Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2020

Κινούμενα φέρετρα τα ασθενοφόρα, που διαλύονται καθ’ οδόν

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Μακάβρια… επιβεβαίωση είναι για τους εργαζομένους του ΕΚΑΒ τα δύο από τα πέντε πορίσματα για το τραγικό δυστύχημα των συνάδελφων τους στην Κρήτη, που είδαν το φως της δημοσιότητας την περασμένη Τρίτη στον τοπικό Τύπο του νησιού.

Οπως ανέφεραν οι εμπειρογνώμονες, ο διευθυντής του ΕΚΑΒ Κρήτης Δημήτρης Βουρβαχάκης και ο διασώστης Βαγγέλης Κελαράκης πιθανότατα να ζούσαν, εάν επέβαιναν σε αξιόμαχο όχημα, μετά το τροχαίο δυστύχημα που συνέβη στις 12 Δεκεμβρίου στο Ηράκλειο Κρήτης.

Η οργή και η αγανάκτηση πνίγει τους διασώστες του ΕΚΑΒ, που καταγγέλλουν ότι καθημερινά κινδυνεύουν οι ζωές τόσων των ίδιων όσο και των ασθενών που μεταφέρουν στα ασθενοφόρα-ερείπια, τα οποία αγοράστηκαν το 2004 και σήμερα καταρρέουν, αφού το καθένα από αυτά έχει «γράψει» από 650.000 έως 700.000 χιλιόμετρα!

Οπως είπε ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ Ιωάννης Χούσους, ζητούν την ανανέωση του στόλου του ΕΚΑΒ, κάτι που, σε φυσιολογικές συνθήκες, έπρεπε να είχε γίνει από το 2009, αφού, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, το ασθενοφόρο έχει ημερομηνία λήξης… στην πενταετία: «Τα δικά μας έχουν συμπληρώσει τα οκτώ και πάμε για τα εννέα χρόνια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων και των ανθρώπων που μεταφέρουμε» είπε στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο κ. Χούσος.

Μάλιστα, με αφορμή τις παραπάνω δηλώσεις του, που μετά το τραγικό δυστύχημα στη Κρήτη επαναλαμβάνει, ο εισαγγελέας έχει καλέσει τον πρόεδρο των εργαζομένων του ΕΚΑΒ Αττικής να καταθέσει την επόμενη εβδομάδα.

Εν τω μεταξύ, την ώρα που διασώστες και γιατροί του ΕΚΑΒ παίζουν τη ζωή τους κορόνα – γράμματα, πολλά ερωτήματα έχει προκαλέσει ο διαγωνισμός που αφορά την προμήθεια των 167 ασθενοφόρων και των 19 κινητών μονάδων, προϋπολογισμού 13.590.000 ευρώ.

Τα χρήματα είναι από το ΕΣΠΑ 2007-2013, όμως, επειδή ο διαγωνισμός έχει παγώσει, κινδυνεύουν να χαθούν στο τέλος του χρόνου, μαζί με την ευκαιρία να ανανεωθούν τα απαρχαιωμένα ασθενοφόρα.

Ο διαγωνισμός

 

Οι αιτίες που έχουν βάλει τον διαγωνισμό στην «κατάψυξη» έχουν προκαλέσει απορίες και έντονο προβληματισμό. Η αλήθεια είναι ότι και οι τρεις εταιρίες που συμμετείχαν αποκλείστηκαν από την Επιτροπή Διενέργειας και Αξιολόγησης του διαγωνισμού, διότι δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Οι εταιρίες, με τη σειρά τους, άσκησαν προσφυγές στο Εφετείο, με συνέπεια να «φρενάρει» ο διαγωνισμός έως ότου βγουν οι δικαστικές αποφάσεις.

Αυτό αναφέρει σε έγγραφό του προς την ηγεσία του υπουργείου Υγείας ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Παναγιώτης Βαχαβιόλος, στις 14 Δεκεμβρίου 2012.

