις που διατηρούσε με το τρίτο της παιδί τής στοίχισαν πολύ. Πέθανε σχεδόν άγνωστη στο νησί της, στις Σπέτσες.

«Η εξουσία της μοίρας, που έρχεται ώρα και δαμάζει σε έρωτα ή θάνατο ακόμη και τους πιο ανυπότακτους, τους πιο γενναίους…» αναφέρει η Ρέα Γαλανάκη στο βιβλίο της για εκείνη. «Πράγματι ήταν μια γυναίκα που έσπασε τα φράγματα. Μια προσωπικότητα που είχε ένα ήθος απέναντι στα πράγματα, η οποία όμως δεν κατάφερε να ξεφύγει από την τραγική της μοίρα» καταλήγει η κυρία Σακελλαροπούλου.

Infο: Η παράσταση «Ελένη ή ο κανένας» βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη ξεκινά σήμερα στο θέατρο Ανεσις – Θεατρική Σκηνή «Ανδρέας Βουτσινάς» (Λ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι). Παίζει η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου. Τη σκηνοθεσία έχει κάνει ο Θέμης Μουμουλίδης.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η αίτηση για τα κλεμμένα αναδρομικά στον ΕΦΚΑ

Πρέπει να την καταθέσουν όλοι οι συνταξιούχοι Η «δημοκρατία» δημοσιεύει για τους αναγνώστες της την αίτηση θεραπείας την οποία θα πρέπει να καταθέσουν εντός διμήνου...

Η μεγάλη ελληνική υποχώρηση από την εθνική (της) κυριαρχία!

Μητσοτάκης - Παναγιωτόπουλος (από το βήμα της Βουλής) απεμπόλησαν το αναφαίρετο δικαίωμα για επέκταση στα 12 μίλια Είναι πλέον γεγονός η μεγάλη υποχώρηση της Ελλάδας...

Αισιοδοξία για το εμβόλιο της ASTRAZENECA – Αποτελεσματικό σε όλες τις ηλικίες

Καλά νέα από την Οξφόρδη Αισιόδοξα νέα φτάνουν από τα εργαστήρια του πανεπιστημίου της Οξφόρδης αναφορικά με το πειραματικό εμβόλιο της AstraZeneca Plc, καθώς, όπως...

Συναγερμός! Ο Βουλευτής Σταύρος Κελέτσης βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό

Θετικός στον κορονοϊό βρέθηκε ο βουλευτής Εβρου της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Κελέτσης, αποτελώντας έτσι το δεύτερο κρούσμα εντός της «γαλάζιας» Κοινοβουλευτικής Ομάδας μετά τον...

Η ντροπή της Ελλάδας! Η Γιάννα προσκαλεσε τον Ερντογάν για το 1821

Επικίνδυνο πολιτικό παιχνίδι με τρικλοποδιά στο ΥΠΕΞ Έχουν περάσει μόλις λίγες ώρες που γράφτηκε -χωρίς διάψευση- η εξωφρενική πληροφορία και οι αρμόδιοι κάνουν ακόμα -κατά...