Σάββατο, 5 Δεκεμβρίου 2020

Κάννες: Θρίαμβος της «Αγάπη»

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η «Αγάπη» νίκησε την… κρίση στη μεγαλύτερη γιορτή για το σινεμά μετά τα Οσκαρ! Ενα προσωπικό ρεκόρ κατέγραψε ο Μίκαελ Χάνεκε, κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία του «Amour» στο 65ο Φεστιβάλ των Καννών, που ολοκληρώθηκε χθες με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων της φετινής διοργάνωσης.

Ο Αυστριακός σκηνοθέτης έγινε ο πρώτος δημιουργός στην ιστορία του φεστιβάλ που κερδίζει για δεύτερη φορά το εν λόγω κινηματογραφικό τρόπαιο μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, μόλις τρία χρόνια μετά τη «Λευκή Κορδέλα» του.

Η «Αγάπη», όπως είναι ο ελληνικός τίτλος του φιλμ με πρωταγωνιστές τους Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Εμανουέλ Ριβά και Ιζαμπέλ Ιπέρ, πραγματεύεται τη σχέση ενός ζευγαριού ηλικιωμένων μουσικών από τη στιγμή που η γυναίκα παθαίνει εγκεφαλικό. Ολόκληρο το Palais des Festival σηκώθηκε όρθιο και χειροκρότησε τόσο τον σκηνοθέτη όσο και τους δύο ηλικιωμένους πρωταγωνιστές, οι οποίοι -όπως ειπώθηκε στα δημοσιογραφικά πηγαδάκια- άξιζαν κι εκείνοι βραβεία ερμηνείας. Οι προβλέψεις πάντως ήταν εξαρχής με το μέρος του Χάνεκε, ο οποίος θεωρείτο από τα μεγάλα φαβορί του διαγωνιστικού τμήματος, ειδικά μετά την προβολή της ταινίας του, που συγκίνησε το κοινό αλλά και τα μέλη της κριτικής επιτροπής, μεταξύ των οποίων ήταν φέτος και ο ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν.

Ο πρόεδρος της επιτροπής Νάνι Μορέτι, από την άλλη, υποστήριξε και την πατρίδα του, την Ιταλία, δίνοντας το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στην κωμωδία «Reality» του Ματέο Γκαρόνε, με πρωταγωνιστή τον Ανιέλο Αρένα, έναν ηθοποιό που έκανε τα γυρίσματα της εν λόγω ταινίας παίρνοντας ειδική άδεια από τις φυλακές, όπου βρίσκεται έγκλειστος για φόνο τα τελευταία 19 χρόνια. Ο Αρένα ήταν κι εκείνος φαβορί για το βραβείο του ανδρικού ρόλου, αλλά τελικά το έχασε από τον Μαντς Μίκελσεν, που στην ταινία «The Hunt», του Σουηδού Τόμας Βίντενμπεργκ, έδωσε σάρκα και οστά σε έναν δάσκαλο που κατηγορείται για παιδεραστία. Η ίδια ταινία πήρε και το Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής, ενώ ο Μεξικανός Κάρλος Ρεϊγάδας τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας για το «Post tenebras Lux». Ο Ρεϊγάδας, που είχε κερδίσει το Βραβείο της Επιτροπής το 2007, δεν παρέλειψε στον λόγο του να ευχαριστήσει και τους κριτικούς που, όπως είπε χαρακτηριστικά «τον σφυροκόπησαν ανελέητα τις τελευταίες μέρες». Το βραβείο του γυναικείου ρόλο μοιράστηκαν η Κοσμίνα Στράταν και η Χριστίνα Φλούτουρ, πρωταγωνίστριες του φιλμ «Πέρα από τους λόφους», του Ρουμάνου Κριστιάν Μουντζίου. Ο τελευταίος τιμήθηκε με βραβείο σεναρίου μαζί με την Ντούπα Ντεαλούρι.