Ωστόσο, σε αυτό το σημείο δημιουργείται η εξής λογική απορία, που έχει ξεσηκώσει τους εργαζομένους του ΕΚΑΒ και έχει προβληματίσει έντονα και τους υπευθύνους στο υπουργείο Υγείας: Γιατί έμπειρες εταιρίες, που εδώ και χρόνια συμμετέχουν στους διαγωνισμούς και προμηθεύουν το Δημόσιο με οχήματα (της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ κ.λπ.), προσκόμισαν ελλειπή δικαιολογητικά ή δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που θέτει η προκήρυξη, με συνέπεια η Επιτροπή Διενέργειας και Αξιολόγησης του διαγωνισμού να τις απορρίψει;

Η απάντηση που δίνουν όσοι γνωρίζουν τους διαγωνισμούς ΕΣΠΑ είναι ότι «ροκανίζοντας τον χρόνο με την τακτική της χρονοτριβής προσπαθούν να πιέσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας ώστε να δοθεί με απευθείας ανάθεση ο διαγωνισμός με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέσει η εταιρία, που θα συμπεριλαμβάνει φυσικά τα ανταλλακτικά και το σέρβις».

Από τον συνολικό στόλο της Αττικής τα 40 άχρηστα λόγω βλάβης

Ωσπου να αποφανθεί η Δικαιοσύνη για τις ενστάσεις και να προκηρυχθεί εκ νέου ο διαγωνισμός (εάν, εν τω μεταξύ, δεν χάσουμε τα χρήματα που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ενωση για τον νέο στόλο), ένα στα τέσσερα ασθενοφόρα του λεκανοπεδίου Αττικής βρίσκεται ακινητοποιημένο λόγω βλάβης, διότι δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρο!

Παράλληλα, η υποχρηματοδότηση του ΕΚΑΒ έχει ως αποτέλεσμα να μην προχωρούν γρήγορα οι επισκευές.

Οπως αναφέρει ο κ. Χούσος, «αυτή τη στιγμή από τα 140 ασθενοφόρα που διαθέτει το ΕΚΑΒ του λεκανοπεδίου τα 40 είναι άχρηστα λόγω βλάβης. Το κάθε ασθενοφόρο το έχουμε επισκευάσει δυο και τρεις φορές, με αλλαγές κινητήρα και διάφορων ανταλλακτικών» σημειώνει, τονίζοντας ότι η λύση είναι η ανανέωση του στόλου.

Την ίδια στιγμή, οι ελλείψεις σε διασώστες έχουν ως αποτέλεσμα να αντιστοιχεί στο λεκανοπέδιο ένα ασθενοφόρο ΕΚΑΒ προς 75.000 κατοίκους, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι ένα ασθενοφόρο προς 25.000 κατοίκους. Στην Αττική βγαίνουν κατά την πρωινή και την απογευματινή βάρδια 65-70 ασθενοφόρα και κατά τη νυχτερινή 25-30.

Η οικονομική κρίση, μάλιστα, έχει αυξήσει τα περιστατικά που απευθύνονται στο ΕΚΑΒ, λόγω της στροφής των πολιτών στον δημόσιο τομέα.

Σημειώνεται ότι ο φετινός προϋπολογισμός για το ΕΚΑΒ ήταν 12.000.000 ευρώ, από τα οποία εκταμιεύθηκαν τα 11.000.0000 ευρώ, όταν προ κρίσης ο ετήσιος προϋπολογισμός ανερχόταν στα 20.000.000 ευρώ.

