Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2021

Καταστροφικές συνέπειες από έλλειψη ύπνου

Προβλήματα στον οργανισμό, στον εγκέφαλο και στην ψυχοσύνθεση 

Οπως δείχνουν έρευνες, η έλλειψη ύπνου αποδυναμώνει τον έλεγχο του αμυγδαλοειδούς συμπλέγματος (τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει το συναίσθημα) από τον προμετωπιαίο λοβό που κατευθύνει τις ορθολογικές επιλογές μας, με συνέπεια τη διαταραχή της επεξεργασίας των συναισθημάτων, την απώλεια της συγκέντρωσης και την αδυναμία επεξεργασίας νέων ερεθισμάτων. Σύμφωνα με άλλες έρευνες, αποσυντονίζει τις εκκρίσεις ορμονών που ελέγχουν την όρεξη, με αποτέλεσμα για κάθε ώρα ύπνου που στερούμαστε να προσθέτουμε 0,35 κιλά στον Δείκτη Μάζας Σώματος (ΒΜΙ).

Κίνδυνοι

Αυτό συνεπάγεται με τη σειρά του επιβάρυνση του οργανισμού και αύξηση του κινδύνου εκδήλωσης μιας σειράς παθήσεων που συνδέονται με διατροφικούς παράγοντες, από την παχυσαρκία και τον διαβήτη μέχρι καρδιοπάθειες και εγκεφαλικά.

Σε ψυχολογικό επίπεδο, η έλλειψη ύπνου συνδέεται με την ανάπτυξη αρνητικών σκέψεων, την κακή διάθεση, την αδιαφορία για την επίλυση προβλημάτων, την ενίσχυση των προλήψεων, τον περιορισμό της ανεκτικότητας απέναντι στους άλλους, την περιορισμένη ικανότητα ελέγχου του θυμικού, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στις κοινωνικές και τις προσωπικές σχέσεις, στην απόδοση και στην επικοινωνία στο εργασιακό περιβάλλον αλλά και στην αυτοεκτίμηση.

Επεξεργαζόμενη μια σειρά ερευνών που εστιάζουν στις συνέπειες της έλλειψης ύπνου, η οικογενειακή νοσοκόμος Καθλίν Ντέιβις σε άρθρο της, που δημοσιεύεται στο MNT, υποστηρίζει ότι το «χρέος ύπνου» που σωρεύεται όταν καθημερινά στερούμε από τον οργανισμό μας τον χρόνο που χρειάζεται για να αναπαυθεί μπορεί να «ξεχρεωθεί» προσθέτοντας -επίσης καθημερινά- μία ή και περισσότερες ώρες ύπνου στην κανονική απαιτούμενη διάρκεια έως ότου καλυφθεί το «χρέος».

Για να αποκατασταθεί η ισορροπία στο πρόγραμμα ύπνου απαιτείται καταρχάς ένα σταθερό, καθημερινά επαναλαμβανόμενο χρονοδιάγραμμα ύπνου. Επίσης, βοηθά το να αποφεύγουμε το φαγητό δύο έως τρεις ώρες πριν πέσουμε να κοιμηθούμε, να πέφτουμε στο κρεβάτι αμέσως μόλις νυστάξουμε, να ακολουθούμε πρόγραμμα σωματικής άσκησης στη διάρκεια της ημέρας, να διατηρούμε τον χώρο του υπνοδωματίου σκοτεινό, ήσυχο, σχετικά δροσερό και να κλείνουμε τις ηλεκτρονικές συσκευές πριν κοιμηθούμε. Εάν δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε, απομακρυνόμαστε από το κρεβάτι και σε άλλον χώρο διαβάζουμε για λίγα λεπτά μέχρι να νυστάξουμε.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