Με το Βραβείο της Επιτροπής διακρίθηκε μια ακόμη κωμωδία, το «Angel’s share» του Κέν Λόουτς. Με αφορμή τη βράβευσή του ο πολιτικοποιημένος σκηνοθέτης, που είχε δημιουργήσει θέμα λίγο πριν από την προβολή της ταινίας του επειδή του ζητήθηκε από τους ιθύνοντες του φεστιβάλ να αφαιρέσει κάποιες βρισιές, βρήκε ευκαιρία να κάνει και πολιτική δήλωση, εκφράζοντας τη συμπαράστασή του στους λαούς που αντιστέκονται στη λιτότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, λίγες μέρες νωρίτερα ο Λόουτς είχε φωνάξει από μακριά σε ένα γκρουπ Ελλήνων δημοσιογράφων «συμπαράσταση στην Ελλάδα».

Τα βραβεία των κριτικών

Μια μέρα πριν από την απονομή του Χρυσού Φοίνικα και των άλλων μεγάλων βραβείων, η Διεθνής Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) έδωσε τη δική της διάκριση στο «In the fog» του Ρώσου Σεργκέι Λοζνίτσα. Τη Χρυσή Κάμερα (βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη) πήρε ο Μπέν Ζάιτλιν και το «The beasts of the southern world». Στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα», που είχε φέτος πρόεδρο τον Τιμ Ροθ, θριαμβευτής αναδείχτηκε ο Μεξικανός Μισέλ Φράνκο με την ταινία «Despues de Lucia». «Βρεθήκαμε ενώπιον μιας δυνατής επιλογής ταινιών και οι προτιμήσεις μας ήταν παθιασμένες. Οι δημιουργοί τους δεν μας απογοήτευσαν ούτε μια στιγμή» δήλωσε ο Ροθ. Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής κέρδισε το «Le grand soir» των Μπενουά Ντελεπάν και Γκουστάβ Κέρβεν και την Ειδική Μνεία το «Children of Serajevo» της Αΐντα Μπέτζικ. Οι γυναικείες ερμηνείες που ξεχώρισαν και βραβεύτηκαν ήταν δύο: της Σουζάν Κλεμάν για το «Lawrence always» του Ξαβιέ Ντολάν και της Εμιλι Ντεκέν για το «Our children» του Χοακίμ Λαφός. Η FIPRESCI, τέλος, έδωσε το δικό της βραβείο στο «Beasts of the southern world» του Μπεν Ζάιτλιν.

Ηλίας Μαραβέγιας

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Καθηγητής Ιωάννης Ιωαννίδης: «Πάμε ολοταχώς για 10.000 νεκρούς»

Δεν υπήρξε ποτέ «συστηματική επιδημιολογική επιτήρηση της πανδημίας. Απαιτούνται, άμεσα, μαζικά τεστ» υποστηρίζειΡεπορτάζ Κέλλυ ΦαναριώτηΣενάριο τρόμου που θέλει τη χώρα μας να θρηνεί ακόμα...

10 χρόνια «δημοκρατία» – Συλλεκτικό λεύκωμα «Περί Τύπου ο λόγος» (video)

Μην χάσετε στην «κυριακάτικη δημοκρατία» (06/12/2020):Tην Κυριακή 6 Δεκεμβρίου, η «δημοκρατία» γιορτάζει τα 10 χρόνια κυκλοφορίας της, προσφέροντας στους αναγνώστες της για πρώτη φορά...

Ασυναρτησίες Πέτσα για το παράλληλο σύστημα!

Δεν απάντησε σε ερώτηση της δημοκρατίας και παρέπεμψε σε αναλύσεις του Αρκουμανέα και... απροσδιόριστες ανακοινώσειςΕμφανής ήταν η αμηχανία του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στην...

Μισόλογα για το σκάνδαλο με τα rapid tests

Καμιά απάντηση για τις καταγγελίες-φωτιά. Σε πανικό η κυβέρνηση τρέχει πίσω από τις αποκαλύψεις της δημοκρατίαςΣάλο προκάλεσε και η νέα αποκάλυψη της «δημοκρατίας» -μετά...

Η γιγαντιαία επιχείρηση εμβολιασμού στη Βρετανία

Σε πυρετώδεις ρυθμούς οι προετοιμασίες των κρατών, τη στιγμή που τρεις πρώην πρόεδροι των ΗΠΑ «βγαίνουν μπροστά»Τα όπλα -φαίνεται πως- υπάρχουν. Κι αυτό που...