«Θα είχαν σωθεί οι άτυχοι διασώστες»

Για ασθενοφόρο-νεκροφόρα κάνουν λόγο, εμμέσως πλην σαφώς, οι πέντε εμπειρογνώμονες στα υπό σύνταξη πορίσματά τους για το τροχαίο δυστύχημα στην Κρήτη, που στοίχισε τις ζωές δύο διασωστών του ΕΚΑΒ. Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η εφημερίδα «Νέα Κρήτη», οι εμπειρογνώμονες αποκάλυψαν ότι ο διευθυντής του ΕΚΑΒ Κρήτης Δημήτρης Βουρβαχάκης και ο διασώστης Βαγγέλης Κελαράκης πιθανότατα θα είχαν σωθεί, αν επέβαιναν σε… άλλο όχημα! Μεταξύ των επισημάνσεων που έκαναν οι ειδικοί ήταν ότι τα λάστιχα του μοιραίου ασθενοφόρου δεν είχαν αντικατασταθεί από το 2006! Αναφορικά με τη στιγμή του δυστυχήματος, που έγινε στις 12 Δεκεμβρίου του 2012, αναφέρουν ότι το ασθενοφόρο κινούνταν με κανονική ταχύτητα (σ.σ.: μέγιστη τα 80 χλμ. ανά ώρα), όταν ένα μικρό επιβατικό αυτοκίνητο ξέφυγε από την πορεία του και συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με το όχημα του ΕΚΑΒ. Από τη σύγκρουση το αριστερό ψαλίδι του ασθενοφόρου έσπασε σε δύο σημεία, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει η εμπρόσθια γέφυρα, ενώ το ρεζερβουάρ του ασθενοφόρου άνοιξε σε τρία σημεία.

Το όχημα ανεφλέγη και την τελευταία στιγμή κατάφεραν διερχόμενοι οδηγοί να απεγκλωβίσουν τον 49χρονο οδηγό του, Νίκο Μυρωδιά. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, δύο εκρήξεις διέλυσαν το όχημα και έκοψαν το νήμα της ζωής των δύο άτυχων διασωστών. Οι εμπειρογνώμονες προσθέτουν ότι τόσο οι ταχύτητες όσο και το είδος της πρόσκρουσης και η κατάληξή της θα μπορούσαν να ήταν η αιτία για ένα σοβαρό συμβάν, αλλά όχι για θανατηφόρο τροχαίο.

Ρίτα Μελά

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η αλήθεια για τα 12 μίλια – Η πομφόλυξ της «κλειστής ελληνικής λίμνης» του Αιγαίου

Από τον Καθηγητή Ι. Θ. Μάζη Πολλά και υπό πολλών Ελλήνων διανοουμένων, πολιτικών, δημοσιογράφων και ακαδημαϊκών ελέχθησαν σχετικώς με την δήθεν άστοχον και άδικον διά...

Θλιβερές εικόνες στο δικαστήριο για τη Χρυσή Αυγή

Ανεπίτρεπτη διχογνωμία προέδρου-εισαγγελέως ενώπιον του ακροατηρίου. Σοβαρός κίνδυνος να πληγεί ανεπανόρθωτα η εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στη Δικαιοσύνη Μόνο λίγα λεπτά κράτησε χθες η δίκη...

Όλοι ανόητοι, πλην Κυριάκου

Προχθές η κυβέρνηση αποφάσισε (διά των υπουργών Χαρδαλιά, Αυγενάκη και των αρμόδιων επιτροπών) να επιτρέψει την είσοδο λίγων φιλάθλων στα γήπεδα. Χθες τους ακύρωσε όλους...

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου προσκαλεί τον Σκοπιανό πρόεδρο

Σακελλαροπούλου και Μητσοτάκης προσκάλεσαν στην Αθήνα τον πρόεδρο των Σκοπίων. Θα παραβρεθεί άραγε στο επίσημο δείπνο ο πρώην πρωθυπουργός; Επίσημη πρόσκληση στον ψευδο-Μακεδόνα πρόεδρο Στέβο...

Φιάσκο για την Τουρκία η δοκιμή των S-400

Αποτυχημένες οι εκτοξεύσεις, όπως αποκαλύπτουν ρωσικά μέσα ενημέρωσης. Δεν βρήκαν καν στόχο Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν περίμενε τη δοκιμή -και κυρίως τη στέψη της από...